  • 1. Data: 2004-08-25 09:27:31
    Temat: potrącenia z wynagrodzeń
    Od: "lena" <l...@g...pl>

    Mam problem czy z wynagrodzenia pracownika 825 zł (brutto) mogę potrącić
    składkę na dobrowolne ubezpieczenie pracownicze PZU.

  • 2. Data: 2004-08-25 09:59:44
    Temat: Re: potrącenia z wynagrodzeń
    Od: "Irek Makowski" <f...@p...com>

    Użytkownik "lena" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Mam problem czy z wynagrodzenia pracownika 825 zł (brutto) mogę potrącić
    > składkę na dobrowolne ubezpieczenie pracownicze PZU.

    IMHO w/w skaldke potraca sie z netta (po odliczeniu skl ZUS i podatku) i jesli
    pracownik podpisal deklaracje przystapienia do grupowego, to kwota
    wynagrodzenia nie ma tu nic do rzeczy bo musi ja wplacic do wspolnej kasy
    nawet jak jest na urlopie bezplatnym i ma dochod zero.

    Pozdro,

    Irek Makowski

  • 3. Data: 2004-08-25 12:19:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, Irek Makowski wrote:

    >+ Użytkownik "lena" <l...@g...pl> napisał [...]
    >+ > Mam problem czy z wynagrodzenia pracownika 825 zł (brutto)
    >+ > mogę potrącić
    ^^^^^^^^^^^^^
    [...]
    >+ pracownik podpisal deklaracje przystapienia do grupowego,
    >+ to kwota wynagrodzenia nie ma tu nic do rzeczy bo
    >+ musi ja wplacic do wspolnej kasy
    ^^^^^^^^^^^^^^^
    >+ nawet jak jest na urlopie bezplatnym i ma dochod zero.

    Ja tak trochę OT: ale jest różnica między "musi wpłacić" a "można
    potrącić z wynagrodzenia". Bardzo często jest tak że pracodawca musi
    wypłacić wynagrodzenie a później może iść do sądu że pracownik nie
    chce dobrowolnie zapłacić czegoś co powinien, ale NIE WOLNO owej
    kwoty "potrącić"...
    Wobec posiadania pisemnej deklaracji pracownika (o przystąpieniu
    do ubezpieczenia) nie mam zdania, nie bić, ja się tylko czepiam ! :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 4. Data: 2004-08-25 13:08:34
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    Użytkownik "lena" <l...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Mam problem czy z wynagrodzenia pracownika 825 zł (brutto) mogę potrącić
    > składkę na dobrowolne ubezpieczenie pracownicze PZU.

    ---------

    to reguluje kodeks pracy co mozemy sobie beztrosko potracac
    i do jakiej wysokosci. wiec wysokosc wynagrodzenia ma znaczenie.

    potracamy w kolejnosci:
    [po odliczeniu zusow i dochodowego]
    alimenty, inne tytuly wykonawcze [np tu: komornik], zaliczki pieniezne
    udzielone pracownikowi i kary pieniezne.

    innych niz te wyzej bez pisemnego oswiadczenia pracownika nie wolno never
    ever potracac.

    pozdr.hanka

  • 5. Data: 2004-08-25 13:16:16
    Temat: sth else
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    pisemna deklaracja o przystapieniu nie ratuje sprawy
    to ma byc pisemne [pod rygorem niewaznosci] oswiadczenie pracownika, ze
    zgadza sie na to potracenie.

    pa!

  • 6. Data: 2004-08-26 06:17:21
    Temat: Re: sth else
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 25 Aug 2004, hanna wrote:

    >+ pisemna deklaracja o przystapieniu nie ratuje sprawy
    >+ to ma byc pisemne [pod rygorem niewaznosci] oswiadczenie pracownika, ze
    >+ zgadza sie na to potracenie.

    ...które może cofnąć, dobrze myślę ? Nie odstępując od umowy...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 7. Data: 2004-08-26 07:22:07
    Od: "hanna" <h...@p...onet.pl>

    wiadomości

    > ...które może cofnąć, dobrze myślę ? Nie odstępując od umowy...

    --------------------------

    ano można, wolny kraj! [nie odstepujac]

  • 8. Data: 2004-08-27 16:38:24
    Od: "Ireneusz Makowski" <imaks'delete'@plusnet.pl>

    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

    > ...które może cofnąć, dobrze myślę ? Nie odstępując od umowy...
    Opierajac sie na konkretnym przykladzie "deklaracji zgody" przystapienia do
    ubezpieczenia grupowego cytuje :

    "Wyrazam zgode na przystapienie do grupowego ubepieczenia pracowniczego na
    podtsawie znanych mi warunkow tego ubezpieczenia oraz upowazniam Zaklad
    Pracy do potracania skladki ubezpieczeniowej miesiecznie z wynagrodzenia za
    prace, z zasilku chorobowego lub macierzynskiego i innych wyplat."

    IMHO nie mozna cofnac zgody na potracanie nie cofajac zgody na byci
    ubezpieczonym.

    Pozdro,

    Irek Makowski

  • 9. Data: 2004-08-28 09:00:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 27 Aug 2004, Ireneusz Makowski wrote:
    [...]
> [...]
    >+
    >+ IMHO nie mozna cofnac zgody na potracanie nie cofajac zgody na byci

    Hmmm... jak dla mnie na piśmie są dwie odrębne zgody :) (nie ma
    "jednocześnie" ani "pod warunkiem"), ale to osobna sprawa (choć
    dla DANEGO rozstrzygnięcia może być istotna).
    Dywagując...
    W myśl prawa pracy nie można odmówić pracownikowi prawa do "otrzymania
    wynagrodzenia": być może po cofnięciu zgody na potrącanie można
    wypowiedzieć mu umowę ubezpieczenia, ale zasad ubezpieczeń nie znam.
    Na mój gust problem z jedną należną składką i tak się pojawi :(

    Znaczy: IM*H*O do rozważenia jest czy cofnięcie zgody na potrącanie
    upoważnia do uznania że mamy do czynienia z wypowiedzeniem umowy
    ubezpieczenia, ale "cofnięcie zgody na bycie ubezpieczonym" to nie
    to samo: jak pracownik akurat załapie się "pod ubezpieczenie"
    to chyba nie odmówi przyjęcia odszkodowania ? :)
    Znaczy: powie że "chciał wpłacać przelewem z dochodów żony"... :]

    Sam zdaje się pisałeś że "zależności wprost" nie ma, tj. że jak
    pracownik "poszedł na urlop bezpłatny" to składka się należy, tak ?
    Czyli nie ma jak ściągnąć a ubezpieczenie jest ?
    No to jak cofnie zgodę stan jest taki sam ;) !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)