  • 1. Data: 2004-04-07 08:33:30
    Temat: nabycie mieszkania z bonifikatą a podatek dochodowy
    Od: Milamber <m...@w...pl>

    Witam.
    Mieszkam w Szczecinie. Nasza Rada Miasta przymierza sie do sprzedawania
    lokali komunalnych dotychczasowym najemca z 80 - 95 % zniżką. Podobnie ma
    być rozwiązane przekształcanie użytkowania wieczystego na własność.
    I tu pojawia się pytanie. Czy od takiej czynności nie powstanie u nabywcy
    takiego mieszkania przychód do opodatkowania od różnicy wartości rynkowej i
    kwoty rzeczywiście zapłaconej z uwagi na bonifikatę? Chodzi mi konkretnie o
    nieodpłatne świadczenia czy raczeje - częściowo odpłatne?
    pozdrawiam

    Radek

  • 2. Data: 2004-04-10 09:29:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 7 Apr 2004, Milamber wrote:

> [...]
    >+ być rozwiązane przekształcanie użytkowania wieczystego na własność.
    >+ I tu pojawia się pytanie. Czy od takiej czynności

    Protestuję :)
    IMHO nie jest to "czynność" czyli "świadczenie" jak dalej piszesz
    wg UoPDoOF, mieszkanie to raczej jednak "rzecz" - czyli możemy mieć
    do czynienia co najwyżej z darowizną.
    Rozpatrując dalej trzeba byłoby się zastanowić kiedy ma miejsce
    darowizna przy "typowym układzie", kiedy darowizna jest *warunkowa*
    - ew. sprzedaż mieszkania w ciągu 5 lat powoduje konieczność "dopłaty" :)

> [...]
    >+ kwoty rzeczywiście zapłaconej z uwagi na bonifikatę? Chodzi mi konkretnie o
    >+ nieodpłatne świadczenia czy raczeje - częściowo odpłatne?

    Spróbuj na to popatrzeć tak jak zrobiłem to wyżej: mamy darowiznę.

    Jakie warunki musi spełniać osoba, która korzysta z mieszkania
    komunalnego ? IMHO nie może "mieć" innego mieszkania.
    Wobec tego czy jest jakiś powód, aby nie miało miejce zwolnienie
    od podatku z tytułu "otrzymania pierwszego mieszkania" właśnie ??
    Darowizna "pierwszego mieszkania" jest zwolniona - pod warunkiem
    AFAIR 5-letniego zamieszkania. Moim zdaniem "gra i buczy" :)

    Problem :> mają osoby z gmin które NIE zastrzegają cofnięcia
    zniżki i chcą 'pozbyć się' mieszkania przed czasem - wtedy IMHO
    muszą zapłacić podatek.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-04-11 06:15:21
    Od: "buchalter" <b...@p...pl>

    wiadomości
    tezjan.zabrze.pl...

    > Moim zdaniem "gra i buczy" :)

    Hmm..., ale ustawa przewiduje zwolnienie od podatku tylko przy wykupie
    lokali mieszkalnych zakładowych. O wykupionych od gminy nie ma ani słowa w
    zwolnieniach.

    "93) dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub
    lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości
    odpowiadającej
    różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu,"

    --
    Wiesiek