  • 1. Data: 2003-01-23 10:14:07
    Temat: mBank a dowody przelewow (ZUS, PIT, VAT) - bledne kolo?
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Witam,

    Prowadze 1-os DG, KPiR, VAT. Oczywiscie sam sobie place ZUS.
    Korzystam z mBank-u (konto mBiznes).
    Po kazdym przelewie drukuje sobie potwierdzenie ze strony www mBanku.

    Ostatnio jednak, dochodzą do mnie sygnaly, ze takie potwierdzenia
    mogą nie być honorowane przez urzędy, a nawet przez placowki medyczne,
    ktorym musze udowadniac, ze jestem ubezpieczony zdrowotnie.

    mBank oczywiscie moze przysylac mi poczata potwierdzenia z pieczęciami,
    ale ma to 3 wady:

    1. kosztuje 5 zł od kazdego pojedycznego potwierdzenia (na 1 operację)
    2. trzeba to za kazdym razem zamiawić telefonicznie,
    nie można zamowic z gory
    3. czeka sie ponad tydzien od zamowienia, az przyjdzie pocztą.

    Wobec tego mam pytania, do osob, ktore rowniez korzystaja z mBanku
    i rowniez zmagaja sie z tym problelem.

    1. w razie kontroli - czy Urzad Sk. lub ZUS da mi czas na dostarczenie
    opieczętowanych potwierdzeń z banku?

    2. czy jako dowod ubezpiecznia medycznego wystarczy tylko
    dowod przelewu skladi zdrowotnej (bez spolecznej i FP)?

    3. czy zdarzało się Wam, że US lub ZUS jednak uznał nieopieczetowane
    przez bank potwierdzenie wydrukowane ze strony www?

    Czy moze lepiej poddać się i za kazdym razem zamawiać
    te cholerne potwierdzenia? Miesiecznie mam 5 przelewow:
    ZUS+ZUS+ZUS+PIT+VAT. Wiec zaplace 25 zł. Da się przeżyć.

    A skoro już zapłacę, to pewnie mogę to sobie wpuścić w koszty.
    Więc koljne pytanie - czy mBank musi mi wystawiać jakąś fakturę,
    tak żebym mial dokument na te koszty?

    Pewnie jest to tak, że po zamówieniu kazdego wyciągu pojawia
    sie w historii rachunku operacja 'pobranie prowizji 5 zł'
    i aby miac dowod na to jako koszt, to znów muszę zamówić
    opieczętowany dowód tej transakcji, więc do każdego 5 zł
    dojedzie koljne 5 zł, i tak w nieskończonośc........? Bledne kolo???

    Jak to rozwiazac?

    Dzieki!

    Latet

  • 2. Data: 2003-01-23 10:20:02
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    > ZTCW _BEZ_ pieczeci....

    ZTCW ???

    Latet

  • 3. Data: 2003-01-23 10:24:01
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > mBank oczywiscie moze przysylac mi poczata potwierdzenia z
    > pieczęciami, ale ma to 3 wady:

    ZTCW _BEZ_ pieczeci....

    M.

  • 4. Data: 2003-01-23 10:45:42
    Od: "GreG" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > ZTCW ???

    Z Tego Co Wiem :)

    BTW: Wystarczy do tych celow opieczetowanie zbiorcze zestawienie
    wszystkich transakcji w danym okresie.
    Zalety: koszt calosci - 5zl (do niedawna 15zl)
    Wady: nie kazdemu chce sie pokazywac caly zyciorys operacji bankowych
    firmy (ale w razie kontroli US i tak nie bedzie tajemnic).

    GreG

  • 5. Data: 2003-01-23 13:33:31
    Od: "Damian" <d...@y...poczta.onet.pl>

    > 3. czy zdarzało się Wam, że US lub ZUS jednak uznał nieopieczetowane
    > przez bank potwierdzenie wydrukowane ze strony www?

    Witam,

    nie wiem jak z US, ale do ZUS juz kilka razy zanosilem
    nieopieczetowane potwierdzenie i przyjeli bez problemow.

