  • 1. Data: 2006-07-24 21:15:50
    Temat: skad mam wiedziec kiedy stane sie platnikiem vat?
    Od: aleksandra <a...@g...USUN.TO.3d.pl>

    witam.
    Pytanie jak w temacie.
    Jestem osoba fizyczna zatrudniona na umowe o prace na pelen etat.
    Ponadto dorabiam umowami o dzielo. Czesc z tych umow jest z przekazaniem
    praw autorskich. "dzielo" polega w tym przypadku najczesciej na
    zrobieniu jakiejs grafiki, zdjecia, lub krotkich animacji.

    Skad mam wiedziec, w ktorym momencie stane sie platnikiem vat? I ktore z
    w/w umow licza sie do vatu? I czy do tych 10tys euro nalezy liczyc
    kwoty brutto czy netto w umow?

    W przypadku, gdy umowa zostala podpisana np. w styczniu, a dzielo
    przekazane i przyjete w lipcu, rachunek wystawiony i wynagrodzenie
    przelane tez w lipcu, to czy to sie liczy do vatu lipcowego?

    A co jezeli jest taka sytuacja, ze np. przekrocze te 10tys euro 31 lipca
    (bo takiego dnia otrzymalam wynagrodzenie), ale w czerwcu nie
    wiedzialam ze to nastapi w lipcu i nie zlozylam vat-r?

    I ostatnia kwestia - zalozmy ze prog 10tys euro zostanie przekroczony
    jednorazowo, a potem juz nie bedzie umow podchodzacych pod vat, albo
    nastepne beda dopiero w nowym roku, ale na laczna kwote
    nieprzekraczajaca 10tys euro. to co wtedy?

    I druga ostatnia kwestia - czy vat liczy sie tylko od tego co
    przekroczylo prog 10tys euro, czy moze jezeli bede miala 10 001 euro to
    od tej calej kwoty zaplace podatek vat?

    z gory dzieki za odpowiedzi i przepraszam za stopien skomplikowania
    mojej wypowiedzi :-)
    pozdrawiam,
    Aleksandra

  • 2. Data: 2006-07-24 21:19:14
    Od: Piotr Niżyński <a...@b...pl>

    Tzn. chcesz być płatnikiem VAT nie prowadząc działalności?

  • 3. Data: 2006-07-24 21:29:21
    Od: aleksandra <a...@g...USUN.TO.3d.pl>

    Piotr Niżyński napisał(a):
    > Tzn. chcesz być płatnikiem VAT nie prowadząc działalności?

    chce uniknac vatu, ale obawiam sie ze moj dochod z tytulu umow o dzielo
    moze mnie w niedlugim czasie do tego doprowadzic.

    pozdrawiam,
    ola

  • 4. Data: 2006-07-24 21:29:23
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 24-07-2006 o 23:19:14 Piotr Niżyński <a...@b...pl> napisał:

    > Tzn. chcesz być płatnikiem VAT nie prowadząc działalności?

    VAT i działalność to są różne zbiory, a że mają część wspólną... :)

  • 5. Data: 2006-07-24 21:33:10
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 24-07-2006 o 23:15:50 aleksandra <a...@g...USUN.TO.3d.pl> napisał:

> [...]
    >
    > Skad mam wiedziec, w ktorym momencie stane sie platnikiem vat? I ktore z
    > w/w umow licza sie do vatu? I czy do tych 10tys euro nalezy liczyc

    Powinnaś prowadzić ewidencje przychodów w celu określenia momentu
    wpadnięcia w VAT.
    Jeśli nie prowadzisz i US Cię przyłapie to masz gwarantowane 22% od
    całości.

    > W przypadku, gdy umowa zostala podpisana np. w styczniu, a dzielo
    > przekazane i przyjete w lipcu, rachunek wystawiony i wynagrodzenie
    > przelane tez w lipcu, to czy to sie liczy do vatu lipcowego?

    Ano

    > A co jezeli jest taka sytuacja, ze np. przekrocze te 10tys euro 31 lipca
    > (bo takiego dnia otrzymalam wynagrodzenie), ale w czerwcu nie
    > wiedzialam ze to nastapi w lipcu i nie zlozylam vat-r?

    Nie wiem jak to technicznie wygląda w przypadku umów o dzieło.
    W przypadku DG jest to jakoś opisane.
    Moja rada - jeśli masz wpaść w VAT to zarejestruj się wcześniej
    i po prostu od kolejej umowy zapłać już ten VAT.

> [...]
    > nastepne beda dopiero w nowym roku, ale na laczna kwote
    > nieprzekraczajaca 10tys euro. to co wtedy?

    Z VATu wypada się bodajże po trzech latach bez obrotu oVATowanego.

    > I druga ostatnia kwestia - czy vat liczy sie tylko od tego co
    > przekroczylo prog 10tys euro, czy moze jezeli bede miala 10 001 euro to
    > od tej calej kwoty zaplace podatek vat?

    Od tego jednego Euro ponad limit.

    > pozdrawiam,
    > Aleksandra

    Również - Olek Klepacz

  • 6. Data: 2006-07-24 21:34:33
    Od: aleksandra <a...@g...USUN.TO.3d.pl>

    t napisał(a):

    > VAT i działalność to są różne zbiory, a że mają część wspólną... :)

    poki co nie mam zarejestrowanej dzialalnosci. pracuje na umowe o prace i
    do tego dorabiam jako freelancer na umowe o dzielo. czy grozi mi vat,
    jezeli mam umowy z przekazaniem autorskich praw majatkowych?

    pozdrawiam,
    ola

  • 7. Data: 2006-07-24 21:40:56
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 24-07-2006 o 23:34:33 aleksandra <a...@g...USUN.TO.3d.pl> napisał:

    > poki co nie mam zarejestrowanej dzialalnosci. pracuje na umowe o prace i
    > do tego dorabiam jako freelancer na umowe o dzielo. czy grozi mi vat,
    > jezeli mam umowy z przekazaniem autorskich praw majatkowych?

    Ano grozi

  • 8. Data: 2006-07-24 21:57:14
    Od: aleksandra <a...@g...USUN.TO.3d.pl>

    t napisał(a):

    > Powinnaś prowadzić ewidencje przychodów w celu określenia momentu
    > wpadnięcia w VAT.
    > Jeśli nie prowadzisz i US Cię przyłapie to masz gwarantowane 22% od
    > całości.

    hmm. znam tylko ksiege przychodow w przypadku opodatkowania w formie
    ryczaltu. u mnie jest to podatek dochodowy od osob fizycznych, gdzie
    zaliczka jest odprowadzana przez zleceniodawce. poza tym nie wyobrazam
    sobie prowadzenia ewidencji przychodow dla tych czterech umow o dzielo,
    ktore mam podpisane w tym roku. czy aby na pewno dobrze sie zrozumielismy?

    pozdrawiam,
    ola

  • 9. Data: 2006-07-24 22:04:10
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 24-07-2006 o 23:57:14 aleksandra <a...@g...USUN.TO.3d.pl> napisał:

> [...]
    > sobie prowadzenia ewidencji przychodow dla tych czterech umow o dzielo,
    > ktore mam podpisane w tym roku. czy aby na pewno dobrze sie

    Na pewno, podstawa prawna: Ustawa VAT 109 ust 1,2.

  • 10. Data: 2006-07-24 22:07:16
    Od: t <r...@o...pl>

    Miało byc Art. 109, ust 1/2, Żubr już pusty i w klawisze nie wcelowalem :)