  • 1. Data: 2011-03-07 20:58:09
    Temat: odrzucenie spadku, którego nie ma
    Od: bach <b...@g...pl>

    Witam

    Załóżmy taką kłopotliwą sytuację.

    Osoba mająca długi umiera. Dzieci i małżonek zrzekają się spadku przed
    upływem 6mc-y.

    W tej sytuacji zachodzi obawa że spadek będzie "wisiał" nad
    rodzeństwem zmarłej osoby.

    Rozumiem to tak że teoretycznie rodzeństwo może się zrzec spadku 6mc-y
    od czasu aż dowie się o jego zaistnieniu.

    Pytanie jest takie - kiedy prawo uznaje że rodzeństwo dowiedziało się
    o spadku.
    Pytanie następne - Czy rodzeństwo może się zrzec spadku kiedy jeszcze
    o nim nie wie ? tz. zrzec się na "wypadek" dostania tego kłopotliwego
    spadku ?

    pozdrawiam!

  • 2. Data: 2011-03-07 22:11:04
    Temat: Re: odrzucenie spadku, którego nie ma
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello bach,

    Monday, March 7, 2011, 9:58:09 PM, you wrote:

> [...]
    > Pytanie następne - Czy rodzeństwo może się zrzec spadku kiedy jeszcze
    > o nim nie wie ? tz. zrzec się na "wypadek" dostania tego kłopotliwego

    Nie musi zrzekać się - może "przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza".
    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2011-03-08 08:08:22
    Od: "wiatrak" <w...@y...pl>

    Użytkownik "bach" <b...@g...pl> napisał w wiadomości

[...]
    -----------

    Uściślijmy.
    Mają 6 miesięcy od dnia kiedy dowiedzieli się o śmierci spadkodawcy.

  • 4. Data: 2011-03-08 08:33:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Mar 2011, RoMan Mandziejewicz wrote:

> [...]

    Przepis nie stanowi o "dowiedzeniu się o spadku", lecz o "dowiedzeniu
    się o tytule swego powołania".
    Na mój rozum, jeśli ktoś zostaje spadkobiercą w wyniku odrzucenia spadku
    przez inną osobę, to "tytuł powołania" powstaje dopiero wskutek
    złożenia tego oświadczenia.
    Mylę się?

    > Nie musi zrzekać się - może "przyjąć z dobrodziejstwem inwentarza".

    Hm... a to zmienia problem poruszony w pytaniu?
    (bo tym problemem jest uprzednie wyrażenie zrzeczenia spadku, ale
    nie w umowie z potencjalnym spadkodawcą lecz przed sądem lub
    urzędnikiem: "na wypadek jakbym został spadkobiercą spadek
    odrzucam" - a nie widzę takiej możliwości).

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-03-08 08:40:42
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    -----------

    > Uściślijmy.
    > Mają 6 miesięcy od dnia kiedy dowiedzieli się o śmierci spadkodawcy.

    A jakaś podstawa do tego? :)
    (może być "interpretacyjna" w postaci wyroku sądu).
    Bo w przepisie widzę: "w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym
    spadkobierca dowiedział się o tytule swego powołania".

    Czy art.1020 KC nie jest samodzielnym "tytułem powołania"?

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2011-03-08 10:11:54
    Od: Andrzej Ława <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

> [...]
    > Na mój rozum, jeśli ktoś zostaje spadkobiercą w wyniku odrzucenia spadku
    > przez inną osobę, to "tytuł powołania" powstaje dopiero wskutek

    Swoją drogą: czy osoby normalnie nie dziedziczące są informowane (przez
    sąd?) o tym, że ktoś odrzucił spadek i w związku z tym muszą się teraz
    właśnie odnieść do kwestii spadkowych poprzez np. odrzucenie spadku?

  • 7. Data: 2011-03-08 11:36:16
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

> [...]
    > Na mój rozum, jeśli ktoś zostaje spadkobiercą w wyniku odrzucenia spadku
    > przez inną osobę, to "tytuł powołania" powstaje dopiero wskutek

    Raczej trudno by było inaczej - jeśli osoba B przed odrzuceniem spadku
    przez A w ogóle by nie dziedziczyła, to trudno, żeby składała
    oświadczenia na zapas. Z kolei gdy A odrzuci na minute przed końcem
    swojego terminu, to B musi mieć czas na podjęcie decyzji...

    Przepis jest dla mnie (wyjątkowo :) ) dość jasny.

    MJ