  • 1. Data: 2007-08-07 22:21:39
    Temat: podatek od spadków - powstanie obowiązku podatkowego
    Od: "zyzio" <s...@g...wiadomojaka.pl>

    Witam,

    czy ktoś może odpowiedziec na nast. pytanie i wytłumaczyć sytuację:

    w którym momencie następuje obowiązek podatkowy w przypadku podatku od
    spadku. Na formularzu SD-3 nalezy wpisać moment powstania obowiązku
    podatkowego, stosując sie do art. 6 ustawy o pod. od spadków i darowizn,
    który brzmi:

    "Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy powstaje:
    1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku"

    Co to jest przyjęcie spadku? Ano kodeks cywilny mówi na ten temat:

    "Art. 1015. § 1. Oświadczenie o przyjęciu lub o odrzuceniu spadku może być
    złożone w ciągu sześciu miesięcy od dnia, w którym spadkobierca dowiedział
    się o tytule swego powołania.

    § 2. Brak oświadczenia spadkobiercy w powyższym terminie jest jednoznaczny z
    prostym przyjęciem spadku."

    No i tu zaczynaja się schody. Jak interpretuje się "tytuł swojego
    powołania"? Część prawników mówi, że obowiązek podatkowy następuje po 6
    miesięcach od uzyskania wiedzy o byciu spadkobiercą, co moze nastapić w
    momencie śmierci spadkodawcy bądź później. Część, a przede wszystkim Urząd
    Skarbowy, twierdzi, ze obowiązek podatkowy następuje z chwilą
    uprawomocnienia się sądowego postanowienia o nabyciu spadku. W mojej
    prywatnej opinii to drugie jest sprzeczne z zapisem ustawy i kodeksu, ale
    nie jestem prawnikiem (choć uważam, ze zwykły średnio wykształcony człowiek
    powinien móc zrozumieć i powiązać przepisy prawa, ale chyba nie w Polsce...)

    Konsekwencje tego są znaczne (tu kazus): jeśli śmierć spadkodawcy nastapiła
    w styczniu 2006, a sąd wydał postanowienie w czerwcu 2007 (sprawa była
    założona po roku), to biorąc pod uwage, ze w grę wchodzi np. nieruchomość,
    podstawa naliczania podatku rośnie o 100% a czasem i więcej. Co mówi US? No
    własnie, wszyscy wiedzą. Nie mówiąc o drugiej piramidalnej nielogiczności,
    ze do sprawy z ub. roku stosuje starą ustawę (to jest akurat logiczne), ale
    nowe ceny.

    Ktos ma na to jakis paragraf? Wykładnię? Doświadczenie?

    Pozdrawiam

    zyzio

  • 2. Data: 2007-08-07 22:35:03
    Od: Cyb <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl>

    On Wed, 8 Aug 2007 00:21:39 +0200, "zyzio"
    <s...@g...wiadomojaka.pl> wrote:

    >"Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy powstaje:
    >1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku"

    poszukaj w archiwum pl.soc.prawo, bylo

    oidp liczy sie moment smierci spadkodawcy

    pozdarwiam,
    Cyb

  • 3. Data: 2007-08-08 04:50:04
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "zyzio" <s...@g...wiadomojaka.pl> napisał w wiadomości news:

    >Część, a przede wszystkim Urząd Skarbowy, twierdzi, ze obowiązek podatkowy
    >następuje z chwilą uprawomocnienia się sądowego postanowienia o nabyciu
    >spadku

    No a kiedy?
    Dzień wcześniej możesz jeszcze spadek odrzucić....

  • 4. Data: 2007-08-08 04:50:42
    Temat: Re: podatek od spadków - powstanie obowišzku podatkowego
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Cyb" <c...@n...poczta.nie.spamuj.onet.wypad.pl> napisał
    w wiadomości news:tqshb31fd1rs6udc5hbr2qj24jhi0c23qh@4ax.com...

    > poszukaj w archiwum pl.soc.prawo, bylo
    >
    > oidp liczy sie moment smierci spadkodawcy

    Źle pamiętasz.
    Co ma przyjęcie spadku przez SPADKOBIERCĘ do śmierci spadkodawcy?

