  • 1. Data: 2003-07-17 14:16:40
    Temat: ojciec samotnie wychowujacy dziecko
    Od: <k...@g...pl>

    Mam pytanie jak w temacie - kto wg ordynacji podatkowej jest samotnym ojcem
    i jakie dokumenty trzeba przedstawic aby moc sie rozliczyc z dzieckiem?
    W przypadku samotniej matki jest to bardziej oczywiste ;)

  • 2. Data: 2003-07-18 09:46:59
    Temat: Re: ojciec samotnie wychowujacy dziecko
    Od: Andrzej Kłos <a...@k...wp.pl>

    Dnia 03-07-17 16:16, Użytkownik k...@g...pl napisał:
    > Mam pytanie jak w temacie - kto wg ordynacji podatkowej jest samotnym ojcem
    > i jakie dokumenty trzeba przedstawic aby moc sie rozliczyc z dzieckiem?
    > W przypadku samotniej matki jest to bardziej oczywiste ;)

    Jeżeli

    1. masz dziecko którego jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym

    i dodatkowo

    2. jesteś kawalerem, wdowcem, rozwodnikiem lub "osobą w stosunku, do
    której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów" albo "osobą
    pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony
    praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności"

    to masz prawo myśleć o wspólnym opodatkowaniu się z dzieckiem.

    Na "bieżąco" wystarczy na PIT-cie zakreślić rubrykę o "samotności" i
    podpisać się. "Na zaś" trzeba mieć "papier" na pkt. 1 i 2

    Ad. 1. rodzic ma akt urodzenia z wpisanymi swoimi danymi a opiekun
    prawny ma orzeczenie sądowe (chyba tak to się zwie)

    Ad. 2. W zależności od Twojej sytuacji życiowej musisz mieć
    - brak papieru na małżeństwo
    - papier na wdowca
    - papier na rozwód
    - papier na separację
    - papier na więzienie żony
    - papier na pozbawienie praw rodzicielskich żony

    Aby sie móc wspólnie rozliczać z dzieckiem musicie z tym dzieckiem
    spełnić jeszcze kilka warunków, ale takich samych jak samotna matka z
    dzieckiem (np. nie "ryczałt").

    z pdof:

    Art. 6. ust. 5. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z
    rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem,
    wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą w stosunku, do której
    orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie
    wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku
    małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich
    lub odbywa karę pozbawienia wolności.

    andy_nek (10 lat samotności)

  • 3. Data: 2003-07-23 09:22:13
    Od: <k...@g...pl>

> [...]
    > wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku
    > małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich

    Czyli nie trzeba miec np. papierow z ZUS ?

  • 4. Data: 2003-07-23 11:27:59
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik k...@g...pl napisał:

    > Czyli nie trzeba miec np. papierow z ZUS ?

    Samotnym rodzicem sie jest z natury rzeczy a nie z mianowania.
    nawet ZUS nie może naginac rzeczywistości :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl