  • 21. Data: 2006-06-30 15:33:21
    Temat: Re: "natura" VATu
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 30 Jun 2006, \n wrote:

    > Cytuję: "konsument też płaci PIT zawarty w cenie towaru" -> skoro PITa nie ma
    > (bo jest strata) to....

    ...to kto inny zapłaci ten PIT.
    Tak samo jak przy VAT.
    Różnica jest w opodatkowaniu ZUSu - ale IMO właśnie PIT jest bliżej
    "wartości dodanej", bo skoro składka jest skutecznie zamrożona
    w depozycie państwowym to wynikła z niej "wartość dodana" czyli
    emerytura jest opodatkowana w momencie wypłaty, no nie? :)

    Popatrz tak: za oczywiste przyjmujesz, że VAT *ktoś* odprowadzi: każdy
    swoją cząstkę, przy czym być może ten kto sprzedał konsumentowi
    nie odprowadzi NIC (bo ma dostatecznie dużo wydatków oVATowanych).
    Jednocześnie nie przyjmujesz do wiadomości, że przy podatku dochodowym
    fakt że "ostatni w łańcuszku" ma stratę *również* o niczym nie świadczy:
    przecież straty ma dlatego że KOMUŚ płaci, i ten "ktoś" z kolei
    płaci PIT lub CIT - całkiem jak przy VAT!
    Jedyne miejsce w którym masz rację to rolnicy, tu się trzeba zgodzić.

    Bo co do składek ZUS to jak wyżej :) - podatek powinien być brany
    kiedy "wartość dodana" jest dostępna - a ze składki nikt nic nie ma
    dopóki nie pójdzie na emeryturę bądź rentę.
    Wniosek: oVATowanie ZUSu to jest kolejna pożyczka państwowa na
    pieniądzach obywateli.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 22. Data: 2006-07-03 08:17:01
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 6/30/2006 5:33 PM, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > ...to kto inny zapłaci ten PIT.

    Zapłaci albo i nie, można sobie wyobrazić podmiot, który przynosi straty
    pokrywające z nawiązką podatki odprowadzone przez dostawców.

    > Tak samo jak przy VAT.

    Jakie tak samo?

> [...]
    > w depozycie państwowym to wynikła z niej "wartość dodana" czyli
    > emerytura jest opodatkowana w momencie wypłaty, no nie? :)

    To prawie tak jak w ekonomii marksistowskiej

    > Popatrz tak: za oczywiste przyjmujesz, że VAT *ktoś* odprowadzi: każdy
    > swoją cząstkę, przy czym być może ten kto sprzedał konsumentowi
    > nie odprowadzi NIC (bo ma dostatecznie dużo wydatków oVATowanych).

    Fakt odprowadzania swojej cząstki VAT przez podmioty na poszczególnych
    szczeblach obrotu nie ma *żadnego* związku z ostateczną wysokością
    podatku. Ważny jest podatek płacony przez ostatecznego konsumenta.
    Jeszcze mniej (jeśli możliwym jest istnienie związku "ujemnego ;) do
    rzeczy ma fakt, czy ostatni sprzedawca ma nadwyżkę podatku naliczonego
    nad należnym. W VATcie (w przeciwieństwie do podatków dochodowych)
    opodatkowany jest przedmiot sprzedaży nie podmiot; podatek zawsze będzie
    równy "cena sprzedaży konsumentowi" razy "stawka podatku" niezależnie od
    tego czy przedmiot przeszedł przez 100, 1000, czy tylko jeden szczebel
    obrotu i niezależnie od tego czy te 100, 1000 czy tylko jeden "dodało"
    jakąś wartość czy też nie.

> [...]
    > przecież straty ma dlatego że KOMUŚ płaci, i ten "ktoś" z kolei
    > płaci PIT lub CIT - całkiem jak przy VAT!

    A jeżeli cały łańcuszek jedzie na stratach? To mamy produkt
    nieopodatkowany, tak? A ten sam produkt wytworzony i sprzedany przez
    łańcuszek przynoszący zyski jest opodatkowany? A ten sam produkt
    wytworzony przez inny łańcuszek, z innym zestawem przedsiębiorstw
    mających inne wyniki jest opodatkowany ale wg innej stawki, tak?

