  • 1. Data: 2006-01-24 18:20:29
    Temat: pit za 2005
    Od: Karmakoma <k...@g...pl>

    witam,

    dzis wlasnie dostalam wypelniony przez ksiegowa w mojej firmie PIT-11 za
    2005.

    no i oczywiscie zrodzilo sie wiele pytan... w zwiazku z tym, ze ksiegowa
    permanentnie sie myli, postanowilam zapytac o pare spraw grupowiczow,
    ktorzy, mam nadzieje, sa lepsi w "te klocki" niz wspomniana pani ksiegowa.

    w 2005 r. pracodawca wyplacil mi 11 pensji (za grudzien pensja wyplacona
    byla w styczniu 2006, wiec do dochodu za 2005 sie nie liczy). ksiegowa
    wypelnila PIT wskazujac jako okres 1.01.2005-30.11.2005, mimo, ze ostatnia
    pensja wyplacona w 2005 r. byla po 1.12.2005 (za listopad). Czy jest to
    prawidlowe?

    poza tym kwota kosztow uzyskania przychodow zostala wykazana 1354,88 zl. ja
    pracuje w 1 zakladzie pracy i zaklad pracy jest poza miejscowoscia mojego
    zamieszkania. powinno byc wiec moim zdaniem za 11 miesiecy 1406,02 zl.
    istotna w tym miejscu sprawa jest taka, ze ksiegowa oficjalnie o tym, ze
    moje miejsce zamieszkania jest inne niz miejscowosc pracy (nie wiem, jak
    czytala i wypelniala moje papiery, skoro wszedzie jest miejscowosc X a nie
    Y) dowiedziala sie 31.01.2005 (po zlozonym przeze mnie oficjalnie pismie z
    prosba o korekte). nawet gdyby za styczen wziela pod uwage 102,25 zl a nie
    127,82 zl, to nie powinno jej wyjsc 1354,88 za caly 2005 r. mam racje?

    wykazane w PIT-11 w poz. 75 skladki na ubezp. spol. zostaly w kwocie
    7642,30 zl, podczas gdy z RMUA, ktore otrzymalam za okres od stycznia do
    listopada 2005 wynika kwota 7581,92 zl. czy te kwoty moga byc rozne?

    podobnie w poz. 76 skladki na ubezp. zdrowotne, ksiegowa wykazala 2573,29
    zl, podczas gdy z RMUA wynika 2538,18 zl. moze byc taka roznica?

    czy te roznice moge w moim PIT-37 za 2005 r. skorygowac sama? czy musze
    prosic o korekte PIT-11?

    bardzo prosze o pomoc, bo jestem juz naprawde skolowana...

    K.

  • 2. Data: 2006-01-24 19:37:12
    Temat: Re: pit za 2005
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Karmakoma wrote:
> [...]
    > pensja wyplacona w 2005 r. byla po 1.12.2005 (za listopad). Czy jest to

    jeśli pracowałaś cały rok, to ma być do 31.12.
    Data 30.11 sugeruje, że w grudniu nie pracowałaś, co daje ci prawo do
    odliczenia 11 x KUP, a nie 12 x KUP.
    Więcej komentarza patrz niżej bo KUP możesz skorygować sama.
    Domagaj się daty 31.12.

> [...]
    > prosba o korekte). nawet gdyby za styczen wziela pod uwage 102,25 zl a nie
    > 127,82 zl, to nie powinno jej wyjsc 1354,88 za caly 2005 r. mam racje?

    KUP możesz podnieść sobie sama niezależnie od tego, co jest na pit-11.
    Innym faktem jest, że księgowa powinna je naliczać inaczej.

    Z tym, że uwaga jak wyżej. Jak masz pit-11 do 30.11 to teoretycznie masz
    prawo tylko do 11 x 127.82.

    > wykazane w PIT-11 w poz. 75 skladki na ubezp. spol. zostaly w kwocie
    > 7642,30 zl, podczas gdy z RMUA, ktore otrzymalam za okres od stycznia do
    > listopada 2005 wynika kwota 7581,92 zl. czy te kwoty moga byc rozne?

    Nie. Muszą się zgadzać.

> [...]
    > zl, podczas gdy z RMUA wynika 2538,18 zl. moze byc taka roznica?
    >
    > czy te roznice moge w moim PIT-37 za 2005 r. skorygowac sama? czy musze

    O ile nie jest tak, że na RMUA wskazane jest całe 8.5 % składki, a na
    pit-11 tyko 7.75, czyli tyle ile wolno ci odliczyć, to też muszą sie
    zgadzac.

    W kazdym razie podstawy do pójścia do księgowaj z kwiatami, kawą i pół
    litra masz jak najbardziej.

