  • 71. Data: 2008-07-22 14:44:35
    Temat: Re: okulary dla informatyka - w koszty?
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

    Użytkownik "pt" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:g64jdb$vit$1@news.onet.pl...
    > Witam
    > Co prawda patrzę na problem z pozycji pracownika, ale polecam artykuł pod
    > tym linkiem:
    > http://www.rp.pl/artykul/58212.html

    Dzięki bardzo. Zaraz przestudiuję.
    Pozdrawiam
    Barbara

  • 72. Data: 2008-07-22 17:36:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 22 Jul 2008, pt wrote:

    > Co prawda patrzę na problem z pozycji pracownika

    Otóż to.

    > http://www.rp.pl/artykul/58212.html

    To przynajmniej podtytuły przeczytaj ;)
    "Jest wyraźne zwolnienie".
    DLA PRACOWNIKA.
    Dla firmy (pracodawcy) działa toto pośrednio - kosztem jest jako
    część *wynagrodzenia pracownika* (wynagrodzenia w naturze, dodajmy)
    które w ramach wyjątku (konkretnego przepisu) nie jest opodatkowane
    u pracownika. Dostaje "pensję w wysokosci okularów" :) wolną od
    podatku.
    Niestety podobnej konstrukcji dla osób innych niż pracownicy
    nie przewidzieli.

    pzdr, Gotfryd

  • 73. Data: 2008-07-24 17:02:48
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > podatku.
    > Niestety podobnej konstrukcji dla osób innych niż pracownicy

    Dlatego było to zastrzeżenie
    Ale nie zauważyłem (pewnie nie jestem specjalnie spostrzegawczy), że mąż
    Barbary nie jest pracownikiem.
    Druga sprawa, jeżeli warunki pracy spełniają przesłanki rozporządzenia, to
    chyba nie można różnicować pracownika i niepracownika? - to "skrót myślowy"
    ;-)
    Nie znam się na tym, ale to chyba załapałoby się na nierówne traktowanie? -
    pytam poważnie.
    Pozdrawiam
    PawelT

  • 74. Data: 2008-07-24 20:03:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jul 2008, pt wrote:

    > Druga sprawa, jeżeli warunki pracy spełniają przesłanki rozporządzenia, to
    > chyba nie można różnicować pracownika i niepracownika?

    Niestety można :(
    A przynajmniej nikt dotąd nie zaskarżył takich zróżnicowań do TK,
    a jest ich trochę - pewnie ustawodawca broniłby się tym, że w przypadku
    pracownika są dwie strony, a tym samym transakcja jest "bezpieczniejsza"
    bo pracodawca ma przeciwny do pracownika interes i do tego naruszenie
    przepisu wymagałoby zmowy.

    > Nie znam się na tym, ale to chyba załapałoby się na nierówne traktowanie? -
    > pytam poważnie.

    J.w. - nie wiem, najwyraźniej nikt dotąd nie próbował skierować sprawy
    tak pokierować, bo jak rozumiem trzeba by najpierw zadrzeć z organami
    skarbowymi, a potem albo NSA by skierował pytanie do TK albo trzeba
    by było apelację składać (AFAIR procedura kierowania do TK wymaga
    kogoś "wysoce szkolonego w prawie", alternatywnie trzeba by zaskarżać
    do Brukseli).

    Inne przykłady takich różnic to np. delegacje: przedsiębiorca na
    podstawie DW zaliczyć w koszty może *wyłącznie* ryczałt delegacyjny,
    na wszystko inne potrzebne są papierki.
    Pracownikowi można zaś zaliczyć:
    - ryczałt na dojazdy (o ile nie ma "kwitów")
    - ryczałt za nocleg (o ile nie ma "kwitów")
    - zdaje się również kwotę przejazdu przeciętnym środkiem komunikacji
    publicznej, np. w wysokości biletu kolejowego II klasy, na podstawie
    oświadczenia (zaznaczam: AFAIR nie ma takiego *obowiązku*, idzie
    o prawo).

    pzdr, Gotfryd

  • 75. Data: 2008-07-24 20:33:09
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