    VAT i CIT/PIT to całkiem inne podstawy opodatkowania: VAT - opodatkowany
    jest produkt, CIT/PIT - opodatkowane jest przedsiębiorstwo a to trochę
    więcej niż "kwestia techniczna".

  • 23. Data: 2006-07-03 19:21:48
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 3 Jul 2006, \n wrote:

    > Zapłaci albo i nie, można sobie wyobrazić podmiot, który przynosi straty
    > pokrywające z nawiązką podatki odprowadzone przez dostawców.

    Jeśli chwilowo to i owszem - to samo można powiedzieć o VAT.
    No chyba że ktoś ma nieopodatkowane wydatki - i tu pozostaje
    sprawa ZUS którą zaznaczyłem. I rolników :)
    Znaczy chodzi o wydatki *nieopodatkowane u tych komu się płaci*.

    > Jakie tak samo?

    Jw. - płacisz dostawcom i pracownikom, dostawcy płacą pracownikom
    i poddostawcom itp - każdy płaci podatek dochodowy od tego co
    zarobił. Jak ktos "jedzie na stratach" to znaczy że płaci KOMUŚ.
    Albo faktycznie przejada wcześniej nabyty majątek (przy VAT też
    jest możliwe, działa w drugą stronę: kupujący bez opamiętania
    na magazyn "magazynuje" w swoim ręku VAT który płacą mu konsumenci).

    > To prawie tak jak w ekonomii marksistowskiej

    Może. Ja bym proponował się jednak zastanowić kiedy owa "wartość
    dodana" przy ZUS powstaje nie FORMALNIE a FAKTYCZNIE.

    > Fakt odprowadzania swojej cząstki VAT przez podmioty na poszczególnych
    > szczeblach obrotu nie ma *żadnego* związku z ostateczną wysokością podatku.
    > Ważny jest podatek płacony przez ostatecznego konsumenta.

    I dobrze. Z wyjątkiem podwójnego opodatkowania przypadków transakcji
    oVATowany-zwolniony-oVATowany, zaburzających tę teorię.
    Jeśli podatek jest liniowy ze stawką X% i taki podatek płacą WSZYSCY,
    to skutek jest ten sam - nawet jeśli ktoś "jedzie na stratach" to:
    - albo te straty mają formę "wysokich wypłat wynagrodzeń" i ów podatek
    JEST płacony (przez tych co wynagrodzenie otrzymują)
    - albo te straty mają formę przejadania majątku i ów podatek ZOSTAŁ
    zapłacony - bo skądś ów majątek się uprzednio wziął.

> [...]
    > tego czy te 100, 1000 czy tylko jeden "dodało" jakąś wartość czy też nie.

    Mi wychodzi że przy
    V1*(1+PIT)
    gdzie V1 = dochód z czystej usługi (zero kosztów)
    [V1-V2]*[1+PIT] + V2*[1+PIT]
    gdzie pierwszy człon to zarobek ostatecznego sprzedawcy w postaci
    przychód i koszty zaś V2 to koszty (opodatkowane *u kogo innego*)
    i dowolnym zagłędnieniu - różnice mogą wystąpić TYLKO dla
    nieopodatkowanych (u kogoś) przychodów: z rolnikami masz oczywiście
    rację.
    Tyle że opodatkowanie 3%/5% VAT (pozwalające odliczyć 22% VAT od
    wydatków) daje ten sam skutek co zwolnienie z podatku dochodowego:
    cena u rolnika jest wyższa o *mniej* niż standardowa stawka podatku
    VAT - bo o stawkę obniżoną, i takoż jest wyższa o MNIEJ niż
    stadardowa stawka podatku dochodowego (bo przecież wydatki rolnika
    na opodatkowane PIT towary i usługi zawierają ten "obcy" PIT).
    Liczy się inaczej, prawda że dla VAT z obniżoną stawką wynik
    jest prosty (znana stawka) a dla PIT nie (wiadomo tylko że mniej
    niż przykładowe 19% PIT liniowego) - i tu się zgadza: każdy wyjątek
    spowoduje zachwianie rozliczeń, w tym twierdzenia że PTU jest
    VAT (bo nie jest) i PIT dla którego istniają wyjątki jest VAT
    (bo nie jest).
    To owe wyjątki naruszają efekt owego zagłębionego wzorka :)

    > A jeżeli cały łańcuszek jedzie na stratach? To mamy produkt nieopodatkowany,
    > tak?