  • 5. Data: 2007-08-08 05:42:06
    Od: 'Tom N' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    zyzio w <news:f9arb8$79t$1@atlantis.news.tpi.pl>:

> [...]
    > który brzmi:

    > "Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy powstaje:
    > 1) przy nabyciu w drodze dziedziczenia - z chwilą przyjęcia spadku"

    I to już koniec tego artykułu, czy może jest coś o...

    > Urząd Skarbowy, twierdzi, ze obowiązek podatkowy następuje z chwilą
    > uprawomocnienia się sądowego postanowienia o nabyciu spadku.

    ...o tym właśnie.

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]

  • 6. Data: 2007-08-08 06:29:42
    Od: "zyzio" <s...@g...wiadomojaka.pl>

    Użytkownik "'Tom N'" <n...@i...dyndns.org.invalid> napisał w wiadomości
    .

    > I to już koniec tego artykułu, czy może jest coś o...

    > ...o tym właśnie.

    Art. 6 pkt. 4?

  • 7. Data: 2007-08-08 07:44:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 Aug 2007, Cavallino wrote:

    > No a kiedy?
    > Dzień wcześniej możesz jeszcze spadek odrzucić....

    AFAIK nieprawda.
    Sądowe postanowienie o nabyciu spadku może mieć miejsce wiele lat
    po śmierci spadkodawcy, bo sąd nie zajmuje się sprawą z urzędu
    lecz na wniosek dowolnej "strony mającej interes".
    A prawo do odrzucenia spadku przysluguje jedynie w ciągu 6 miesięcy od "dowiedzenia
    się"
    Jak rozumiem tu jest hak, ale osoba która była na pogrzebie nie może
    kilka lat później twierdzić że "dopiero co się dowiedziała" i właśnie
    ma chęć odrzucić spadek!

    Z powyższego mamy problem: spadkodawca umiera w lutym 2003, spadkobiercy
    gremialnie biorą udział w pogrzebie (wiedzą o "tytule do powołania" czyli
    śmierci)
    W sierpniu 2007 mamy decyzję sądu.
    Kiedy miało miejsce "przyjęcie spadku"?

    pzdr, Gotfryd

  • 8. Data: 2007-08-08 09:48:19
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Wed, 08 Aug 2007 09:44:54 +0200, Gotfryd Smolik news napisał(a):

    > Z powyższego mamy problem: spadkodawca umiera w lutym 2003, spadkobiercy
    > gremialnie biorą udział w pogrzebie (wiedzą o "tytule do powołania"
    > czyli śmierci)

    Jedno mnie nurtuje - dlaczego ustawodawca chciał określić to "tytułem
    powołania" a nie śmiercią. Czy istnieje inny tytuł powołania do spadku
    niż śmierć spadkodawcy?

    p. m.

  • 9. Data: 2007-08-08 13:23:15
    Temat: Re: podatek od spadków - powstanie obowi?zku podatkowego
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "mvoicem" <m...@g...com> wrote in message

    > Jedno mnie nurtuje - dlaczego ustawodawca chciał określić to "tytułem
    > powołania" a nie śmiercią. Czy istnieje inny tytuł powołania do spadku
    > niż śmierć spadkodawcy?

    śmierć nie jest tytułem powołania.

    Tytułem powołania może być dziedziczenie ustawowe i to jest to o czym
    myślisz, czyli powołanie do spadku następuje na podstawie ustawy z dniem
    śmierci spadkodawcy, ale powołaniem do spadku może być też testament, a jego
    otwarcie niekoniecznie następuje z dniem śmierci.

  • 10. Data: 2007-08-08 14:14:24
    Od: "zyzio" <s...@g...wiadomojaka.pl>

> [...]
    > śmierci spadkodawcy, ale powołaniem do spadku może być też testament, a
    > jego otwarcie niekoniecznie następuje z dniem śmierci.

    a co jest, jeśli mieszkasz za granicą, nie masz kontaktu ze spadkodawcą, a o
    jego śmierci dowiadujesz się np. parę lat później? Moim zdaniem od tego
    momentu wiesz o tytule powołania i masz 6 miesięcy na reakcję, a nie
    wcześniej. Logicznie rozumując dalej, po 6 miesiącach bez reakcji następuje
    przyjęcie spadku, czyli powstaje obowiązek podatkowy. No ale art. 6 pkt. 4
    ustawy o posid mówi co innego. Widze niespójność, ale jestem okularnikniem i
    może niedowidzę :)