    --
    pozdrawiam
    Damian

  • 6. Data: 2003-01-23 13:52:56
    Od: "Sark" <w...@p...onet.pl>

    > Prowadze 1-os DG, KPiR, VAT. Oczywiscie sam sobie place ZUS.
    > Korzystam z mBank-u (konto mBiznes).
    > Po kazdym przelewie drukuje sobie potwierdzenie ze strony www mBanku.

    No i fajnie, ja jeszcze tkwie w PKO BP i dostaje od nich wyciagi na papierze
    firmowym, bez pieczątki, i z pod drukarki igłowej i na
    tej podstawie księguję jako wyciąg bankowy z nr wyciągu (a w mbanku to masz numer
    referencyjny transakcji)

    > Ostatnio jednak, dochodzą do mnie sygnaly, ze takie potwierdzenia
    > mogą nie być honorowane przez urzędy, a nawet przez placowki medyczne,
    > ktorym musze udowadniac, ze jestem ubezpieczony zdrowotnie.

    Powiedziałbym że przedewszystkim przez placówki medyczne (w us to ważne jest i tak
    aby przelew wpłynął a jak nie wpłynie to i
    potwierdzenie z pieczątka nie wystarczy) i obecnie jest to w niektórych chorych
    kasach stawiane bardzo ostro, maja to sprawdzać w
    rejestracji a i lekarze ponoc dostali listy z kas aby ba nich weryfikować czy
    deleikwent co to zechciał zachorować jest w ogole
    zgłoszony do ubezpieczenia no i w sumie czy chora kasa dostaje od zusuu pieniądze dla
    niego.

> [...]
    > nie można zamowic z gory
    > 3. czeka sie ponad tydzien od zamowienia, az przyjdzie pocztą.

    Można to an'block na koniec miesiące tylko co ci po tym jak praktycznie jest to to
    samo co z wydruku z komputera tylko że na
    firmowym papierze no i ..... bez pieczątki bankowej

    > Wobec tego mam pytania, do osob, ktore rowniez korzystaja z mBanku
    > i rowniez zmagaja sie z tym problelem.
    >
    > 1. w razie kontroli - czy Urzad Sk. lub ZUS da mi czas na dostarczenie
    > opieczętowanych potwierdzeń z banku?

    Zależy od człowieka ale jak ty przekonasz mBank coby ci dał pieczątkę ? ... były
    opisywane przypadki jak któś potrzebował
    zaświadczenie do kredytu i dopiero na usilną prośbę pieczęć przystawiono

    > 2. czy jako dowod ubezpiecznia medycznego wystarczy tylko
    > dowod przelewu skladi zdrowotnej (bez spolecznej i FP)?

    Zostańmy może przy tym nazewnictwie które juz jest, a oto co znalzłem na stronie
    jednej z bardzo chorych kas w kwestii dowodów
    ubezpieczenia: (a pod tym adresem są pozostałe, równie cierpiące)
    http://www.kasa-chorych.gov.pl/

    //// http://www.kasa-chorych.lublin.pl/index1.html
    DOKUMENT UBEZPIECZENIA ZDROWOTNEGO
    Podstawą do korzystania z bezpłatnych świadczeń medycznych jest okazanie dokumentu
    ubezpieczenia zdrowotnego.

    Prawo do świadczeń lekarskich potwierdzają następujące dokumenty:

    ważna książeczka ubezpieczeniowa
    miesięczny raport ubezpieczeniowy od pracodawcy
    w przypadku rencisty/emeryta - ważna książeczka rencisty/emeryta oraz odcinek wypłaty
    ostatniej renty/emerytury na którym
    wyszczególniona jest kasa chorych
    w przypadku osób bezrobotnych - aktualna decyzja o przyznaniu statusu bezrobotnego
    w przypadku dzieci/młodzieży - ważna legitymacja szkolna/studencka, kserokopia
    rodzinnej legitymacji ubezpieczeniowej
    w przypadku osób ubezpieczających się dobrowolnie - umowa z kasą chorych na
    dobrowolne ubezpieczenie i ostatni dowód wpłaty.////