    Podaj źródło strat na *przykładzie* to ci odpowiem.
    Przychód X, koszty Y, Y>X - nie ma sprawy.
    Co jest wartością Y?
    - wyłączamy rolników, ambasadorów i inne zwolnione z opodatkowania
    podmioty (bo tu zgoda, przy PTU zwolnienia również zakłócają
    prosty wniosek że podatek = cena * stawka, tyle że raczej w drugą
    stronę niż przy PIT :>)
    - Jeśli X jest czyimś wynagrodzeniem to zaprzeczamy tezie (bo
    znaczy że NIE cały łancuszek, bo kwota rośnie i potrzebny
    jest na końcu ktoś kto wzorem machlojek z VATem ukradnie
    przychód do czarnej dziury)
    - jeśli X jest stanem magazynowym to nie mamy problemu - ktoś
    ten PIT JUŻ zapłacił.

> [...]
    > innym zestawem przedsiębiorstw mających inne wyniki jest opodatkowany ale wg

    Nie. Takie różnica mogą pojawić się tylko przy istnieniu dochodów
    nieopodatkowanych liniowo stałą stawką. Czyli podatku innym
    niż liniowym - tak jak jest dziś (rolnicy wcale, niektórzy przedsiębiorcy
    podatek obrotowy pt. "ryczałt ewidencjonowany", inny podatek pogłówny
    pt. "karta podatkowa" itp).
    To istniejąca mieszanina opodatkowania dochodów nie pozwala na
    wyciągnięcie prawidłowego wniosku.
    Prawdą jest że miejsc w których *istniejący* PTU różni się od idei
    VAT jest znacznie mniej. Ale my nie dyskutujemy o tym czy ISTNIEJĄCY
    model podatków jest VAT - tylko o tezie że liniowy podatek dochodowy
    takim czymś jest.
    Handlowanie VATowców z nieVATowcami skutkuje mocno naruszeniem wniosku
    że ilość odprowadzonego VAT równa jest podatkowi od ceny sprzedaży
    i tak samo handlowanie "liniowców" z "nieliniowcami" (tudzież
    nieliniowe opodatkowanie pracowników) skutkuje mocno naruszniem wniosku
    że ilość odprowadzonego podatku wynosiłaBY "podatek od ceny sprzedaży".

    > VAT i CIT/PIT to całkiem inne podstawy opodatkowania

    Ja teoretyczny p. widzenia znam ;) - naprawdę.
    Ale wystarczy sobie popatrzeć co:
    - byłoBY jakby zasada opodatkowania VAT była powszechna
    - byłoBY jakby zasada opodatkowania CIT/PIR liniowo była powszechna.
    Nie trzeba mnie przekonywać że jak towar wart 100 zł VATowiec
    sprzeda (122zł) nieVATowcowi a ten dołoży 5% marży, sprzeda
    VATowcowi (128,10 zł) aby tamten sprzedał z 10% marży (171,91zł)
    to przy 22% stawce VAT wychodzi 53zł VATu bo wierzę ;) - więc
    i przy PIT wychodzą "kwiatki". Dlaego że są wyjątki, nie dlatego
    że sama *równoważność* przy przyjęciu zasady byłaby oczywista!

    Sprawdzenie co się dzieje z CIT/PIT przy przyjęciu założenia iż:
    - opodatkowane są WSZYSTKIE dochody
    - *jednakową* stawką, czyli tym co można nazwać "podatkiem liniowym
    właściwym"
    ...prowadzi do ciekawych wniosków. W postaci próby przekształcania
    przez skreślanie wyrazów znoszących się we wzorze wyżej :)

    Tak, moment powstania obowiazku podatkowego się zmienia - prawda,
    przy "łańcuszku strat" PIT jest wobec zasady VAT na korzyść budżetu
    (podatek płacony jest wcześniej, przy VAT został "oddany" już przy
    zakupie NIM powstały straty).

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)