  • 1. Data: 2013-02-14 21:06:07
    Temat: moze to banalne pytanie - ksiegowanie odsetek w kpir
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    jak ktos mi placi odsetki to ksieguje w kolumnie 7 ze znakiem (+)
    natomiast jak ja płace komus to powinienem księgować w pozostałych
    kosztach ze znakiem (+) czy w kolumnie 7 ze znakiem (-) ?

    thx

  • 2. Data: 2013-02-14 22:56:14
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    news wrote:

    > natomiast jak ja płace komus to powinienem księgować w pozostałych
    > kosztach ze znakiem (+) czy w kolumnie 7 ze znakiem (-) ?

    A jakie to ma znaczenie, w której kolumnie sobie wpiszesz,
    skoro najczęściej i tak nie jest to kosztem i nie wpływa na podatki
    wynikające z KPiR a jedynie na stan kieszeni podatnika?

  • 3. Data: 2013-02-15 00:11:52
    Od: elephanto <e...@c...it.gmail.com>

    W dniu 14-02-2013 21:06, news pisze:
    > jak ktos mi placi odsetki to ksieguje w kolumnie 7 ze znakiem (+)
    > natomiast jak ja płace komus to powinienem księgować w pozostałych
    > kosztach ze znakiem (+) czy w kolumnie 7 ze znakiem (-) ?

    Jak otrzymujesz to raczej kolumna 8.
    Jak placisz to 13.

    Przy zalozeniu ze sa one przychodem/kosztem podatkowym.

    --
    Adam

  • 4. Data: 2013-02-15 00:14:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 14 Feb 2013, cef wrote:

    > A jakie to ma znaczenie, w której kolumnie sobie wpiszesz,
    > skoro najczęściej i tak nie jest to kosztem i nie wpływa na podatki

    Jakby nie były kosztem, to bardzo ważne, bo od tego jest
    kolumna 15 :D (zupełnie pomijąc brak obowiązku wypełnienia)

    > wynikające z KPiR a jedynie na stan kieszeni podatnika?

    No nie bardzo.
    Nie są kosztem odsetki "urzędowe", od opóźnionych podatków, składek
    ZUS i podobnych itp, nie są również kosztem kary umowne.
    Ale "zwykłe" odsetki nie są zaliczane do kar umownych z powodu
    istnienia przepisu szczegółowego.
    Zalicza się je w KUP na podstawie wywodu a contrario z art.21.1.32,
    oczywiście "kasowo" (zapłacone) :)

    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    Art. 23.
    1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    32) naliczonych, lecz niezapłaconych albo umorzonych odsetek
    od zobowišzań, w tym również od pożyczek (kredytów);
    ---

    Losowo z googla:
    http://www.e-podatnik.pl/artykul/doradca_podatnika/5
    097/Odsetki_karne_od_kredytu_a_koszty_uzyskania_przy
    chodu.html

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-02-15 01:23:01
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    zaraz zaraz... dostalem zwrot wadium powiekszone o odsetki - odsetki
    ksieguje (+) w kolumnie 7

    spoznilem sie z platnoscia za usluge stanowiacą koszt uzyskania
    przychodu - czy nie jest to koszt podatkowy ??

  • 6. Data: 2013-02-15 12:50:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 15 Feb 2013, news wrote:

> [...]

    Nie, to nie ja piszę. Nie przyznaję się!

    > zaraz zaraz... dostalem zwrot wadium powiekszone o odsetki - odsetki ksieguje
    > (+) w kolumnie 7

    :O
    Niezbyt, IMO
    Przecież to są przychody uboczne, kolumna 8 :D

    > spoznilem sie z platnoscia za usluge stanowiacą koszt uzyskania
    > przychodu - czy nie jest to koszt podatkowy ??

    Cytujesz nie mój tekst, a potem MNIE pytasz skąd bierze się zdanie
    przeciwne do mojego?
    :O
    Przecież zapodałem przepisy z których a contrario wynika że to
    JEST koszt uzyskania.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2013-02-15 14:13:29
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

> [...]
    > przeciwne do mojego?
    > :O
    > Przecież zapodałem przepisy z których a contrario wynika że to

    Przepraszam, faktycznie pomyliłem cytaty, tym niemniej dzięki za
    wyjaśnienia ;)

  • 8. Data: 2013-02-15 20:40:03
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    > oczywiście "kasowo" (zapłacone) :)
    >
    > http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,60
    065,20130101,koszty-uzyskania-przychodow.html

    Zaiste pokraczna konstrukcja prawna.
    Nie wpadłem na to, ale też nic mnie nie zmuszało
    do korzystania z przepisu.

  • 9. Data: 2013-02-15 21:46:15
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    W dniu 2013-02-15 20:40, cef pisze:
    > Nie wpadłem na to, ale też nic mnie nie zmuszało
    > do korzystania z przepisu.

    ja tez nie, stad tak trywialne pytanie ;)

  • 10. Data: 2013-02-15 22:07:36
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    W dniu 2013-02-15 21:46, news pisze:> W dniu 2013-02-15 20:40, cef pisze:
> [...]

    ale doczytalem sie ze nie zalicza sie do kosztow uzyskania przychodu:

    19. kar umownych i odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów,
    wykonanych robót i usług oraz zwłoki w dostarczeniu towaru wolnego od
    wad lub zwłoki w usunięciu wad towarów albo wykonanych robót i usług

    jakie to "sprawiedliwe" ze jednoczesnie kary umowne in plus zalicza sie
    do przychodow jak najbardziej ;)

    23) kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi
    gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych;

    - czy tu sie tez zmienilo od 2013 r ? faktycznie woda dla pracownikow
    nie podlega zaliczeniu do kup ?

    47) składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości
    przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej
    pozostaje równowartość 20.000 euro, przeliczona na złote według kursu
    sprzedaży walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia
    zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów
    ubezpieczenia;

    - czy moze mi ktors to przetlumaczyc na jezyk polski ? ;)