eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatki › Pracownik chce założyć własną firmę
Ilość wypowiedzi w tym wątku: 5

  • 1. Data: 2012-03-09 20:16:20
    Temat: Pracownik chce założyć własną firmę
    Od: Piotr Fiolek <t...@g...com>

    1. Jeżeli jestem zatrudniony na umowę o pracę i chciałbym założyć
    firmę, to czy jestem zobowiązanym w jakiś sposób poinformować o tym
    mojego pracodawcę?

    2. Przy zakładania firmy w jakich dokumentach powinienem zaznaczyć, że
    jestem zatrudniony na umowę o pracę? W CEIDG? A może w ZUS ZUA?


  • 2. Data: 2012-03-09 23:01:24
    Temat: Re: Pracownik chce założyć własną firmę
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr Fiolek wrote:
    > 1. Jeżeli jestem zatrudniony na umowę o pracę i chciałbym założyć
    > firmę, to czy jestem zobowiązanym w jakiś sposób poinformować o tym
    > mojego pracodawcę?

    To zależy jaki był Twój status u pracodawcy odnośnie zaliczek na dochodowy
    tzn co oświadczyłeś w PIT-2.
    Zależy też od tego jaki sposób opodatkowania swojej działalności wybierzesz.
    Może być tak, że nic nie musisz robić
    (nikogo o niczym powiadamiać) albo będziesz musiał zaktualizować PIT-2.
    Ale CEIDG jest ogólnodostępny i pracodawca może sobie tam i tak sprawdzić.

    > 2. Przy zakładania firmy w jakich dokumentach powinienem zaznaczyć, że
    > jestem zatrudniony na umowę o pracę? W CEIDG? A może w ZUS ZUA?

    Z tego będzie jedynie wynikał fakt wypełnienia lub nie odpowiednich kratek w
    ZUA
    (tzn zgłoszenie tylko do ubezpieczeń zdrowotnych, o ile zarabiasz jakoś po
    ludzku na etacie)


  • 3. Data: 2012-03-10 11:44:39
    Temat: Re: Pracownik chce założyć własną firmę
    Od: Piotr Fiolek <t...@g...com>

    On Mar 10, 12:01 am, "cef" <c...@i...pl> wrote:
    > Piotr Fiolek wrote:
    > > 1. Jeżeli jestem zatrudniony na umowę o pracę i chciałbym założyć
    > > firmę, to czy jestem zobowiązanym w jakiś sposób poinformować o tym
    > > mojego pracodawcę?
    >
    > To zależy jaki był Twój status u pracodawcy odnośnie zaliczek na dochodowy
    > tzn co oświadczyłeś w PIT-2.
    > Zależy też od tego jaki sposób opodatkowania swojej działalności wybierzesz.
    > Może być tak, że nic nie musisz robić
    > (nikogo o niczym powiadamiać) albo będziesz musiał zaktualizować PIT-2.

    Wybiorę KPiR lub ryczałt (jeszcze się zastanawiam).

    W PIT-2 oświadczyłem, że:

    "Niniejszym określam płatnika:
    (nazwa pełna zakładu pracy)
    jako właściwego do zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek
    dochodowy o kwotę stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej
    podatek, określonej w pierwszym przedziale obowiązującej skali
    podatkowej, gdyż:
    1) nie otrzymuję emerytury lub renty za pośrednictwem płatnika,
    2) nie osiągam dochodów z tytułu członkostwa w rolniczej spółdzielni
    produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją
    rolną,
    3) nie otrzymuję świadczeń pieniężnych od organu zatrudnienia lub od
    biura terenowego Funduszu Gwarantowanych Świadczeń
    Pracowniczych,
    4) nie osiągam dochodów, od których jestem obowiązany(na) opłacać w
    ciągu roku podatkowego zaliczki na podstawie art.44 ust.3
    ustawy, tj. dochodów:
    a) z działalności gospodarczej, o której mowa w art.14 ustawy,
    b) z najmu lub dzierżawy."

    Więc chyba jestem zobowiązywany poinformować pracodawcę o założenie
    firmy, bo od tej przy obliczaniu mojego podatku dochodowego nie będzie
    już "zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy o kwotę
    stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym
    przedziale obowiązującej skali podatkowej"? Wobec tego jestem chyba
    również zobowiązany do zaktualizowania PIT-2? Jak należy to zrobić?
    Trzeba złożyć jakiś inny PIT?


    > Ale CEIDG jest ogólnodostępny i pracodawca może sobie tam i tak sprawdzić.
    >
    > > 2. Przy zakładania firmy w jakich dokumentach powinienem zaznaczyć, że
    > > jestem zatrudniony na umowę o pracę? W CEIDG? A może w ZUS ZUA?
    >
    > Z tego będzie jedynie wynikał fakt wypełnienia lub nie odpowiednich kratek w
    > ZUA
    > (tzn zgłoszenie tylko do ubezpieczeń zdrowotnych, o ile zarabiasz jakoś po
    > ludzku na etacie)


  • 4. Data: 2012-03-10 13:36:33
    Temat: Re: Pracownik chce założyć własną firmę
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr Fiolek wrote:

    > Wybiorę KPiR lub ryczałt (jeszcze się zastanawiam).
    >
    > Więc chyba jestem zobowiązywany poinformować pracodawcę o założenie
    > firmy, bo od tej przy obliczaniu mojego podatku dochodowego nie będzie
    > już "zmniejszania miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy o kwotę
    > stanowiącą 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, określonej w pierwszym
    > przedziale obowiązującej skali podatkowej"? Wobec tego jestem chyba
    > również zobowiązany do zaktualizowania PIT-2? Jak należy to zrobić?
    > Trzeba złożyć jakiś inny PIT?

    Jeśli wybierzesz ryczałt lub KPiR na podatek liniowy, to nie musisz nic
    deklarować
    pracodawcy, bo sposób obliczania zaliczek się nie zmieni.
    Nie składa się innego PITa tylko zwykłe oświadczenie.
    Jeśli wybierzesz KPiR na zasadach ogólnych, to powinieneś złożyć po prostu
    pracodawcy
    oświadczenie, że zmianie uległy dane, które podałeś kiedyś w PIT-2
    i pracodawca nie będzie zmniejszał zaliczek.



  • 5. Data: 2012-03-11 08:05:28
    Temat: Re: Pracownik chce założyć własną firmę
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Do tego wszystkiego trzeba jeszcze dodać "najnowszą nowość". Powinien żeś
    poinformować twojego pracodawcę, że twoim identyfikatorem do celów
    podatkowych jest NIP a nie PESEL

strony : [ 1 ]


Szukaj w grupach

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1