  • 1. Data: 2005-03-14 12:34:04
    Temat: pozyczki a przychod/opodatkowanie
    Od: ts <t...@t...skasuj.o2.pl>

    witam,
    problem techniczny; gdybym mial firme dajaca pozyczki, jak by
    wygladalo opodatkowanie (i jaka powinna byc forma opodatkowania),
    jezeli:

    - 10 osob miesiecznie braloby 100 pln pozyczki
    - kazdego miesiaca te 10 osob oddawaloby 55 pln

    pytania mnie mecza:
    - jak bym traktowal 100 pln udzielonej pozyczki? to jest wydatek,
    zakup, rozchod czy cokolwiek innego?
    - jako zysk podlegajacy opdatkowaniu traktowalbym (tak mysle) roznice
    miedzy kwota pozyczki (100 pln), a kwota zwrocona (110 pln); roznica
    (10 pln) podlegalaby jako zysk opodatkowaniu, ale co w przypadku,
    kiedy owe 110 pln trafialoby do mnie po dwoch miesiacach od udzielenia
    pozyczki; daje 100 pln czlowiekowi, po miesiacu oddaje mi 55 pln, mam
    wiec koszta (rozchody? zakupy?) w wysokosci 100 pln i przychod w
    wysokosci 55 pln - czy w takim razie za 1-szy miesiac mam stare i nie
    place dochodowego?
    - jaka wybrac forme prowadzenia ksiegowosci, kpir byloby ok? pelna
    ksiegowosc?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2005-03-16 08:20:14
    Temat: Re: pozyczki a przychod/opodatkowanie
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Mar 2005, ts wrote:

    >+ - jak bym traktowal 100 pln udzielonej pozyczki? to jest wydatek,
    >+ zakup, rozchod czy cokolwiek innego?

    Nic.
    Pożyczki mają oddzielne regulacje w ustawie o podatku
    dochodowym i IMO bez *solidnego przeczytania* tychże przepisów
    (i ew. pytanie do *tego*) przy zamiarze prowadzenia DG zaczynanie
    od grupy dyskusyjnej jest nieporozumieniem...
    Pomijam kwestię niezbędnej dokumentacji - bo może jakieś
    regulacje szczegółowe też się znajdą (w rozp. KPiR po prawdzie
    widzę tylko lombardy...).

    >+ - jako zysk podlegajacy opdatkowaniu traktowalbym (tak mysle) roznice
    >+ miedzy kwota pozyczki (100 pln), a kwota zwrocona (110 pln)

    Nie inaczej. Oczywiście minus inne koszty minus odliczenia
    oraz po policzeniu podatku minus inne odliczenia (choćby
    składki zdrowotnej).

    >+ pozyczki; daje 100 pln czlowiekowi, po miesiacu oddaje mi 55 pln, mam
    >+ wiec koszta (rozchody? zakupy?) w wysokosci 100 pln

    Nie ma kosztów. Pożyczka *nie jest KUP* !
    Jest 55 zł zwróconej pożyczki oraz 45 zł niezwróconej pożyczki.

    >+ i przychod w wysokosci 55 pln

    ...zwrócona pożyczka *nie jest przychodem* !!

    Napisz nam jakie twoim zdaniem podatki powinno się płacić
    od pożyczki :) Bo IMHO kwalifikujesz się do zalogowania
    na www.podatki.pl i przeczytania *najpierw*:
    - ustawy o podatku dochodowym
    - ustawy o PCC
    - Kodeksu Cywilnego (no... część z tych 1100 ["słownie tysiąca
    stu" :>] artykułów można na początek opuścić :)) coby definicje
    się pouzupełniały

    BTW: jak już zajmiesz się taką DG to będziesz wiedział - napisz
    nam czy w końcu ewidencja PCC jest obowiązkowa (o ile ktoś
    "dokonuje czynności") czy nie, bo tak nikomu się nie chciało
    dokładnie sprawdzać...

    >+ - czy w takim razie za 1-szy miesiac mam stare i nie
    >+ place dochodowego?

    ...co masz ??? ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd