  • 1. Data: 2010-04-22 21:16:28
    Temat: odliczenie VAT - auta z kratką - pytanie o prawa nabyte ?
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Witam, przeczytałem wywiad z Grabowskim:

    "Dnia 03.03.2010 dziennikarze w rozmowie z wiceministrem finansów
    Maciejem Grabowskim pytają o prace nad zmianami przepisów VAT w zakresie
    odliczania podatku od zakupu samochodów i paliwa do nich. Od kilku
    miesięcy brak informacji, na jakim etapie znajdują się te prace.
    Wiceminister finansów wyjaśnia, że podatnicy, którzy kupią auto z kratką
    do czerwca 2010 r., odliczą VAT od tego zakupu i paliwa do niego. W
    połowie roku -- jeśli Unia Europejska się na to zgodzi -- wejdzie w życie
    nowelizacja ustawy o VAT, która wprowadzi zakaz odliczania podatku"

    Mam więc pytanie, czy kupując auto z kratką do końca maja i nabywając
    prawo do pełnego odliczenia VAT, będę miał je zachowane również po
    nowelizacji przepisów - tzn. czy będę miał prawa nabyte ? Auto chcę
    wziąć w leasing, pytanie więc, czy 100% VAT odliczę tylko od pierwszej
    raty leasingowej czy także od pozostałych rat, do czasu zakończenia
    leasingu ?

    Pytam tylko o VAT od nabycia samochodu, nie o możliwość odliczania od
    paliwa.

    Z góry dzięki za info.

  • 2. Data: 2010-04-22 21:48:09
    Od: <s...@a...pl>

    > Mam więc pytanie, czy kupując auto z kratką do końca maja i nabywając prawo do
    > pełnego odliczenia VAT, będę miał je zachowane również po

    Zapytaj Macieja Grabowskiego. Lepszym rozwiązaniem będzie jednak wizyta u wróżki
    :)

  • 3. Data: 2010-04-22 22:20:13
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > Zapytaj Macieja Grabowskiego. Lepszym rozwiązaniem będzie jednak wizyta
    > u wróżki :)

    No fakt, w świetle naszego ustawodawstwa to jedyne wyjście... a tak na
    poważnie, czy obowiązują jakieś zasady w tym zakresie odnośnie praw
    nabytych ? Może jakieś inne przypadki z przeszłości podobnym
    "zabarwieniu" które mogłyby rozwiać wątpliwości ?

  • 4. Data: 2010-04-23 07:51:04
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    W dniu 2010-04-23 00:20, news pisze:
> [...]
    > nabytych ? Może jakieś inne przypadki z przeszłości podobnym
    > "zabarwieniu" które mogłyby rozwiać wątpliwości ?
    Wystarczy się cofnąć w czasie i sprawdzić, czy prawa te zachowali
    posiadacze pojazdów ciężarowych w nadwoziu osobowym, przy nowelizacji
    ustawy w okolicach 2004 roku :-)

    Maciek

  • 5. Data: 2010-04-23 08:14:05
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010, news wrote:

    > poważnie, czy obowiązują jakieś zasady w tym zakresie odnośnie praw nabytych ?

    Tylko w rzadkich przypadkach, kiedy ustawa uzależnia zdarzenie podatkowe
    od zdarzenia które wystąpiło przed opodatkowaniem.
    Tak było np. ze sprzedażą nieruchomości - przepis uzależniał zwolnienie
    z podatku dochodowego od upływu 5 lat od zakupu, więc ten przepis nadal
    obowiązuje dla nieruchomości nabytych za "tamtego" przepisu.
    W VAT nie widzę takiej regulacji, nie ma więc "nabycia" prawa.
    W rzadkich przypadkach w rodzaju przekazania na cele osobiste w zbiegu
    z korygowaniem odliczenia VAT (tego "5 lat na ST > 15 000 zł") "prawo"
    zostanie, ale korzyści podatnikowi akurat nie przynosi (bo sprowadza się
    do obowiązku zwrotu odliczonego VATu), więc jak mniemam nie jesteś
    zainteresowany :D

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2010-04-23 11:11:09
    Od: news <color1@{wytnij.to}interia.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

> [...]
    > zostanie, ale korzyści podatnikowi akurat nie przynosi (bo sprowadza się
    > do obowiązku zwrotu odliczonego VATu), więc jak mniemam nie jesteś

    w temacie... jakby kto pytał :)
    http://www.rp.pl/artykul/5,465189.html

    z kolei firma leasingowa utwierdza mnie, że jeśli nabędę samochód w
    leasingu w okresie kiedy przepisy mówią, że od aut z homologacja
    ciężarowa można odliczać pełny podatek VAT to odpis taki zostanie
    zachowany... naciągane to ??

  • 7. Data: 2010-04-23 21:53:27
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 23 Apr 2010, news wrote:

    > z kolei firma leasingowa utwierdza mnie,

    ...może Ci poręczą że tak będzie?
    Wekslem (najlepiej). Oczywiście tylko na przypadek transakcji
    z nimi.
    Po reakcji na taką propozycję rozeznasz jak bardzo sami wierzą
    w to co mówią :)
    W końcu mają interes w transakcji, więc *jeśli* są tak bardzo
    przekonani, to co im szkodzi...

    pzdr, Gotfryd