  • 1. Data: 2005-06-14 16:23:42
    Temat: nabycie powiernicze ??
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    taki mam dylemat... powiedzmy że ktoś (pan X) kupił nieruchomość, sprzedał
    po kilku miesiącach, więc wiadomo dochodowy 10%...
    ale co się dzieje w przypadku jeżeli przed nabyciem tej nieruchomości pan X
    spisał z obecnym właścicielem umowę "zlecenie" na nabycie tej
    nieruchomości??
    imho sprzedający nie płaci dohodowego, VAT-u, czynność nie podlega PCC....
    a jedynie zaległy podatek od umowy "zlecenie", no może z jakimś śmiesznym
    mandatem (o ile czynnego żalu by nie było naturalnie;-))

    mylę się ??

  • 2. Data: 2005-06-19 19:22:59
    Temat: Re: nabycie powiernicze ??
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl>

    Slayer napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >ale co się dzieje w przypadku jeżeli przed nabyciem tej nieruchomości pan X
    >spisał z obecnym właścicielem umowę "zlecenie" na nabycie tej

    Tzn. niby jak? Kto jest zleceniodawcą?
    Wł. zleca X-owi kupno nieruchomości od Wł. czy
    X zleca Wł sprzedaż nieruchomości X-owi ?

    Ale co to daje? Przecież X stał się właścicielem i chyba to
    się liczy.

    >imho sprzedający nie płaci dohodowego, VAT-u, czynność nie podlega
    > PCC....
    >a jedynie zaległy podatek od umowy "zlecenie",ralnie;-))

    Obawiam się orzeczenia sądu, że de facto była to sprzedaż :(

    Arek

  • 3. Data: 2005-06-20 15:18:09
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Tzn. niby jak? Kto jest zleceniodawcą?
    > Wł. zleca X-owi kupno nieruchomości od Wł.

    tak

    > Ale co to daje? Przecież X stał się właścicielem i chyba to
    > się liczy.

    omija się imho 10% podatek dochodowy od zbycia przed upływem 5 lat

    > Obawiam się orzeczenia sądu, że de facto była to sprzedaż :(

    eeeee.... wyjaśnij ;-)

  • 4. Data: 2005-06-20 20:05:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 20 Jun 2005, Slayer wrote:

> [...]
    > + > się liczy.
    > +
    > + omija się imho 10% podatek dochodowy od zbycia przed upływem 5 lat

    ...a niby jak, skoro *zbycie* nastąpiło ? Chodzi mi o zbycie na rzecz
    zleceniobiorcy (co proponowałeś).

    > + > Obawiam się orzeczenia sądu, że de facto była to sprzedaż :(
    > +
    > + eeeee.... wyjaśnij ;-)

    Y... to ty wyjaśnij ;)
    Fakt zobowiązania się "zleceniobiorcy" do dalszej odsprzedaży przecież
    *nie* zmieni faktu że nastąpiło zbycie na jego rzecz - o ile nastąpiło...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-06-21 14:00:30
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    wiadomości n

    > Fakt zobowiązania się "zleceniobiorcy" do dalszej odsprzedaży przecież
    > *nie* zmieni faktu że nastąpiło zbycie na jego rzecz - o ile nastąpiło...

    nie ma dalszej odsprzedaży, strony transakcji na
    podstawie umowy zlecenia powierniczego powierzyli osobie trzeciej
    (powiernikowi, zastępcy) zakup na ich rachunek lokalu mieszkalnego
    stanowiącego odrębną nieruchomość. Zaś w związku z tym, iż powiernik lokal
    ten nabył we własnym imieniu musiało nastąpić przeniesienie własności tej
    nieruchomości na faktycznych jej nabywców. Przeniesienie takie jednak nie ma
    charakteru odpłatnego zbycia, gdyż nie nastąpiło ono za określoną
    sumę pieniędzy. Powiernik bowiem nie jest w tym przypadku sprzedającym a
    jedynie działał w zastępstwie i na zlecenie kupujących.
    IMHO przeniesienie własności nieruchomości z
    powiernika na właściwego nabywcę nie mieści się w zakresie pojęcia
    "odpłatnego zbycia" w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26
    lipca 1991r. i nie podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym.

