  • 1. Data: 2004-11-23 09:37:24
    Temat: praca za granicą a składki na ZUS
    Od: "Viking" <hello@.pl>

    Witam,

    Mam taki problem, chce podjac prace w Norwegii z uzyskanych informacji wiem,
    ze tamtejszy zaklad ubezpieczen nie ma chyba podpisanej umowy z polskim ZUS.
    W związku z tym chcialem znalesc inne rozwiazanie aby miec zapewnione
    odprowadzanie skladki do ZUS. Wymyslilem taki scenariusz, ze zaloze wlasna
    dzialalnosc gospodarcza, ktora bedzie tylko na papierku gdyz ja nie bede jej
    wykonywal. Chodzi mi tylko o odprowadzanie skladki czy to jest mozliwe? Nie
    wiem jak bedzie wygladala sprawa z oplacaniem podatków od takiej
    dzialalnosci gospodarczej w ktorej chcialbym tylko wykazywac straty, tzn.
    opłacałbym tylko i wyłacznie w/wym. skladke. No i teraz jeszcze jedno
    pytanie, czy pracujac za granica (umowa o prace) oraz prowadzac dzialalnosc
    gospodarcza w Polsce musze informowac o tym polski urzad skarbowy,
    ewentualnie ZUS? Norwegia nie jest członkiem Unii Europejskiej wiec jest to
    kraj jakdyby trzeci. Chodzi mi o taka sytuacje, ze gdyby jednak w okresie
    pozniejszym dalo sie skorzystac ze skladek odprowadzanych w Norwegii, czy
    nie bedzie to stalo w sprzecznosci. Cos takiego jak renta zagraniczna.

    z gory dzieki
    pozdrawiam
    t.f.

  • 2. Data: 2004-11-23 10:18:54
    Temat: Re: praca za granicą a składki na ZUS
    Od: Piotr Zawadzki <p...@f...pl>

    Viking napisał:

    > Witam,
    >
    > Mam taki problem, chce podjac prace w Norwegii z uzyskanych informacji wiem,
    (...)

    Zacznij od przejrzenia:
    http://europa.eu.int/eures
    oraz telefonu do ZUS: http://www.zus.gov.pl/ (na ich www raczej nie
    znajdziesz informacji na ten temat, ale może dadzą ci jakiś kontakt do
    kogoś zorientowanego w szczegółach);
    a także warto zajrzeć na: http://www.praca.gov.pl/

    Pozdrawiam
    PWZ

    --
    Oto moje zasady. Jeśli wam się nie podobają, to mam też inne.

  • 3. Data: 2004-11-23 10:42:31
    Od: "Grzes" <f...@p...onet.pl>

    Odkladaj te kase co chcesz przeznaczyc na ZUS na konto i wykup sobie
    ubezpieczenie
    Napewno bedziesz mial w przyszlosci wiecej :-)
    Grzegorz S.

  • 4. Data: 2004-11-23 17:09:19
    Od: "Termit" <t...@t...pl>

    Witam!!

    Jesli chodzi o podjęcie pracy w Norwegii oczywiście jeżeli będzie to legalna
    praca to nie ma problemów ponieważ zgodnie z rozporządzeniem 1408/71
    dotyczącym krajów EOG i UE art. 13.1 podlegasz ubezpieczeniu w miejscu
    wykonywania pracy, w tym przypadku w Norwegii i tamtejszy pracodawca musi
    tam za Ciebie odprowadzać składki. Jesli chodzi o tą działalność no cóż, na
    czas wykonywania pracy na terenie Norwegii nie będziesz miał żadnego
    dokumentu, który poświadczałby, że podlegasz ustawodawstwu polskiemu mam tu
    na myśli formularz E 101, tak więc zatrudniający pracodawca będzie miał
    problemy jeżeli tam Ciebie nie zgłosi. Druga sprawa to podleganie
    ubezpieczeniu zdrowotnemu, z tym również może być problem, bo formularz E111
    jest wystawiany max. na miesiąc,gdy nie masz E101, tak więc po miesiącu
    pracy tam nie masz żadnego zaplecza w przypadku nagłej choroby.
    Pozdrawiam.