  • 1. Data: 2003-09-16 18:11:41
    Temat: najem ze stawką zw?
    Od: "Grażyna" <r...@p...onet.pl>

    Witam, prowadzę dz.gosp. i jestem vat-owcem. Jednocześnie od tego m-ca
    wynajmuję osobie prywatnej na cele mieszkalne moje mieszkanko.
    Dowiadywałam się w US czy z tytułu wynajmu powinnam wystawić fv z vat-em,
    czy bez. Po kilku "trudnych" rozmowach wywnioskowałam, że powinnam wystawiać
    fv na najem ze stawka zwolnioną. Jednak nie do końca jestem pewna i spokojna
    czy zrobię właściwie. Dlatego byłabym bardzo wdzięczna gdybyście
    potwierdzili lub zaprzeczyli.
    Natomiast, jeśli US dobrze mnie poinformował, to czy w polu PKWiU powinnam
    wpisać symbol 70.20.11?

    pozdrawiam Grażyna

  • 2. Data: 2003-09-16 21:21:38
    Temat: Re: najem ze stawką zw?
    Od: "komix2" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grażyna" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam, prowadzę dz.gosp. i jestem vat-owcem. Jednocześnie od tego m-ca
    > wynajmuję osobie prywatnej na cele mieszkalne moje mieszkanko.
    Je

  • 3. Data: 2003-09-16 21:45:19
    Od: "komix2" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Grażyna" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Witam, prowadzę dz.gosp. i jestem vat-owcem. Jednocześnie od tego m-ca
    > wynajmuję osobie prywatnej na cele mieszkalne moje mieszkanko.
    Jeśli wynajmujesz jako osoba prywatna a nie firma to złóż druk VAT-6 przed
    rozpoczęciem wynajmu, że dochód z tego wynajmu nie przekroczy określonej
    kwoty(nie pamiętam niestety ile na ten rok) i wtedy dopiero nie naliczasz
    VATu. Jako osoba prywatna podpiszesz umowę i nie wystawiasz faktur tylko
    pokwitowanie otrzymania zapłaty. Jako firmę nikt Cię nie zwolni z VATu.
    Podejrzewam że właścicielem jesteś jako osoba prywatna a nie firma.
> [...]
    > potwierdzili lub zaprzeczyli.
    > Natomiast, jeśli US dobrze mnie poinformował, to czy w polu PKWiU powinnam
    Tak.

  • 4. Data: 2003-09-17 07:39:04
    Od: "Grażyna" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > pokwitowanie otrzymania zapłaty. Jako firmę nikt Cię nie zwolni z VATu.
    > Podejrzewam że właścicielem jesteś jako osoba prywatna a nie firma.

    podobno nie ma już deklaracji pt: Vat-6

    > Tak.

    pozdrawiam Grażyna

  • 5. Data: 2003-09-17 10:35:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2003, komix2 wrote:

> [...]
    >+ > wynajmuję osobie prywatnej na cele mieszkalne moje mieszkanko.
    >+ Jeśli wynajmujesz jako osoba prywatna a nie firma to złóż druk

    Czekaj no.
    Grażyna pisała:
    +++++
    Witam, prowadzę dz.gosp. i jestem vat-owcem.
    -----

    Czy sugerujesz może że:
    - Grażyna przeoczyła drobiazg że DG prowadzi jako SC (i jako
    oddzielny podmiot - "na inny NIP"
    - można jednocześnie "być VATowcem" i "nie być VATowcem" ?

    Mi się to nie podoba, nijak ;) !

    [...]
    >+ VATu. Jako osoba prywatna podpiszesz umowę i nie wystawiasz faktur tylko
    >+ pokwitowanie otrzymania zapłaty. Jako firmę nikt Cię nie zwolni z VATu.
    >+ Podejrzewam że właścicielem jesteś jako osoba prywatna a nie firma.

    Problem IMHO w tym, że *podatnikiem* Grażyna jest osobiście,
    "na swój NIP" że się tak wyrażę :)

    >+ > Dowiadywałam się w US czy z tytułu wynajmu powinnam wystawić fv z vat-em,
    >+ > czy bez. Po kilku "trudnych" rozmowach wywnioskowałam, że powinnam
    >+ > wystawiać fv na najem ze stawka zwolnioną.

    Jest to prawdopodobne :), *zdaje się* że wynajem na cele mieszkalne
    jest zwolniony - sprawdzałaś może gdzieś w przepisach ?

    Oczywiście osobną sprawą (IMHO !!) jest, czy chcesz "wynajmować
    własność osobistą" czy "wynajmować w ramach DG" - podejrzewam
    że można tak i tak.
    Z kolei od tego będzie zależało czy możesz najem rozliczać
    ryczałtem, jak na mój gust... :) i czy będzie wpisywany do KPiR
    czy tylko do PIT-5 (w osobne rubryki "od najmu"), a być może
    również czy przychód będzie "kasowy" (osobiście) czy memoriałowy
    (DG) - choć wniosków z ostatniej dyskusji nie pamiętam :[

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 6. Data: 2003-09-17 16:29:56
    Od: "Łukasz" <s...@p...pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

    > Jest to prawdopodobne :), *zdaje się* że wynajem na cele mieszkalne
    > jest zwolniony - sprawdzałaś może gdzieś w przepisach ?

    To ja moze zacytuje za zalacznikiem nr 2 do ustawy "o VAT"
    Wykaz usług, których świadczenie jest zwolnione od podatku:

    Symbol PKWiU 70.20.11
    Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze
    mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem
    wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe

    pozdrawiam
    Łukasz (pilnie dzisiaj studiujacy zwolnienia z VAT w zwiazku z planowana
    kontrola, na szczescie juz spokojny :))))

  • 7. Data: 2003-09-17 19:39:09
    Od: "Grażyna" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > Łukasz (pilnie dzisiaj studiujacy zwolnienia z VAT w zwiazku z planowana
    > kontrola, na szczescie juz spokojny :))))

    Jednym słowem na ten najem mam wystawiać fv ze stawką zwolnioną
    z symbolem 70.20.11, czy ze stawką 22%?
    Nie wiem po prostu czy będąc vat-owcem jako osoba prowadząca jednoosobową
    dz.gosp.
    mogę "sprzedawać" najem bez vat-u?
    pozdrawiam Grażyna

  • 8. Data: 2003-09-18 20:50:13
    Od: Wiewióra <l...@p...onet.pl>

> [...]
    > z symbolem 70.20.11, czy ze stawką 22%?
    > Nie wiem po prostu czy będąc vat-owcem jako osoba prowadząca jednoosobową

    Jesteś VAT-owcem ale naliczasz taki VAT, jaki jest podany w przepisach. A
    wynajem mieszkań ustawodawca zwolnił z tego podatku więc wystawiasz FV z
    symbolem 70.20.11 i ze stawką ZW. Jeśli dodatkowo będziesz refakturowała na
    najemcę np. telefon to naliczysz 22%, prąd - 22% a gdy np.internet to 7% -
    bo takie stawki VAT-u wymyślił ustawodawca.

    Pozdrawiam

    Wiewióra

  • 9. Data: 2003-09-21 21:24:34
    Od: "Grażyna" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > najemcę np. telefon to naliczysz 22%, prąd - 22% a gdy np.internet to 7% -
    > bo takie stawki VAT-u wymyślił ustawodawca.

    Wielkie dzięki za łopatologicznąodpowiedź.
    serdecznie pozdrawiam
    grażyna