  • 1. Data: 2006-07-25 08:44:51
    Temat: ograniczenie do 20tys euro i co dalej
    Od: "XXX" <w...@w...pl>

    kto moze pomoc, cos wie, itd

    Jest sam. osob. o wart powyzej 20 tys euro. Jaka czesc amortyzujemy:
    1. Rownowartosc 20k euro
    czy
    2. Liczbe z pkt. 1 powiekszona o VAT (pozostaly po odjeciu 6 tys zl)

    Co wpisujemy w wartosc poczatkowa: rownowartosc 20 tys euro czy kwote netto
    z f-ry ( ten ostatni przyp. lepszy dla programu liczacego raty
    amortyzacyjne)?

    Przy przeliczeniu na pln raz podaja, ze bierze sie sredni kurs euro z danego
    dnia wg NBP, drugi raz, ze kurs sprzedazy (tez wg NBP). Przyklad z
    www.vat.pl

    1
    odpisy amortyzacyjne w części ustalonej od wartości samochodu
    przewyższającej równowartość 20.000 EURO przeliczonej na złote według kursu
    średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia przekazania
    samochodu do używania;

    2.
    składki na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej
    ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość
    20.000 EURO, przeliczona na złote według kursu sprzedaży walut obcych
    ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w
    wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;

    Prawda to?

    Pozdrowiam - xxx

  • 2. Data: 2006-07-25 11:44:15
    Temat: Re: ograniczenie do 20tys euro i co dalej
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 7/25/2006 10:44 AM, Użytkownik XXX napisał:
> [...]
    > 1. Rownowartosc 20k euro
    > czy
    > 2. Liczbe z pkt. 1 powiekszona o VAT (pozostaly po odjeciu 6 tys zl)

    Amortyzację wylicza się od całej wartości początkowej, w koszty
    uzyskania przychodu zalicza się tylko odpis od wartości 20kEUR

    > Co wpisujemy w wartosc poczatkowa: rownowartosc 20 tys euro czy kwote netto
    > z f-ry ( ten ostatni przyp. lepszy dla programu liczacego raty
    > amortyzacyjne)?

    Za wartość początkową przyjmuje się wartość z faktury (plus ewentualne
    kwoty dodatkowe poniesione przed przyjęciem do użytkowania) pomniejszone
    o VAT jeżeli przysługuje odliczenie podatku. Jak wiadomo, w przypadku
    samochodów osobowych przysługuje odliczenie w wysokości 60% nie więcej
    niż 6000 zł.

> [...]
    > ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w
    > wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia;

    pkt. 1 dotyczy odpisów amortyzacyjnych pkt. 2 dotyczy całkiem czego
    innego, każdy z tych limitów liczy się inaczej. Co w tym dziwnego?

  • 3. Data: 2006-07-26 09:37:34
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 7/26/2006 11:38 AM, Użytkownik my way napisał:

    > na przykład to, że w updop w obu w/w przypadkach stosuje się kurs sredni
    > nie ma to jak nasi weseli ustawodawcy :)

    Taa...są jeszcze ciekawsze różnice np. w momencie powstania przychodu...

  • 4. Data: 2006-07-26 09:38:32
    Od: "my way" <y...@s...tlen.pl>

    Użytkownik "\n" <...@...xy> napisał w wiadomości

> [...]

    na przykład to, że w updop w obu w/w przypadkach stosuje się kurs sredni
    nie ma to jak nasi weseli ustawodawcy :)

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2006-07-26 10:22:28
    Od: "XXX" <w...@w...pl>

    "\n" <...@...xy> wrote in message news:ea50cd$76a$1@nemesis.news.tpi.pl...

> [...]

    > VAT jeżeli przysługuje odliczenie podatku. Jak wiadomo, w przypadku
    > samochodów osobowych przysługuje odliczenie w wysokości 60% nie więcej niż
    Wynika z tego, ze w odpisy amortyzacyjne, mozemy wlozyc tylko i wylacznie
    rownowartosc 20k euro, czy tak?

    Jak rozumiem (czy slusznie) przy samochodach tanszych np. 50tys zl,
    odliczamy z VAT 6tys, a reszte VATu dodajemy do wart. "do amortyzacji", tak?