  • 3. Data: 2006-01-24 22:53:25
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    > W kazdym razie podstawy do pójścia do księgowaj z kwiatami, kawą i pół
    > litra masz jak najbardziej.

    A te kwiaty, pół litra i kawa, to za co? Za to, że księgowa nie wie co
    czyni? To chyba onapowinna poczęstować kawą, za to, że ktoś musi ją
    oświecać, wszak wiedza kosztuje.

  • 4. Data: 2006-01-24 23:41:40
    Od: Paweł Sakowski <p...@s...pl>

    Karmakoma wrote:
    > czy te roznice moge w moim PIT-37 za 2005 r. skorygowac sama? czy musze
    > prosic o korekte PIT-11?

    Jak PIT-11 i -37 będą się zgadzać, to będzie mniejsza szansa że US Cię
    wezwie celem złożenia wyjaśnień.

    --
    Paweł Sakowski <p...@s...pl>

  • 5. Data: 2006-01-24 23:48:04
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Paweł Sakowski wrote:

    > Jak PIT-11 i -37 będą się zgadzać, to będzie mniejsza szansa że US Cię
    > wezwie celem złożenia wyjaśnień.

    Jasne, z dużą stratą dla piszącej.

  • 6. Data: 2006-01-24 23:49:26
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    >

    > A te kwiaty, pół litra i kawa, to za co? Za to, że księgowa nie wie
    > co czyni? To chyba onapowinna poczęstować kawą, za to, że ktoś musi ją

    Kwiaty dla zmyłki, pół litrówką w łeb a kawą posypać za sobą dla
    zmylenia psów tropiących.
    Ja przyjdziesz z pieprzem to od razu się domyśli co jest grane i może ucieć.
    I kto ci potem pit poprawi.

  • 7. Data: 2006-01-25 08:14:34
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/24/2006 7:20 PM, Użytkownik Karmakoma napisał:
> [...]
    > prosba o korekte). nawet gdyby za styczen wziela pod uwage 102,25 zl a nie
    > 127,82 zl, to nie powinno jej wyjsc 1354,88 za caly 2005 r. mam racje?

    O możliwości liczenia podwyższonych kosztów oficjalnie dowiedziała się
    dopiero z Twojego pisma. Płatnik nie ma obowiązku sam sprawdzać i
    dochodzić czy pracownikowi podwyższone koszty przysługują czy też nie.
    Neleży go pisemnie o tym poinformować. Pytanie tylko dlaczego zwykłe
    koszty zostały policzone za 2 a nie za 1 miesiąc. Wielkiego bólu nie ma
    bo można to skorygować w zeznaniu rocznym: wpisuje się koszty we
    właściwej wysokości i po krzyku.
    Co do tego czy należą się koszty za 11 czy 12 miesięcy to IMHO z
    podanych informacji wynika, że za 11. W roku 2005 otrzymałaś
    wynagrodzenie 11x - wynagrodzenie za XII płatne w I/2006 przechodzi już
    na następny rok podatkowy.

    --
    gefragt

  • 8. Data: 2006-01-25 11:13:51
    Od: "Marcin Wasilewski" <radmar@usun_to.gorzow.mm.pl>

    Użytkownik "du hast mich gefragt" <d...@k...pl> napisał w
    wiadomości news:dr7c48$64v$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > podanych informacji wynika, że za 11. W roku 2005 otrzymałaś wynagrodzenie
    > 11x - wynagrodzenie za XII płatne w I/2006 przechodzi już na następny rok
    > podatkowy.

    Bredzisz, a w przyszłym roku policzy sobie za 13 m-cy? Podatek tak, ale
    nie koszt. Koszt tego dochodu poniósł w grudniu, bo przecież w grudniu na
    ten dochód pracował.
    Koszt za dany miesiąc należy się nawet wtedy, gdy pracował w tym miesiącu
    choćby dzień. Ponieważ on tam cały czas pracuje pit-11 powinien być
    wystawiony z datą do 31.12.2005, a koszty naliczone za 12 miesięcy. Pomimo,
    że wypłatę za grudzień dostanie w styczniu, to zapewne wypłatę za listopad,
    dostał w grudniu. Więc nie wiem dlaczego księgowa wymyśliła sobie pit-11, do
    30.11.2005. Pracodawcy proponuje zmienić księgową, bo ta może "smrodu" w
    wielu sprawach narobić.

