  • 1. Data: 2007-09-21 13:51:12
    Temat: oprogramowanie w koszty, czy amortyzację?
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

    Jeśli kupiłam komputer już jakiś czas temu, a teraz chciałabym dokupić
    oprogramowanie dodatkowe, to mogę je wrzucić w koszty, czy muszę też
    amortyzować? Kwota nie przekracza 3500.
    Dzięki i pozdrawiam
    Barbara

  • 2. Data: 2007-09-21 14:56:52
    Temat: Re: oprogramowanie w koszty, czy amortyzację?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Sep 2007, Barbara K. wrote:

    > Jeśli kupiłam komputer już jakiś czas temu, a teraz chciałabym dokupić
    > oprogramowanie dodatkowe, to mogę je wrzucić w koszty, czy muszę też
    > amortyzować?

    A którą szkołę prezentujesz w zakresie oprogramowania, uważasz że
    komp to jedno (ST) a oprogramowanie to drugie i odrębne (WNiP), czy
    też uważasz że wartość kompa należy doliczyć do WNiP w postaci
    oprogramowania? ;)
    Osobiście popieram pierwszy pogląd :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2007-09-21 19:07:50
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709211652190.3620@athlon64...
> [...]
    > komp to jedno (ST) a oprogramowanie to drugie i odrębne (WNiP), czy
    > też uważasz że wartość kompa należy doliczyć do WNiP w postaci

    Raczej pierwszy. Przynajmniej tak rozdzieliłam kupując komputer z
    oprogramowaniem. Osobno amortyzuję komputer, osobno oprogramowanie. I teraz
    nie wiem, co zrobić z kolejnym oprogramowaniem, czy zwiększam wartość
    poprzedniego i amortyzuję dalej wg wyliczonej stawki, czy mogę jednorazowo
    wrzucić w koszty.
    Pozdrawiam
    Barbara

  • 4. Data: 2007-09-21 19:53:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Sep 2007, Barbara K. wrote:

    > Raczej pierwszy.

    Ufff :)

> [...]
    > nie wiem, co zrobić z kolejnym oprogramowaniem, czy zwiększam wartość
    > poprzedniego i amortyzuję dalej wg wyliczonej stawki, czy mogę jednorazowo

    O ile pamiętam, nawet w przypadku upgrade oprogramowania uznaje się je
    za *oddzielną* WNiP, bo nie ma przepisu o "ulepszaniu WNiP"
    Przez "uznaje się" rozumiem istnienie odpowiednich interpretacji IS
    lub wyroków NSA - piszę po prawdzie "z głowy czyli z niczego" i linkiem
    nie rzucę, ale było na tyle wyraźnie wałkowane na grupie że raczej
    pomroczność jasna nie grozi :)
    W przypadku kiedy jest to *inny* program w ogóle nie ma o czym mówić:
    fakt zainstalowania kilku programów na jednym komputerze nijak nie
    czyni z nich "całości".
    Osobiscie też tak miewam wpisane.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2007-09-21 20:11:13
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709212147501.2756@athlon64...
    > O ile pamiętam, nawet w przypadku upgrade oprogramowania uznaje się je
    > za *oddzielną* WNiP, bo nie ma przepisu o "ulepszaniu WNiP"

    W takim razie będę amortyzować jako WNiP. A już miałam nadzieję, że uda się
    wrzucić w koszty :-(
    Dziękuję za pomoc i pozdrawiam
    Barbara

  • 6. Data: 2007-09-21 21:24:28
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 Sep 2007, Barbara K. wrote:

    > wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709212147501.2756@athlon64...
    >
    > W takim razie będę amortyzować jako WNiP. A już miałam nadzieję, że uda się
    > wrzucić w koszty :-(

    Zaraz, DLACZEGO niby nie można?

    Dopóki ktoś nie twierdzi jakoby "program był częścią kompa", dopóty
    nie ma żadnych przeciwwskazań!

    Przecież przepis o nieobowiązkowym dokonywaniu amortyzacji dotyczy
    RÓWNIEŻ WNiP!

