  • 1. Data: 2005-03-03 13:45:08
    Temat: odsetki
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witam !

    Istnieje jakaś ustawa antylichwiarska zakazująca
    stosowania dużych odsetek karnych ?
    Chcąc zdyscyplinować nierzetelnych kontrahentów chcę
    wystawić fakturę z klauzulą, że jeśli nie będzie zapłacona
    w terminie to będą naliczane odsetki np. 100% w skali
    roku. Czy to zgodne z prawem ? Czy jest jakaś granica
    takich odsetek ?

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 2. Data: 2005-03-03 15:45:13
    Temat: Re: odsetki
    Od: "jacek" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Lipas" <k...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > w terminie to będą naliczane odsetki np. 100% w skali
    > roku. Czy to zgodne z prawem ? Czy jest jakaś granica

    sady kilkakrotnie juz wydawaly opinie, ze tak wysokie odsetki nie sa zgodne
    z prawem
    gdzies nawet widzialem wyrok
    o ile dobrze pamietam bylo tam kilkadziesiat procent w skali roku

    j.

  • 3. Data: 2005-03-03 21:12:47
    Od: Mieczysław <m...@o...pl>

    Dnia Thu, 3 Mar 2005 16:45:13 +0100, jacek napisał(a):

> [...]
    > z prawem
    > gdzies nawet widzialem wyrok
    > o ile dobrze pamietam bylo tam kilkadziesiat procent w skali roku

    a możesz podać na jakiej podstawie bo AFAIR nie ma przepisu zabraniającego
    określić w umowie dowolną wysokość odsetek.
    Ostatnio są jakieś próby ograniczenia - ale na razie nie przybrały one
    formy aktu prawnego

    --
    Mieczysław
    ----

  • 4. Data: 2005-03-04 11:44:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Mar 2005, Lipas wrote:

    >+ Istnieje jakaœ ustawa antylichwiarska

    O ile wiem dopiero "prowadzona są prace".

    >+ w terminie to będš naliczane odsetki np. 100% w skali
    >+ roku. Czy to zgodne z prawem ?

    IMHO tak.
    Ale to IMHO nie oznacza że jest *skuteczne*....

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2005-03-04 11:49:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 3 Mar 2005, Mieczysław wrote:

    >+ Dnia Thu, 3 Mar 2005 16:45:13 +0100, jacek napisał(a):
    [...]
    >+ > sady kilkakrotnie juz wydawaly opinie, ze tak wysokie odsetki nie sa zgodne
    >+ > z prawem
    [...]
    >+ a możesz podać na jakiej podstawie bo AFAIR nie ma przepisu zabraniającego
    >+ określić w umowie dowolną wysokość odsetek.

    IMHO - można zawierać.
    Ale AFAIR to nie o "niezgodności z prawem" była mowa tylko o zasadach
    ogólnych... Art. 5 K.C. albo coś koło tego !
    Czyli ustalenia uznano za nieskuteczne. Wbrew zasadzie że "chcącemu
    nie dzieje się krzywda" (czy jak ona tam brzmi).

    >+ Ostatnio są jakieś próby ograniczenia

    ...zresztą (IMO) niezbyt to fair. Jak państwo chce ograniczyć poziom
    odsetek to powinno zagwarantować wierzycielom możliwość pożyczki
    po tej stawce :>

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 6. Data: 2005-03-06 16:50:26
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

> [...]
    > w terminie to będą naliczane odsetki np. 100% w skali
    > roku. Czy to zgodne z prawem ? Czy jest jakaś granica

    FAKTURE z taka klauzua chcesz wystawic?
    A masz nimi UMOWE pozwalajaca takie odsetki naliczac?

    Smiechem cie zabija...;-)

    --
    Pozdrowienia

  • 7. Data: 2005-03-07 20:33:38
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Slawek,

    W Twoim liście datowanym 6 marca 2005 (17:50:26) można przeczytać:
    SK> FAKTURE z taka klauzua chcesz wystawic?
    SK> A masz nimi UMOWE pozwalajaca takie odsetki naliczac?

    SK> Smiechem cie zabija...;-)

    Śmiechem ??? A podpis na fakturze, który jest potwierdzeniem
    zawarcia umowy na zasadach opisanych na fakturze ?

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 8. Data: 2005-03-07 20:35:23
    Od: k...@t...pl (Lipas)

    Witaj Gotfryd,

    W Twoim liście datowanym 4 marca 2005 (12:44:06) można przeczytać:
    GSn> IMHO tak.
    GSn> Ale to IMHO nie oznacza że jest *skuteczne*....

    no właśnie o to mi chodzi, czy ktoś ma jakieś doświadczenia
    w sprawie skuteczności takiego postępowania ?

    --
    Pozdrowienia,
    Lipas

  • 9. Data: 2005-03-07 22:34:02
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 7 Mar 2005, Lipas wrote:

> [...]
    >+ Śmiechem ??? A podpis na fakturze, który jest potwierdzeniem
    >+ zawarcia umowy na zasadach opisanych na fakturze ?

    A niekoniecznie.

    Przynajmniej w *poprzednim* stanie prawnym istniało podejrzenie
    że to jest dowód przyjęcia faktury (był prawnie "zobowiązujący" !)
    a nie jej *akceptacja*.
    "Tak, wziąłem taki papier i potwierdziłem że wziąłem bo przepis
    nakazuje żeby potwierdzić *że wziąłem*, ale nie znaczy że z nim
    się zgadzam" :]
    Zdaje się iż "praktyka sądowa" była różna - niemniej np. z samego
    faktu *przyjęcia* takiej f-ry do postępowania uproszczonego jeszcze
    nie musiało nic wynikać...
    Owszem, faktura *bywa* jednocześnie gwarancją, potwierdzeniem
    zapłaty itepe (znaczy: wszystkie te dokumenty są na jednym
    świchu zatytułowanym "faktura" :)).
    Ale najzdrowiej chcąc je *tak* traktować dla każdej funkcji
    brać *osobny* podpis (odpowiednio opisany, czyli np. "zapłatę
    przyjąłem, towar wydano, *TERMIN ZAPŁATY AKCEPTUJĘ*, *STAWKĘ
    ODSETEK AKCEPTUJĘ*).
    Jeszcze jest kfiatek taki iż osoba uprawniona do odbioru faktur
    niekoniecznie musi mieć pełnomocnictwo do *zawierania umów*
    (czyli firma nie będzie odpowiadać za jej zobowiązania).

    A i tak nie ma gwarancji na "społeczne przeznaczenie prawa"
    czy jak to tam w 5 KC zapisano ! :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)