  • 6. Data: 2005-06-21 14:50:18
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <d996sk$9n6$1@nemesis.news.tpi.pl>, "Slayer" <b...@b...ble>
    wrote:

> [...]
    > sumę pieniędzy. Powiernik bowiem nie jest w tym przypadku sprzedającym a
    > jedynie działał w zastępstwie i na zlecenie kupujących.

    Obawiam się, że urzędu skarbowego to nie będzie interesowało. Sam kupił,
    to niech sam płaci.

> [...]
    > "odpłatnego zbycia" w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26
    > lipca 1991r. i nie podlega opodatkowaniu 10% podatkiem dochodowym.

    Na mój gust w ten sposób to da się zapłacić podatek od darowizny.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 7. Data: 2005-06-21 15:38:36
    Od: "Slayer" <b...@b...ble>

    Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    wiadomości

    hmm, a co powiesz na to http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=2398

  • 8. Data: 2005-06-22 12:16:43
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <d99cl1$ojn$1@nemesis.news.tpi.pl>, "Slayer" <b...@b...ble>
    wrote:

    > Użytkownik "Jarek Spirydowicz" <j...@k...szczecin.pl> napisał w
    > wiadomości

    > hmm, a co powiesz na to http://www.is.gdansk.pl/regulation.php?rid=2398

    Wot, ludzki urząd :)
    Skoro co do zasady nie miałem racji, to poczepiam się szczegółów ;)
    1. Skoro było "w imieniu", to dlaczego dopiero po kilku miesiącach
    przekazanie?
    2. A pan X to w tym mieszkaniu mieszkał? Jakiś czynsz we własnym imieniu
    zapłacił? Może nieopatrznie umowę z energetyką na siebie przepisał/do
    spółdzielni wstąpił?
    3. Ta wcześniejsza umowa to nie podlega jakimś deklaracjom/podatkom?
    4. Powiernictwo nie powinno być wspomniane w akcie notarialnym?

    Reasumując: czarno widzę możliwość wykazania, że rzeczywiście było to
    powiernictwo. Za to rozumowanie, że pan X umowę spisał dopiero później w
    celu uniknięcia podatku, ładnie trzyma się kupy.

  • 9. Data: 2005-06-22 16:32:13
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

    > Wot, ludzki urząd :)

    Nie ludzki tylko normalny.
    Wystarczy przeczytać stan faktyczny cyt.
    Stan faktyczny:
    Podatnicy nabyli od gminy lokal mieszkalny stanowiący odrębną
    nieruchomość. Lokal ten nabyli poprzez "zastępcę" tj. w wykonaniu
    powierniczej umowy zlecenia. Powiernik zakupił ten lokal na własne imię
    lecz na rachunek podatników, następnie przeniósł własność tej nieruchomości
    na podatników z zachowaniem formy aktu notarialnego.

    Analizowana jest sytuacja powiernika a nie zbywcy lokalu.

    W dyskutowanym przykładzie kupującym i sprzedającym byłaby ta sama
    osoba .Niestety nie można przenieść swojej własności na siebie.

    Pzdr-Kriss

  • 10. Data: 2005-06-23 11:21:44
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <0...@n...onet.pl>,
    "Kriss" <k...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie ludzki tylko normalny.

    Tam jest taki znaczek: :)

> [...]
    > na podatników z zachowaniem formy aktu notarialnego.
    >
    > Analizowana jest sytuacja powiernika a nie zbywcy lokalu.

    Uhm. To akurat jest jasne, a ja już się przyznałem, że się myliłem co do
    sytuacji tegoż powiernika (chociaż i tak nie zgodziłbym się za takiego
    robić).
    A pozostaje pytanie, co było podstawą ustalenia przez urząd właśnie
    takich faktów.

    > W dyskutowanym przykładzie kupującym i sprzedającym byłaby ta sama
    > osoba .

    Tego nie rozumiem. Albo ja mieszam osoby, albo Ty. Według mnie są trzy:
    X, który kupił mieszkanie, Y, który mu je sprzedał, i Z, dla którego X
    miałby być powiernikiem. Przeniesienie miałoby być z X na Z.