  • 1. Data: 2008-01-04 11:19:33
    Temat: pięniądze na rozwój: przychód czy darowizna
    Od: <s...@a...pl>

    Osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą (PIT ogólny, VAT, ZUS), a w
    jej ramach miejską stronę internetową. Strona nie przynosi dużych dochodów,
    a wymaga rozwoju. Użytkownicy są skłonni "sypnąć groszem". W jaki sposób to
    najlepiej zrobić? Sytuacja taka ma miejsce często na różnych forach, gdzie
    właściciele zbierają na serwer :) Nikt jednak nie pisze, jak to rozwiazuje
    podatkowo...

    Mi przychodzą do głowy nastepujące rozwiazania:

    1) wpłaty z tytułem "darowizna na rozwój strony internetowej". Jako że jest
    to darowizna między osobami fizycznymi (w tym obdarowany jest z DG) to wg
    mnie ma tu zastosowanie ustawa o spadkach i darowiznach. Czy dobrze myślę?
    Czy taka darowizna łapie się pod tą ustawę? Jest to o tyle korzystne, że
    darowizny takie od pojedynczych osób do kwoty 4900zł byłyby zwolnione z
    podatku. Jesli jednak nie można tak to zostaje chyba

    2) wpłaty takie traktować jako przychód firmy, do dokumentów wpinać dowód
    wpłaty i płacić od tego PIT. Tylko tu już sporo sie oddaje fiskusowi.

    Może ktoś z Was to przerabiał i cos podpowie?

    Pogooglałem trochę, ale jakoś nie trafiła mi się odpowiedź jak to rozwiazać
    (pewnie źle szukałem :) A znajomy webmaster chciałby juz zacząć kasować
    pieniazki...

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2008-01-04 15:08:46
    Temat: Re: pięniądze na rozwój: przychód czy darowizna
    Od: "Zosia W." <7...@w...pl>

    > Pogooglałem trochę, ale jakoś nie trafiła mi się odpowiedź jak to
    > rozwiazać (pewnie źle szukałem :) A znajomy webmaster chciałby juz zacząć
    > kasować pieniazki...

    trudno znalezc na to odpowiedz, nie mniej polecam co sama znalazlam
    http://www.eplatnik.pl/forum/viewtopic.php?id=46

    Zosia

  • 3. Data: 2008-01-04 15:22:06
    Od: <s...@a...pl>

    > trudno znalezc na to odpowiedz, nie mniej polecam co sama znalazlam
    > http://www.eplatnik.pl/forum/viewtopic.php?id=46
    > Zosia

    Hmm, tylko tutaj jest to potraktowane jako zbiórka publiczna. A czy to mozna
    potraktować jako zbiórkę publiczną? Tu wg mnie nie zachodzi zbieranie ofiar
    w gotówce lub naturze, jak to mowi artykuł pierwszy ustawy.

  • 4. Data: 2008-01-04 15:29:11
    Od: "Zosia W." <7...@w...pl>

> [...]
    > mozna potraktować jako zbiórkę publiczną? Tu wg mnie nie zachodzi
    > zbieranie ofiar w gotówce lub naturze, jak to mowi artykuł pierwszy

    nie ma tutaj miejsca sprzedaż, jest darowizna i to zbierana od osob
    przypadkowych, a i publicznie
    mysle ze jednak jest to zbiorka publiczna

    Zosia

  • 5. Data: 2008-01-04 15:32:00
    Od: "Zosia W." <7...@w...pl>

    a i zbiorka publiczna nie ogranicza sie do gotowki i ofiar w naturze ale i
    do wplat na rachunek bankowy

    Zosia

  • 6. Data: 2008-01-04 22:14:20
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Jan 2008, s...@a...pl wrote:

> [...]
    > właściciele zbierają na serwer :) Nikt jednak nie pisze, jak to rozwiazuje

    Jak znam życie, nie zaprzątają sobie tym głowy, licząc (pewnie słusznie)
    że na 99,98% przypadków takie "trudne" przypadki przekraczają
    zainteresowania kontrolerów podatkowych.

> [...]
    > mnie ma tu zastosowanie ustawa o spadkach i darowiznach. Czy dobrze myślę?

    Obawiam się, że jest jak *z wszystkim*, co robione jest pro publico bono
    tudzież charytatywnie.
    Ustawodawca przewidział stosowną formę prawną, nazywa się to
    "stowarzyszenie", i tylko poprzez ową formę wolno legalnie
    zużywać pieniądze z różnych źródeł bez podatku na owe "pro publico"!
    Nie pisz, że stowarzyszenie musi prowadzić pełną księgowość (pewnie
    niekiedy może to być pełna księgowość uproszczona), bo to wiemy :P

    Odpowiednie zwolnienie (z podatku, od dochodów przeznaczonych na
    cele statutowe) jest w ustawie o podatku dochodowym osób prawnych
    (dla OP nie istnieje pojęcie darowizny podatkowej, to jest
    zwyczajny dochód!)

    > (pewnie źle szukałem :) A znajomy webmaster chciałby juz zacząć kasować
    > pieniazki...

    :P

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2008-01-04 22:38:28
    Od: <s...@a...pl>

    Najprościej pewnie bedzie sprzedawać "cegiełki" w postaci jakiegoś obrazka
    10x5px promujacego wpłacającego :) Tylko wtedy min. 33,6% wpłaty pojdzie na
    VAT i PIT. I to chyba jemu zaproponuję.