  • 1. Data: 2011-11-20 11:50:56
    Temat: podatek od zapisu testamentowego
    Od: " " <z...@g...pl>

    Zmarł mój Teść który zostawił testament. Teść miał dwoje synów jednego A
    (który żyje) i drugiego B. Syn B zmarł przed Teściem a ja jestem jego żoną.
    Teść w testamencie powołał do całego spadku syna A. Jednak obciążył syna A
    zapisem polegającym na obowiązku wypłaceniu synowej czyli mnie kwoty 50.000
    zł w ciągu 3 miesięcy od dnia otwarcia spadku.
    I teraz mam pytanie czy ja jestem zwolniona z podatku od spadku? Jeśli tak
    to od którego momentu liczy się termin 6 miesięcy na złożenie odpowiedniego
    zeznania podatkowego w US? Jeśli nie to ile wynosi podatek od spadku od tej
    kwoty?
    Drugie pytanie kiedy jest obowiązek zapłaty podatku czy w momencie
    fizycznego otrzymania rat ww zapisu czy w momencie gdy otrzymam całą kwotę?

    Z góry dzięki za odpowiedź

    Zofia

  • 2. Data: 2011-11-20 15:07:00
    Temat: Re: podatek od zapisu testamentowego
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/20/2011 5:50 AM, z...@g...pl wrote:
> [...]
    > zł w ciągu 3 miesięcy od dnia otwarcia spadku.

    > I teraz mam pytanie czy ja jestem zwolniona z podatku od spadku?

    na zwolnienie z art 4A sie nie łapiesz bo nie zaliczasz sie do żadnej z
    grup tam wymienionych.
    Art. 4a. 1. Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw
    majątkowych przez małzonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo,
    ojczyma i macochę,

    Moim zdaniem łapisz się tylko na standardowe zwolnienie z art 9.1
    z pierwszej grupy podatkowej

    Art. 9. 1. Opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę, od jednej osoby,
    własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej:
    1) 9.637 zł - jeSeli nabywcą jest osoba zaliczona do I grupy podatkowej;

    art 14. 3. Do poszczególnych grup podatkowych zalicza się:
    1) do grupy I - małzonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, zięcia,
    synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów;

    i dla uscislenia. pieniadze dostajesz od tescia nie od syna A

    art 9.4. W przypadku nabycia tytułem polecenia za zbywcę uznaje się
    odpowiednio darczyńcę lub spadkodawcę.

    Jeśli tak
    > to od którego momentu liczy się termin 6 miesięcy na złożenie odpowiedniego
    > zeznania podatkowego w US?

    nie ma terminu 6 miesiecy bo nie jestes spadkobierca.

    Art. 6. 1. Obowiązek podatkowy powstaje:
    2) przy nabyciu w drodze zapisu, dalszego zapisu lub z polecenia
    testamentowego - z chwilą wykonania zapisu, dalszego zapisu lub polecenia;

    moim zdaniem masz 14 dni od wykonania zapisu na zaplacenie podatku.

    > Jeśli nie to ile wynosi podatek od spadku od tej
    > kwoty?

    art 15.1
    Podatek oblicza się od nadwyzki podstawy opodatkowania ponad kwotę
    wolną od podatku, według następujących skal:

    ponad 20.556 -> 822 zł 20 gr i 7 % nadwyzki ponad 20.556 zł

    UWAGA
    dostalas cos od tescia w ostatnich 5. latach?
    Jesli tak, to trzeba to uwzglednic.

    art 9.2. JeSeli nabycie własności rzeczy i praw majątkowych od tej samej
    osoby następuje więcej niS jeden raz, do wartości rzeczy i praw
    majątkowych ostatnio nabytych dolicza się wartość rzeczy i praw
    majątkowych nabytych od tej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5
    lat poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie. Od
    podatku obliczonego od łącznej wartości nabytych rzeczy i praw
    majątkowych potrąca się podatek przypadający od opodatkowanych
    poprzednio nabytych rzeczy i praw majątkowych. Wynikająca z obliczenia
    nadwySka podatku nie podlega ani zaliczeniu na poczet innych podatków,
    ani zwrotowi. Nabywcy obowiązani są w zeznaniu podatkowym wymienić
    rzeczy i prawa majątkowe nabyte w podanym wySej okresie.

    > Drugie pytanie kiedy jest obowiązek zapłaty podatku czy w momencie
    > fizycznego otrzymania rat ww zapisu czy w momencie gdy otrzymam całą kwotę?

    jak wyzej, w momencie wykonania

    UWAGA (do syna A) jak nie chce placic podatku za ciebie :)

    Art. 19. 1. Dłuznicy spadkodawcy lub osób, którym przysługują
    wierzytelności z tytułu zapisu (dalszego zapisu) [...] są obowiązani
    przekazać naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu ze względu na
    miejsce zamieszkania wierzyciela, informację o dokonanych wypłatach
    (zwrocie długu) i ich wysokości, w terminie 14 dni od dnia wypłaty.
    4. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio przy wypłacie przez
    spadkobierców naleSności w gotówce przypadającej z tytułu zapisu,
    dalszego zapisu lub polecenia testamentowego.
    5. Osoby, które dopuściły do wypłaty z naruszeniem przepisów ust. 1-4,
    odpowiadają za zobowiązania podatkowe solidarnie z podatnikiem do
    wysokości wypłaconych kwot.

  • 3. Data: 2011-11-20 19:25:50
    Od: " " <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Tu doprecyzuje jedynym majątkiem który Teść zostawił w spadku jest
    mieszkanie. Mieszkanie dostaje w spadku mieszkanie a mnie spłaca niejako.

    To tutaj tego zdania nie rozumiem

    i dla uscislenia. pieniadze dostajesz od tescia nie od syna A

    art 9.4. W przypadku nabycia tytułem polecenia za zbywcę uznaje się
    odpowiednio darczyńcę lub spadkodawcę.

    To przecież pieniądze dostaje od syna A czy dobrze to rozumiem?

  • 4. Data: 2011-11-20 19:30:57
    Od: " " <z...@g...SKASUJ-TO.pl>

    <z...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > odpowiednio darczyńcę lub spadkodawcę.
    >
    > To przecież pieniądze dostaje od syna A czy dobrze to rozumiem?

    Przepraszam powinno być mieszkanie dostaje w testamencie syn A a mnie
    niejako spłaca własnymi środkami, nie ze sprzedaży ww mieszkania.

  • 5. Data: 2011-11-20 19:35:55
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/20/2011 1:25 PM, z...@g...SKASUJ-TO.pl wrote:
> [...]
    > odpowiednio darczyńcę lub spadkodawcę.
    >
    > To przecież pieniądze dostaje od syna A czy dobrze to rozumiem?

    no wlasnie nie.
    Czy jak ci listonosz przynosi pieniadze od pana X, to dostajesz peniedze
    od pana X czy od listonosza?

    Juz teraz rozumiesz?

    w sensie podatkowym pieniadze pochodza od tescia, a syn A jest tylko
    posrednikiem - wykonawca.

  • 6. Data: 2011-11-20 19:36:19
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    On 11/20/2011 1:30 PM, z...@g...SKASUJ-TO.pl wrote:

    > Przepraszam powinno być mieszkanie dostaje w testamencie syn A a mnie
    > niejako spłaca własnymi środkami, nie ze sprzedaży ww mieszkania.

    ale na polecenie spadkodawcy, a nie sam z siebie.