    ///DOWODY UBEZPIECZENIA

    Dla osób będących pracownikami dowód ubezpieczenia stanowi legitymacja
    ubezpieczeniowa, ważna i zawierająca wpis o przynależności do
    Kasy Chorych, określający jej nazwę bądź symbol, (stempel ważny jest przez 6
    miesięcy, symbol ZRKCh to 16 R) oraz ostatni miesięczny
    raport o składkach zawarty w dolnej części druku RMUA wygenerowany przez nowy program
    PŁATNIK (zawierający wpis o przynależności do
    16R) lub kopia druku zgłoszenia do ubezpieczenia (ZUA).
    Dla osób zgłoszonych w Urzędzie Pracy jako osoby bezrobotne, dowód ubezpieczenia
    stanowi zaświadczenie wystawiane przez urząd,
    potwierdzone jako ważne (aktualne) i zawierające wpis o przynależności do kasy
    chorych.
    Dla osób pozostających na emeryturze lub rencie dowód ubezpieczenia stanowi
    legitymacja emeryta/ rencisty oraz ostatni odcinek
    świadczenia, na którym jest widoczny symbol kasy chorych.
    Dla osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą dowodem ubezpieczenia są
    następujące dokumenty: zgłoszenie do
    ubezpieczenia zdrowotnego (kopia druku składanego w Zakładzie Ubezpieczeń
    Społecznych- ZUS ZUA) oraz ostatni odcinek wpłaty na konto
    oznaczone symbolem 52.
    Dla osób będących rolnikami, ubezpieczonych w KRUS dowód ubezpieczenia stanowi
    legitymacja wystawiana przez Kasę Rolniczego
    Ubezpieczenia Społecznego, zawierająca wpis o przynależności do kasy chorych oraz
    ostatni dowód wpłaty składek,
    Dla osób pobierających różnego rodzaju zasiłki (renta socjalna; zasiłek stały;
    zasiłek stały wyrównawczy; gwarantowany zasiłek
    okresowy z pomocy społecznej; zasiłki przedemerytalne) - dowód ubezpieczenia stanowi
    zaświadczenie lub decyzja właściwego urzędu o
    przekazywanych zasiłkach, na której wyraźnie zostało zaznaczone do której kasy
    chorych nastąpiło zgłoszenie osoby pobierającej
    zasiłek.
    Dla osób ubezpieczających się dobrowolnie dowód ubezpieczenia stanowi kopia umowy z
    kasą chorych oraz ostatni odcinek wpłaty składki
    na konto oznaczone numerem 52.

    Dowodami ubezpieczenia członków rodziny* są następujące dokumenty:

    dla członka rodziny pracującego ubezpieczonego dowód taki stanowić będzie legitymacja
    ubezpieczeniowa dla członków rodziny, w której
    wyraźnie zostanie odnotowany akt zgłoszenia dziecka do ubezpieczenia, ważna oraz
    zawierająca wpis o przynależności do określonej
    kasy chorych i kopie druków zgłoszeniowych (ZUS ZUA, ZUS ZCZA ub ZUS ZCNA);
    dla członka rodziny ubezpieczonego będącego zarejestrowanym w urzędzie pracy, jako
    osoba bezrobotna dowodem takim będzie
    zaświadczenie z urzędu pracy zawierające wpis o przynależności do kasy chorych oraz
    potwierdzenie zgłoszenia do ubezpieczenia
    zdrowotnego członka rodziny. Zaświadczenie winno być opatrzona datą do kiedy jest
    ważne;
    dla członka rodziny osób będących rencistami bądź emerytami, zgłaszającymi swoje
    uczące się dzieci bądź wnuki do ubezpieczenia -
    dowodem potwierdzającym ubezpieczenie będzie legitymacja rencisty/ emeryta, w której
    zgłoszone dziecko bądź wnuk zostaną wpisani
    przez właściwy oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz ostatni odcinek
    świadczenia;
    dla członka rodziny osoby ubezpieczonej poprzez KRUS dokumentem ubezpieczenia jest z
    reguły taka sama legitymacja ubezpieczeniowa,
    jak opisana wyżej, gdyż wystawiana jest ona dla całej rodziny rolnika;
    dla członka rodziny osoby pobierającej zasiłki dokumentem ubezpieczeniowym jest
    zaświadczenie wydane przez instytucję wypłacającą
    zasiłek, zawierające dane członków rodziny;
    dla członków rodzin osób ubezpieczających się dobrowolnie dowodem ubezpieczenia jest
    kopia umowy oraz ostatni odcinek wpłaty składki
    na konto oznaczone numerem 52.
    *) Za członka rodziny osoby ubezpieczonej uważa się:

