  • 1. Data: 2006-04-11 09:13:16
    Temat: podatek 10% przy sprzedaży mieszkania - przypadek trudny ?
    Od: "harpy" <h...@g...pl>

    Cześć,

    Potrzebuje informacji dotyczących podatku 10% od wartości sprzedawanego
    mieszkania, który "należy" sie US.

    Moja sytuacja jest troche inna - tak mi sie przynajmniej wydaje ;o)

    Mam "stare" mieszkanie, które w 1995 roku dostałem od spółdzielni (przydział
    spółdzielczy). W 2005 roku przekształciłem je na spółdzielczą własność, a za
    parę miesięcy (dalej w 2005r) w pełną własność hipoteczną.

    W 2005 r. kupiłem nowe mieszkanie od developera biorąc na ten cel kredyt w
    banku.

    Teraz (2006 r.) sprzedaję "stare" mieszkanie i ... nie wiem co na to US.

    Wiem, że podatek 10% płaci sie w sytuacji, gdy sprzedaje sie "coś" co sie
    nabyło przed upływem 5 lat wstecz od daty sprzedaży.

    Pytanie nr 1 :
    Czy dla mojego starego mieszkania 5 lat liczy sie od 1995r, czy od 2005r ???

    Pytanie nr 2 :( jeżeli nie działa rok 1995 ...)
    Czy jeżeli złożę oświadczenie do US (w ciągu 14 dni), że środki ze
    sprzedaży "starego" mieszkania przeznaczę na cele mieszkaniowe - w tym
    przypadku : spłatę kredytu na zakup nowego mieszkania, to uniknę płacenia
    podatku ???

    Jest jakis specjalista od moich dylematów na grupie, chętnie poczytam
    Waszych interpretacji ...

    Pozdrawiam grupę
    harpy

  • 2. Data: 2006-04-11 14:52:41
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    harpy wrote:

> [...]
    > sprzedaży "starego" mieszkania przeznaczę na cele mieszkaniowe - w tym
    > przypadku : spłatę kredytu na zakup nowego mieszkania, to uniknę płacenia

    z tego co wiem to tak.

  • 3. Data: 2006-04-11 17:03:09
    Od: "Joanna.Czaplinska" <J...@w...univ.szczecin.pl>

    Użytkownik "harpy" <h...@g...pl> napisał w
> [...]
    > sprzedaży "starego" mieszkania przeznaczę na cele mieszkaniowe - w tym
    > przypadku : spłatę kredytu na zakup nowego mieszkania, to uniknę płacenia

    w moim przypadku splate kredytu tak potraktowano, dostalam zaswiadczenie z
    banku z wyszczegolnieniem, ile bylo splaty kapitalu, ile odsetek. A poza tym
    na wydanie srodkow ze sprzedazy mieszkania na cele mieszkaniowe masz dwa
    lata, wiec wszelkie remonty itp. rowniez w to wchodza (nawet jesli nie
    obowiazuje ulga remontowa).

    Joanna

  • 4. Data: 2006-04-11 17:10:24
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    harpy napisał(a):

> [...]
    > sprzedaży "starego" mieszkania przeznaczę na cele mieszkaniowe - w tym
    > przypadku : spłatę kredytu na zakup nowego mieszkania, to uniknę płacenia

    Pisałem o tym przed tygodniem - korzystasz ze zwolnienia.

    Przejrzyj ustawę o pdof:
    Art. 21. ust. 1. pkt. 32) e)

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 5. Data: 2006-04-13 09:09:57
    Od: "harpy" <h...@g...pl>

    Witam,

    Dziękuję za informacje !
    Wszyscy piszecie o wariancie nr 2 - OK, a czy nie ma kogoś biegłego w
    kwestii rozwiązania nr 1 ? Wtedy nie musiałbym wogóle zahaczać o US ...

    pozdr.
    harpy

  • 6. Data: 2006-04-14 08:06:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 13 Apr 2006, harpy wrote:

    > Dziękuję za informacje !
    > Wszyscy piszecie o wariancie nr 2 - OK, a czy nie ma kogoś biegłego w
    > kwestii rozwiązania nr 1 ?

    Nie ma :)
    Ale IMVHO sprawa jest oczywista: "przeksztalcenie prawa" polega na tym
    że nabywasz NOWE prawo, zbywając się jednocześnie starego.
    Wynika z tego że NOWE prawo do lokalu masz od dnia przekształcenia,
    a nie dnia kiedy pierwszy raz pomyślałeś ze może by w danym lokalu
    zamieszkać ;) - piszę lekko przesadzając z "prawem do lokalu", ale usiłuję
    ideę przedstawić: takie "prawo" jest konkretną, opisaną w przepisach
    właściwością i dopóki przepis jakoś nie wskazuje że miałoby być
    inaczej fakt uprzedniego posiadania INNEGO prawa zupełnie się nie
    liczy. AFAIR dla podatku nie ma przepisu dającego prawo zaliczenia
    czasu posiadania innych praw do lokalu do okresu liczonego jako
    "od nabycia".

    > Wtedy nie musiałbym wogóle zahaczać o US ...

    Doceniam :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2006-05-11 07:59:11
    Od: "harpy" <h...@g...pl>

> [...]

    > sprzedaży "starego" mieszkania przeznaczę na cele mieszkaniowe - w tym
    > przypadku : spłatę kredytu na zakup nowego mieszkania, to uniknę płacenia

    witam ponownie (trochę odkurzę ten wątek),

    Zapomniałem wtedy dodać, że kredyt, który wziąłem za zakup nowego mieszkania
    przeniosłem już do innego banku (korzystniejsze warunki) - a tu może być
    skucha dla US...

    Podsumowując :
    sierpien 2005 - biore kredyt na zakup nowego mieszkania w banku A
    grudzień 2005[początek] - odbieram mieszkanie
    grudzień 2005[koniec] - przenoszę kredyt do banku B (kredyt na cele
    mieszkaniowe, cel:całkowita spłata kredytu zaciągniętego w banku A
    przeznaczonego na sfinansowanie zakupu nowego lokalu mieszkaniowego)
    kwiecień 2006 - podpisuje akt notarialny na nowe mieszkanie (staję się
    prawnym właścicielem)
    lipiec 2006 - sprzedaję stare mieszkanie z przeznaczeniem przychodu na
    spłatę kredytu w banku B.

    Czy US zwolni mnie z 10% podatku, czy nie ? Jak będzie potraktowany ten
    kredyt w banku B (bo na 100% spłata kredytu w banku A byłaby zwolniona).

    Jest ktoś chętny na pomoc - ja już pomału wymiękam i coraz bardziej czuję,
    że US mnie jednak "dopadnie" ?

    Pozdrawiam grupę,
    harpy