  • 1. Data: 2012-03-10 16:12:35
    Temat: podatek od darowizny czy brak
    Od: " " <z...@N...gazeta.pl>

    Witam wszystkich użytkowników Usenetu.

    Mam do Was pytanie o następującą sytuację podatkową.

    Mój Tata chce mi przekazać w formie darowizny 30.000 zł (przelewem bankowym)
    w marcu br.
    Teraz moje pytanie związane z tą sytuacją:
    1. czy najpierw trzeba złożyć jakieś zeznanie umowę darowizny i druk
    przelewu w US czy najpierw przelew?
    2. po przelewie jaki mam termin na złożenie zeznania?
    3. jakie muszę złożyć konkretnie zeznanie (jaki druk) i jakie dokumenty
    jakie załączniki?
    4. gdzie w Internecie można znaleźć wzór umowy darowizny akceptowalnej
    przez Urząd Skarbowy?
    5. czy jest jakiś podatek od darowizny czy obowiązuje zwolnienie
    (poproszę o podstawę prawną tego zwolnienia numery obowiązujących ustaw i
    paragrafy) ?
    6. Co wpisać w tytule tego przelewu darowizny?
    Z góry dziękuje za rzeczowe odpowiedzi

    Pozdrawiam Zosia

  • 2. Data: 2012-03-10 20:32:29
    Temat: Re: podatek od darowizny czy brak
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/10/2012 10:12 AM, z...@N...gazeta.pl wrote:
> [...]
    > Teraz moje pytanie związane z tą sytuacją:
    > 1. czy najpierw trzeba złożyć jakieś zeznanie umowę darowizny i druk

    Najpierw przelew potem w ciągu 6 miesiecy druk do US.
    W miedzyczasie, ale z datą przed przelewem napisać na papierze kto co
    komu daruje. TO dla celów dowodowych jakby za 10 lat US sie zapytał co
    to za kasa. Rodziców może już nie być, a US jest wieczny.

    > 2. po przelewie jaki mam termin na złożenie zeznania?

    6 miesiecy.

    Jest jeszcze wersja "hardcore". Idziecie do notariusza, spisujecie umowe
    darowizny notarialną i po za zapłaceniem kasy notariuszowi nic nie
    musicie robic wiecej łacznie z darowaniem składania czegokolwiek w US.
    Nawet sobie możecie kasę gotówką pod stołem przekazać. Kiedy chcecie.

    > 3. jakie muszę złożyć konkretnie zeznanie (jaki druk) i jakie dokumenty
    > jakie załączniki?

    SD-Z2 i zapewne beda chcieli tą umowę darowizny.

    > 4. gdzie w Internecie można znaleźć wzór umowy darowizny akceptowalnej
    > przez Urząd Skarbowy?

    Nie ma takowego wzoru. Każdy jest dobry, byleby było co kto i komu daruje.
    W wersji "samodzielnej". Data i tak się liczy od momentu przelewu, nie
    umowy. Jak umowy nie bedzie tez bedzie ok, z tym, ze przed US ciężko coś
    potem dla celów dowodowych pokazać.

    Dla zupełności, w wersji notarialnej data się liczy od dnia umowy, nie
    przelewu.

    > 5. czy jest jakiś podatek od darowizny czy obowiązuje zwolnienie
    > (poproszę o podstawę prawną tego zwolnienia numery obowiązujących ustaw i
    > paragrafy) ?
    '
    art 4A ustawy o podatku od spadków i darowizn
    > 6. Co wpisać w tytule tego przelewu darowizny?

    darowizna.

  • 3. Data: 2012-03-11 08:19:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    witek <w...@g...pl.invalid> writes:

    > SD-Z2 i zapewne beda chcieli tą umowę darowizny.

    Będą chcieli umowę, poświadczenie przelewu i dokumenty o
    pokrewieńtwie, pomimo tego, że nie mają podstaw prawnych tego wymagać
    przy składaniu SD-Z2.

    > Dla zupełności, w wersji notarialnej data się liczy od dnia umowy,
    > nie przelewu.

    Data czego i jakie to ma znaczenie?

    MJ

  • 4. Data: 2012-03-11 14:34:03
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/11/2012 3:19 AM, Michal Jankowski wrote:

    > Data czego i jakie to ma znaczenie?

    data darowizny.
    przy umowie notarialnej jest to data samej umowy a nie przekazania pieniedzy
    przy umowie nienotarialnej jest to data wykonania darowizny, a nei samej
    umowy czyli zwykle data wykonania przelewu.

    przy umowie notarialnej w zasadzie nie ma to znaczenia bo nic nigdzie
    nie trzeba składać i żadne terminy nie przepadną.

  • 5. Data: 2012-03-17 08:45:49
    Od: BearBag <c...@g...com>

> [...]
    > komu daruje. TO dla celów dowodowych jakby za 10 lat US sie zapytał co
    > to za kasa. Rodziców może już nie być, a US jest wieczny.

    E no chyba dalej niż 5 lat wstecz to nie mogą kopać...

  • 6. Data: 2012-03-17 10:31:50
    Od: spp <s...@g...pl>

    W dniu 2012-03-17 09:45, BearBag pisze:

    > E no chyba dalej niż 5 lat wstecz to nie mogą kopać...

    Jeżeli w 9 (albo nawet 20) roku powołasz się na wspomnianą darowiznę to
    ... od tego momentu zaczyna się bieg przedawnienia. :(

    --
    spp

  • 7. Data: 2012-03-17 12:38:43
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 3/17/2012 3:45 AM, BearBag wrote:

    > E no chyba dalej niż 5 lat wstecz to nie mogą kopać...

    5 lat w przypadku darowizn i pozyczek liczy sie od momentu kiedy US sie
    o nich dowie.
    Jesli złożysz druk do US to faktycznie 5 lat bedzie biegło od tego
    momentu, natomiast jesli tego nie zrobisz bo np. nie musisz, wowczas
    termin nie biegnie.