  • 9. Data: 2006-01-25 11:37:48
    Od: du hast mich gefragt <d...@k...pl>

    Dnia 1/25/2006 12:13 PM, Użytkownik Marcin Wasilewski napisał:

> [...]
    >

    > Bredzisz, a w przyszłym roku policzy sobie za 13 m-cy? Podatek tak,
    > ale nie koszt. Koszt tego dochodu poniósł w grudniu, bo przecież w

    Zakładając że przepracuje cały rok to w 2006 oczywiście odliczy koszty
    za 12 miesięcy.

    > Koszt za dany miesiąc należy się nawet wtedy, gdy pracował w tym
    > miesiącu choćby dzień.

    Nikt tego nie neguje, z tym że koszty należą się jeżeli w danym miesiącu
    wystąpił przychód. Mówimy o "kosztach uzyskania *przychodu*" .

> [...]
    > być wystawiony z datą do 31.12.2005, a koszty naliczone za 12 miesięcy.
    > Pomimo, że wypłatę za grudzień dostanie w styczniu, to zapewne wypłatę

    ...za październik w listopadzie.. blablabla...za styczeń w lutym a w
    styczniu? W styczniu nic nie bo Karamkoma wyraźnie mówi o 11
    wynagrodzeniach, więc albo w 2004 pracodawca wypłacał wynagrodzenia w
    miesiącu albo Karmakoma pracuje od stycznia.

    > Więc nie wiem dlaczego księgowa wymyśliła
    > sobie pit-11, do 30.11.2005. Pracodawcy proponuje zmienić księgową, bo
    > ta może "smrodu" w wielu sprawach narobić.

    Też pozdrawiam

    --
    gefragt

  • 10. Data: 2006-01-25 12:39:38
    Od: "Karmakoma" <k...@g...pl>

    Użytkownik "du hast mich gefragt" <d...@k...pl> napisał w
    wiadomości news:dr7o39$ah6$1@nemesis.news.tpi.pl...
    > Dnia 1/25/2006 12:13 PM, Użytkownik Marcin Wasilewski napisał:

    <ciach>

    > Zakładając że przepracuje cały rok to w 2006 oczywiście odliczy koszty za
    > 12 miesięcy.

    Spiesze z wyjasnieniem: w 2005 r. pracowalam od 1.01.2005 do 31.12.2005.
    wynagrodzenie za grudzien 2004 r. platne bylo w grudniu 2004 i zaliczalo sie
    do dochodow za 2004 r. Natomiast w 2005 r. pracodawca wyplacal wynagrodzenie
    z dolu, zawsze do 10-tego dnia nastepnego miesiaca, stad wynagrodzenie za
    grudzien 2005 r. otrzymalam w styczniu 2006 r. Tak wiec w 2005 r. otrzymalam
    11 wynagrodzen, pomimo, ze pracowalam 12 miesiecy. jesli chodzi o koszt
    uzyskania przychodu za wynagrodzenie grudniowe z 2005 otrzymane w styczniu
    2006 r., to wiem na pewno, ze pomimo nie uwzglednienia go w pit-11 przez
    ksiegowa (zreszta slusznie), moge je zaliczyc do kosztow uzyskania przychodu
    za rok 2005 a nie 2006 - wynika to wsprost z interpretacji Izby Skarbowej w
    Lodzi
    (http://sip.mf.gov.pl/sip/index.php?p=1&i_smpp_s_dok
    _nr_sek=98917&i_smpp_s_strona=1)
    - bardzo polecam przeczytac - wielu osobom moze to pomoc.

    > Nikt tego nie neguje, z tym że koszty należą się jeżeli w danym miesiącu
    > wystąpił przychód. Mówimy o "kosztach uzyskania *przychodu*" .

    Nie, z powodu w/w interpretacji zamieszczonej na stronie Ministarstwa
    Finansow smiem sie nie zgodzic.

> [...]
    > wynagrodzeniach, więc albo w 2004 pracodawca wypłacał wynagrodzenia w
    > miesiącu albo Karmakoma pracuje od stycznia.

    Pracuje dluzej niz od stycznia 2005, ale w 2004 r. wynagrodzenie bylo
    wyplacane w ostatnim dniu miesiaca, a nie na poczatku nastepnego.

    Ja tez tego nie wiem, ale zapytam ja o to i poprosze o korekte. zwlaszcza,
    ze watpliwosci budza jeszcze inne rzeczy (vide: kwota wykazanych skladek na
    ubezp. spol i zdrowotne, o ktorych pisalam w glownym watku, nie wiem, czy
    nie zrobila tez bledu przy wyliczaniu zaliczek na podatek dochodowy...)

    <ciach>

    dzieki za wszystkie odpowiedzi, na moje pytania, ktore pojawily sie w watku
    :-)))

    naprawde bardzo mi pomogliscie i rozjasniliscie w glowie:-)))

    K.