  • 1. Data: 2006-02-13 07:19:59
    Temat: nikt nie wie?
    Od: "Magdalena B" <mdrudausuńto@poczta.onet.pl>

    Witam i ponownie zadaję pytanie, na które nie dostałam żadnej odpowiedzi.
    Kiedy zaliczyć do kosztów podatkowych koszty delegacji pracowników (wyjazdy
    poza miejsce pracy prywatnym samochodem + kilomertówka) za grudzień 2005
    rozliczone i wypłacone w styczniu 2006r.
    Pdaję kilka dodatkowych danych:
    - pełna księgowość - więc koszty bilansowo przypisano do 2005r
    - pracownicy wypełniają niezbędną dokumentację zbiorczo za cały miesiąc
    jazd.

    --
    <><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
    Pozdrawiam

    To tylko moje prywatne opinie

  • 2. Data: 2006-02-13 12:56:17
    Temat: Re: nikt nie wie?
    Od: "E. Osińska" <k...@e...com.pl>

    Witam,
    do kosztu podatkowego możesz zaliczyć dopiero w momencie faktycznej
    wypłaty - tj. w styczniu 2006, przy sporządzaniu CIT za 2005 rok
    ujmujesz te koszty jako nie stanowiące KUP.

  • 3. Data: 2006-02-14 06:30:23
    Od: "Magdalena B" <mdrudausuńto@poczta.onet.pl>

    A możesz podać jakąś podstawę prawną?

    --
    <><><><><><><><><><><><><><><><><><><>

  • 4. Data: 2006-02-14 07:41:42
    Od: "Ela O." <o...@o...pl>

    art.16.1.57 Ust.o CIT - próbowałam podesłać Ci artykuł na priv , ale
    mam jakieś kłopoty z połączeniem ..

  • 5. Data: 2006-02-14 09:27:33
    Od: "złodziej podatków" <e...@p...onet.pl>

> [...]
    > - pełna księgowość - więc koszty bilansowo przypisano do 2005r
    > - pracownicy wypełniają niezbędną dokumentację zbiorczo za cały miesiąc

    To teraz już nie uczą w szkole czytać ???

  • 6. Data: 2006-02-22 12:11:58
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 14-02-2006 08:41, Użytkownik Ela O. napisał:
    > art.16.1.57 Ust.o CIT - próbowałam podesłać Ci artykuł na priv , ale
    > mam jakieś kłopoty z połączeniem ..

    tak się zastanawiam, czy faktycznie delegacje czy ryczałty za samochód
    można uznać za śwaidczenia z tytułu stosunku pracy
    na pierwszy rzut oka mi sie nie widzi, ale ja słabo ostatnio patrzę
    więc może mnie ktoś przekona ,że na pewno tak jest?

    57) niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji
    wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12
    ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18 ustawy z dnia 26 lipca 1991
    r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.
    176, z późn. zm.), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego wypłacanych przez zakład pracy,

    art.12
    1. Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej
    oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty
    pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich
    ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń,
    a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny
    nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie
    wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich
    wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne
    ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych
    świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

  • 7. Data: 2006-02-22 13:08:50
    Od: "Magdalena B" <mdrudausuńto@poczta.onet.pl>

    Ja też mam wątpliwości czy zwrot kosztów uzywania samochodu prywatnego dla
    celów słuzbopwych to na pewno nalezności wymienione w art. 12 ust 1 UOPDOF

    Czy ktoś ma jakieś konkretne argumenty za lub przeciw?

  • 8. Data: 2006-02-23 08:41:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 22 Feb 2006, gonia wrote:

> [...]
    > na pierwszy rzut oka mi sie nie widzi, ale ja słabo ostatnio patrzę
    > więc może mnie ktoś przekona ,że na pewno tak jest?

    Najpierw a contrario.
    Posłuże się PDoOF:
    +++
    Art. 21.
    1. Wolne od podatku dochodowego są:
    [...]
    16) diety i inne należności za czas:
    a) podróży służbowej pracownika,
    b) podróży osoby niebędącej pracownikiem
    [...]
    23b) zwrot kosztów poniesionych przez pracownika z tytułu używania
    pojazdów stanowiących własność pracownika[...]
    ---

    Chodzi mi o te "inne należności".
    Dlaczego są zwolnione jeśli nie są przychodem ?

    Teraz na wprost.
    Mi się widzi że w cytowanym przez ciebie art.12 ustawodawca ma
    na myśli DOSŁOWNIE to co zapisał, a nie "na zdrowy rozum" jak
    by się wydawało :)
    Patrzymy:
    "uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne"
    Wypłacono pieniądze za bilet ? - wypłacono.
    W związku z pracą ? - w związku, bo jak ktoś jedzie pociągiem
    bez związku z pracą to zakład mu za bilet nie zapłaci.
    Pasuje do treści przepisu ? - ...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2006-02-23 12:46:48
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Dnia 23-02-2006 09:41, Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

> [...]
    > W związku z pracą ? - w związku, bo jak ktoś jedzie pociągiem
    > bez związku z pracą to zakład mu za bilet nie zapłaci.

    No właśnie nie do końca tak, bo ustawodawca jednak w 12 mówi dalej, że:
    5. Nie wlicza się do przychodu osób wykonujących pracę nakładczą
    wartości surowców i materiałów pomocniczych dostarczonych przez te osoby
    oraz zwrotu poniesionych przez nie kosztów z tytułu transportu, zużytej
    energii, opału, konserwacji maszyn i urządzeń itp., jeżeli osoba, na
    rzecz której wykonywana jest praca nakładcza, wypłaca należność z tych
    tytułów w wyodrębnionej pozycji.

    niby wymienia, że dotyczy to osób wykonujących pracę nakładczą, mógł to
    zrobić również przy okazji stosunku pracy, nie zrobił, ale to mnie nie
    przekonuje, że jednak są to przychody za stosunku pracy

    Zresztą ustawodawca nie zwalania z podatku przychodów ze stosunku
    pracy. Zwolnienie diet wynika z faktu, że są one zwrotem sa poniesione
    wydatki ( liczone ryczałtowo bądź na podstawie faktycznie poniesionych
    kosztów), i stąd dalej nie jestem przekonana

    g.

  • 10. Data: 2006-02-28 18:44:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 23 Feb 2006, gonia wrote:

> [...]
    > niby wymienia, że dotyczy to osób wykonujących pracę nakładczą, mógł to
    > zrobić również przy okazji stosunku pracy, nie zrobił,

    I w myśl zasady ratio legis to coś znaczy.
    Skoro ustawodawca coś zrobił inaczej, to miał jakiś powód :)

    Bynajmniej nie usiłę twierdzić że jestem w 100% przekonany.
    Ale do tego byłaby potrzebna podstawa prawna.
    Mamy uznać że koszty podróży stanowią pożyczkę, udzieloną zakładowi
    pracy ?
    Bo wtedy zwolnienie jest :)

    > ale to mnie nie
    > przekonuje, że jednak są to przychody za stosunku pracy

    Doceniam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)