    Cytat:
    "Podatnicy mogš nie dokonywać odpisów amortyzacyjnych od składników
    majštku, o których mowa w art. 22a
    [BACZNOŚC!]
    i 22b
    [spocznij]"

    Moja uwaga o "nieulepszaniu" miała na celu wskazanie, iż IMO nigdy
    nie "dodaje się wartości" różnych programów, włącznie z upgrade,
    co czyni rozliczanie WNiP *korzystniejszym* niż ST!
    :)

    Ja tam przeciwwskazań do "wrzucenia w koszt" nie widzę, sam tak
    powrzucałem różności włącznie z Office 2003, a to parę złotych
    było.

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2007-09-22 06:43:55
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709212318270.2756@athlon64...
    > Zaraz, DLACZEGO niby nie można?

    Zaraz przejrzę ten przepis. bo na rękę byłoby mi wrzucić to w koszty.
    Jeszcze raz dzięki serdeczne i pozdrawiam
    Barbara

  • 8. Data: 2007-09-27 10:25:49
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

> [...]
    > Ja tam przeciwwskazań do "wrzucenia w koszt" nie widzę, sam tak
    > powrzucałem różności włącznie z Office 2003, a to parę złotych

    Aaa, nasunęło mi się jeszcze jedno pytanie. Pewnie jak zwykle powinnam to
    wiedzieć, ale mam wątpliwości.
    Czy komputer kupiony za kwotę mniejszą niż 3,5 tys jest środkiem trwałym?
    Skoro go wrzucam w koszty, to nie wpisuję go do tabeli amortyzacji ŚT, ale
    czy musze mu zakładać kartę OT?
    Dzięki wielkie i pozdrawiam
    Barbara

  • 9. Data: 2007-09-27 11:16:46
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Sep 2007, Barbara K. wrote:

    > wiedzieć, ale mam wątpliwości.
    > Czy komputer kupiony za kwotę mniejszą niż 3,5 tys jest środkiem trwałym?

    Dlaczego zadajesz pytania tak, że aż korci żeby odpowiedzią sprowokować
    flejma? ;)
    Tak, komp jest środkiem trwałym.
    Młotek za 5 zł też.
    Pic w tym, że jak WP ST jest do 3500 zł to *wolno* nie poddawać go
    amortyzacji, nie ujmować w EST oraz uznać za "zwykły koszt"!
    Ale WOLNO, a nie "nie jest ST". Jest, podatnik decyduje czy "uzna".

    Przepis masz tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.22g z naciskiem na słowa art.22g.2 "z wyłączeniem"
    Przeczytaj sobie przy okazji całość (ustawy) ;)

    > Skoro go wrzucam w koszty, to nie wpisuję go do tabeli amortyzacji ŚT, ale
    > czy musze mu zakładać kartę OT?

    Co to jest OT? :)
    Prowadzisz pełną księgowość?
    Przy KPiR nie ma wymogu prowadzenia odrębnych dokumentów dla każdego ST,
    komplet informacji mieści się w jednym wierszu EST.

    Tak dla porządku: jak coś nie jest zaliczone do ST a ma WP >1500 zł
    to ma znaleźć się w EW. Oczywiście przy KPiR :)

    Limit ewidencyjny przy księgach określa się w "polityce", nie wiem
    czy przepisy określają górny limit (na grupie wspominano, że niektórzy
    stosują 500 zł).

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2007-09-29 20:17:12
    Od: "Barbara K." <smilingdolphin_nospam@nospam_wp.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0709271309360.1992@athlon64...
    > Dlaczego zadajesz pytania tak, że aż korci żeby odpowiedzią sprowokować
    > flejma? ;)

    Przepreaszam, poprawię się :-)

    > Tak, komp jest środkiem trwałym.

    O to mi chodziło. Kiedyś trafiłam na stwierdzenie, że nie jest, ale
    widocznie to była jakaś mało wiarygordna strona w sieci - nie pamiętam
    dokładnie.

    > Co to jest OT? :)
    Dostałam kiedyś od znajomej księgowej karty przyjęcia środka trwałego i jego
    likwidacji. Dlatego nie wiem, czy tu też je wypełniać, czy tylko wpisać do
    EW.

    > Tak dla porządku: jak coś nie jest zaliczone do ST a ma WP >1500 zł
    > to ma znaleźć się w EW. Oczywiście przy KPiR :)

    Dzięki serdeczne za pomoc.
    Pozdrawiam
    Barbara