> [...]
    > publicznej, np. w wysokości biletu kolejowego II klasy, na podstawie
    > oświadczenia (zaznaczam: AFAIR nie ma takiego *obowiązku*, idzie

    Dziękuję za odpowiedź.
    Faktycznie marnie to wygląda.
    Rozumiem, że jako jadnoosobowa działalność w charakterze usług
    informatycznych, nie mogę liczyc na żadne zwolnienia, za okulary na
    przykład... szkoda (:-(
    Pozdrawiam
    PawelT

  • 76. Data: 2008-07-27 13:29:30
    Od: Marcin Krzyżanowski <m...@g...pl>

    Tristan pisze:(...)
    > I nie czyta nic? Ani w łykendy ani w wakacje? W pracy czyta, a w domu tylko
    > ocet?

    Ty Tristan udajesz prawda ? bo nie można być tak ograniczonym.
    A może w pracy ma takie duże i różowe, a w domu nosi małe lenonki i pali
    fajkę w namiocie. Nie może ?

  • 77. Data: 2008-07-27 13:45:43
    Od: Marcin Krzyżanowski <m...@g...pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Obstawiam to pierwsze.
    > W Polsce "nie ma zwyczaju" prawa odliczania wydatków na cele osobite
    > a wykorzystywane "w pracy" (bez względu na rodzaj czynności, czy to
    > praca czy prowadzenie DG).

    no ja rozumiem ze "nie ma zwyczaju", ale to tylko zwyczaj. A odwrotnie
    tj. zakup do działalności wykorzystywany do celów osobistych ?

    Pozatym.... działalność gospodarczą prowadzi się cały czas, każda
    definicja o tym mówi, więc nie da się nie prowadzić działalności jeśli
    się ją prowadzi, czyli kiedy powinno zdejmować się te cholerne okulary ?

  • 78. Data: 2008-07-27 13:49:17
    Od: Marcin Krzyżanowski <m...@g...pl>

    Barbara K. pisze:
    (..)

    > O tym też pomyślałam. W sumie wychodzi na to, ze takie okulary i samochód są
    > używane podobnie, tzn. i w pracy i do celów prywatnych. Samochód można
    > wliczać bez problemu, a do okularów mogą się przyczepić... Chyba jednak
    > spróbuję popytać w swoim US, choć jak znam życie i tak mi nic konkretnego
    > nie powiedzą.

    a spróbuj napisać prośbę o interpretację do swojego US i rozwiej swoje
    (bo nie koniecznie nasze, ze względu na często różne interpretacje)
    wątpliwości.

  • 79. Data: 2008-07-27 18:12:31
    Od: Tristan <n...@s...pl>

    W odpowiedzi na pismo z niedziela 27 lipiec 2008 15:29
    (autor Marcin Krzyżanowski
    publikowane na pl.soc.prawo.podatki,
    wasz znak: <g6ht9k$bu7$1@inews.gazeta.pl>):

    > Ty Tristan udajesz prawda ? bo nie można być tak ograniczonym.
    > A może w pracy ma takie duże i różowe, a w domu nosi małe lenonki i pali
    > fajkę w namiocie. Nie może ?

    No to skup się, przeczytaj wątek, a potem sobie szukaj ograniczonych... w
    rodzinie.

    --
    Tristan

  • 80. Data: 2008-07-28 06:00:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 27 Jul 2008, Marcin Krzyżanowski wrote:

    > no ja rozumiem ze "nie ma zwyczaju", ale to tylko zwyczaj.
    > A odwrotnie tj.
    > zakup do działalności wykorzystywany do celów osobistych ?

    Było (może w sąsiednich wątkach) - art.23.1.49, czyli wylot z kosztów.

    > Pozatym.... działalność gospodarczą prowadzi się cały czas, każda definicja o
    > tym mówi, więc nie da się nie prowadzić działalności jeśli się ją prowadzi,
    > czyli kiedy powinno zdejmować się te cholerne okulary ?

    Ale okulary są protezą używaną ze względów zdrowotnych.
    Do DG jako takiej nie służą.

    pzdr, Gotfryd