    dziecko własne, dziecko drugiego małżonka, dziecko przysposobione oraz wnuka i
    dziecko obce przyjęte na wychowanie, również w ramach
    rodziny zastępczej, do ukończenia przez nie 18 lat a jeśli kształci się dalej - do
    ukończenia 26 lat, natomiast jeżeli jest
    niepełnosprawne w znacznym stopniu - bez ograniczenia wieku,
    małżonka,
    krewnych wstępnych pozostających w e wspólnym gospodarstwie domowym,
    dzieci uprawnione do renty rodzinnej.///

    > 3. czy zdarzało się Wam, że US lub ZUS jednak uznał nieopieczetowane
    > przez bank potwierdzenie wydrukowane ze strony www?
    >
    > Czy moze lepiej poddać się i za kazdym razem zamawiać
    > te cholerne potwierdzenia?

    Bez pieczątki, po co ci to ? teraz wszystkie banki korzystają z zapisu w Prawie
    Bankowym (tylko nie mów że nie rozumiesz)

    ///Art. 7. 1. Oświadczenia woli składane w związku z dokonywaniem czynności bankowych
    mogą być wyrażone za pomocą elektronicznych
    nośników informacji.

    2. Dokumenty związane z czynnościami bankowymi mogą być sporządzane na
    elektronicznych nośnikach informacji, jeżeli dokumenty te
    będą w sposób należyty utworzone, utrwalone, przechowywane i zabezpieczone. Usługi
    związane z zabezpieczeniem tych dokumentów mogą
    być wykonywane przez banki i spółki tworzone przez xbanki i inne podmioty.

    3. Jeżeli ustawa zastrzega dla czynności prawnej formę pisemną, uznaje się, że
    czynność dokonana w formie, o której mowa w ust. 1,
    spełnia wymagania formy pisemnej także wtedy, gdy forma pisemna została zastrzeżona
    pod rygorem nieważności.

    4. Rada Ministrów określa, w drodze rozporządzenia, po zasięgnięciu opinii Prezesa
    Narodowego Banku Polskiego, zasady tworzenia,
    utrwalania, przechowywania i zabezpieczania, w tym przy zastosowaniu podpisu
    elektronicznego, dokumentów bankowych, o których mowa w
    ust. 2.////

    > Miesiecznie mam 5 przelewow:
    > ZUS+ZUS+ZUS+PIT+VAT. Wiec zaplace 25 zł. Da się przeżyć.

    Jednak wychodzi troche drogo :)

    > A skoro już zapłacę, to pewnie mogę to sobie wpuścić w koszty.

    No oczywiście

    > Więc koljne pytanie - czy mBank musi mi wystawiać jakąś fakturę,
    > tak żebym mial dokument na te koszty?

