    From: "Tomasz Pietrzak" <n...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: odpowiedzialnośc zarządu sp. z o.o.
    Date: Mon, 31 May 2004 18:47:55 +0200
    Sender: n...@o...pl@dial-78.lodz.dialog.net.pl

    Art. 116 Ordynacji podatkowej stwierdza, że członek zarządu odpowiada za jej
    zobowiązania podatkowe, jeżeli nie dowiedzie, że "we właściwym czasie"
    zgłoszono wniosek o ogłoszenie upadłości lub wszczęto itd.

    Ponieważ spółka, w której znany mi pan X. jest członkiem zarządu utraciła
    właśnie płynność zastanawia się on, co oznacza owe "we właściwym czasie".

    I przy okazji dwa inne pytania z tej beczki:
    1. Wspomniany przepis stosuje się również do byłego członka zarządu (art.116
    $4). Ponieważ pan X. skorzystał z możliwości przejścia na zasiłek
    przedemerytalny i przestanie być członkiem zarządu, powstaje pytanie, jak
    się zabezpieczyć przed odpowiedzialnością z tego paragrafu. Czyli jak
    wykazać, że niezgłoszenie wniosku nastąpiło bez jego winy, co zwolniłoby go
    z tej odpowiedzialności. Czytałem taki artykuł w Rzeczpospolitej, że gość
    był w zarządzie sp. z o.o., potem przestał być, a w tym czasie, po kilku
    latach, US doszedł, że spółka nienależnie odliczyła VAT naliczony w okresie
    kiedy gość był członkiem zarządu (tzn. dostawca "zgubił" kopie faktury). I
    zaczęli go, zresztą skutecznie, ganiać. Tak w ogóle, czy ktoś mi może
    wyjaśnić o co chodzi w $2 i $4 tego artykułu - jak to czytać?
    2. Czy oprócz odpowiedzialności za zobowiązania podatkowe członek zarządu
    odpowiada jeszcze za jakieś inne zobowiązania i w jakiej sytuacji.

    Z góry dziękuję

    tp