    [...]
    > pkt. 1 dotyczy odpisów amortyzacyjnych pkt. 2 dotyczy całkiem czego
    > innego, każdy z tych limitów liczy się inaczej. Co w tym dziwnego?
    W zasadzie to nic, tylko brak logiki. Mozna podac jeszcze pare rozwiazan
    rownie logicznych jakie zostaly przez poslow-oslow przeglosowane. Pisze
    zreszta o tym pare osob w kolejnych odpowiedziach do watku.

    Chcialem tylko upewnic sie.

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-07-26 11:17:05
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 7/26/2006 12:22 PM, Użytkownik XXX napisał:

    > Wynika z tego, ze w odpisy amortyzacyjne, mozemy wlozyc tylko i wylacznie
    > rownowartosc 20k euro, czy tak?

    Tak, nie. Co to znaczy "włożyć w odpisy"? Zaksięgować w PKPiR? Tak.
    Zaksięgować w KH? Nie. Wpisać w ewidencji środków trwałych? Nie.
    Powiększyć zysk ze sprzedaży środka trwałego? Nie

    > Jak rozumiem (czy slusznie) przy samochodach tanszych np. 50tys zl,
    > odliczamy z VAT 6tys, a reszte VATu dodajemy do wart. "do amortyzacji", tak?

    Odlicza się 60% VAT naliczonego a reszta idzie w wartość początkową

  • 7. Data: 2006-07-26 18:38:17
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik \n napisał:

    > Tak, nie. Co to znaczy "włożyć w odpisy"? Zaksięgować w PKPiR? Tak.
    > Zaksięgować w KH? Nie. Wpisać w ewidencji środków trwałych? Nie.
    > Powiększyć zysk ze sprzedaży środka trwałego? Nie

    a co przy sprzedaży tego smaochodu??jakoś mnie natchnęło przy tej
    odpowiedzi.

    Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

    -wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone
    o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1,
    są jednak kosztem uzyskania przychodów przy określaniu dochodu z
    odpłatnego zbycia rzeczy określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d),
    oraz gdy odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalności
    gospodarczej, a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majątku
    związanych z działalnością gospodarczą, o których mowa w art. 14 ust. 2
    pkt 1, bez względu na czas ich poniesienia,

    4) odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według
    zasad określonych w art. 22a-22o, w części ustalonej od wartości
    samochodu przewyższającej równowartość 20 000 EURO przeliczonej na złote
    według kursu średniego EURO ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z
    dnia przekazania samochodu do używania,

    na zdrowy rozum, kosztem uzyskania powinna byc cała nie zamortyzaowana
    częśc, bez względu na to, jak pozostaje to do tych 20 tysięcy. Jak dla
    mnie, to i ta część nie stanowiąca kup wcześniej przy sprzedaży powinna
    się stać kup
    ale siedzę i czytam te przepisy i wychodzi mi na dwoje babka wróżyła....
    skoro sprzedaję coś, jest przychodem, więc koszty powinny być - ale jest
    przepis , że nie stanowią powyżej 20 tys
    ale może się okazać, że coś całkowicie zamortyzowane będzie sprzedawane
    za sumę dużo wyższą niż wartość całej amortyzacji podatkowej

    wszystko jest trudne nim stanie sie proste.......poza naszymi ustawami;>

  • 8. Data: 2006-07-27 07:16:21
    Od: "\\n" <...@...xy>

    Dnia 7/26/2006 8:38 PM, Użytkownik gonia napisał:

> [...]
    > częśc, bez względu na to, jak pozostaje to do tych 20 tysięcy. Jak dla
    > mnie, to i ta część nie stanowiąca kup wcześniej przy sprzedaży powinna

    Art. 24 ust. 2 pkt 1) ustalanie dochodu ze zbycia środków trwałych:
    przychód minus wartość początkowa plus odpisy amortyzacyjne.
    Art. 22h ust. 1 pkt 1) odpisy amortyzacyjne: "...suma
    odpisów...obejmuje również odpisy, których .... nie uważa się za KUP"

  • 9. Data: 2006-07-27 12:56:02
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik \n napisał:

> [...]
    > Art. 22h ust. 1 pkt 1) odpisy amortyzacyjne: "...suma odpisów...obejmuje
    > również odpisy, których .... nie uważa się za KUP"

    dzięki, opuściłam się w czytaniu jak widzę
    dobrze że czasami ludzie potrafią mnie wyręczyć

    g.