    He, he ciekawe, jakoś nigdy nie pomyślałem żeby bank o cos takiego poprosić, ciekawe
    jak by zareagowali ?
    A czytałeś jak to jeden z grupowiczów (chyba G.S. w wątku "Podatek od oszczednosci w
    dzialalnosci gospodarczej") opisywał, pod
    koniec zeszłego roku, że mniejsze opłaty grupował na koniec miesiąca i jako dowód
    wewnętrzny w KPiR. Jeszcze inni te mbankowe
    wyciągi stempluja swoja pieczęcia firmową. Dla mnie osobiści to byłyby one OK i nie w
    internetowych potwierdzeniach tkwi problem ale
    w durnym tytule "Potwierdzenie złożenia dyspozycji przelewu-duplikat" podczas gdy w
    Nordea-bank masz po prostu "Potwierdzenia
    wykonania przelewu".
    A tak przy okazji to są (i pojawiaja sie programy) do mbanku które pozwalają drukowac
    takie potwierdzenia dla wybranych pozycji lub
    je dowoalnie zestawiać.

    Sark

  • 7. Data: 2003-01-23 14:03:03
    Od: "Inf" <i...@n...us>

    GreG wrote:
    > Użytkownik "Latet" <N...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    >
    > Wady: nie kazdemu chce sie pokazywac caly zyciorys operacji bankowych
    > firmy (ale w razie kontroli US i tak nie bedzie tajemnic).

    Zaraz, zarz... chcesz mi powiedziec, ze czasie kontroli US moze sobie
    przegladac historie mojego konta....? Przeciez nawet nie musze trzymac
    wyciagow, a zeby dostac sie do banku, to juz chyba trzeba miec cos wiecej,
    ni postanowienie/zawiadomienie o kontroli...?
    Jest na to jakas podstawa prawna - lepiej wiedziec;-)

    Pozdrawiam
    Inf

  • 8. Data: 2003-01-23 14:42:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Jan 2003, Latet wrote:
    [...]
    >+ Ostatnio jednak, dochodzą do mnie sygnaly, ze takie potwierdzenia
    >+ mogą nie być honorowane przez urzędy, a nawet przez placowki medyczne,
    >+ ktorym musze udowadniac, ze jestem ubezpieczony zdrowotnie.

    Latet, podaj źródło sygnałów.
    No i przeczytaj post Maddy w sąsiednim wątku - IMHO dokładnie
    tak jak pisze, największe kłopoty mogą cię spotkać w ośrodku
    zdrowia :(, zarówno z tytułu "im niżej tym gorzej" jak i "obycia"
    ze współczesnymi środkami typu "bank internetowy".
    Chyba się kiedyś poświęcę i pójdę do ośrodka testy zrobic :)

    [...o opłatach...]
    >+ A skoro już zapłacę, to pewnie mogę to sobie wpuścić w koszty.
    >+ Więc koljne pytanie - czy mBank musi mi wystawiać jakąś fakturę,
    >+ tak żebym mial dokument na te koszty?

    Zlituj się :)

    pzdr, Gotfryd

  • 9. Data: 2003-01-23 16:46:14
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

> [...]
    > Wady: nie kazdemu chce sie pokazywac caly zyciorys operacji bankowych
    > firmy (ale w razie kontroli US i tak nie bedzie tajemnic).

    Dzwonilem w tej sprawie do mBanku. Dwa razy, zeby nie polegac tylko
    na opinii 1 "konsultatna".

    Powiedziano mi:

    1. zbiorczy wyciag operacji za dany okres mogą mi przysłać za 5 zl,
    ale nie bedzie na nim ZADNYCH PIECZATEK !!!

    2. pieczątki stawiają tylko na dowodach wykonania pojedynczego zlecenia.

    Latet

  • 10. Data: 2003-01-23 16:52:45
    Od: "Latet" <N...@p...onet.pl>

    Reasumując, wyciąłęm z tego co napiałeś:

[...]

    Z tego wynika, ze nie muszę sie bawić w przedłuzanie własną pieczątką
    dawnej ksiązeczki zdrowia (z czasow etatu), ani w wyrabianie nowej
    ksiazeczki w ZUS (podobno tal niektorzy robią).

    Mam tylko nosić przy sobie kopią ZUA + dowód ostatniego przelewu
    na konto 52.

    Radze tez sprawdzic na stronie swojej kasy, czy nasz PESEL jest
    w ich bazie danych. Parę kas oferuje taki "bajer" na swoje stronie :-)

    Latet