  • 1. Data: 2003-09-01 18:38:51
    Temat: prezes zarzadu
    Od: "news.tpi.pl" <t...@n...pl>

    Dzień dobry

    Szukam odpowiedzi na poniższe pytanie:

    Czy istnieje jakaś forma umowy pomiędzy spółką z o.o. a prezesem zarządu
    tejże spółki, która nie powodowałaby obowiązku uiszczania składek ZUS?
    Czy istnieje może coś takiego jak umowa świadczenia usługi zarządu ale
    nieodpłatnie? Umowa taka nie byłaby żadną formą zatrudnienia bądź umowy o
    pracę.

    Pozdrawiam

    Tomek B.

  • 2. Data: 2003-09-02 19:07:15
    Temat: Re: prezes zarzadu
    Od: "Potrawka" <P...@p...onet.pl>

    Wspolnicy moga wybrac osobe do pelnienia funkcji prezesa zarzadu bez przyznania
    wynagrodzenia. Jest to takze bezpieczne podatkowo (nie ma nieodplatnych swiadczen).
    andy

  • 3. Data: 2003-09-03 10:33:09
    Od: "AA" <s...@w...pl>

    Użytkownik "Potrawka" <P...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > Czy istnieje jakaś forma umowy pomiędzy spółką z o.o. a prezesem zarządu
    > tejże spółki, która nie powodowałaby obowiązku uiszczania składek ZUS?

    Czy mozna prosic o podstawę prawną takiego wyboru prezesa?

    Pozdrawiam
    Andrzej

  • 4. Data: 2003-09-03 20:18:45
    Od: "news.tpi.pl" <t...@n...pl>

[...]

    Dzięki za odpowiedź. Czy jest jakiś akt prawny, który to dokładnie
    definiuje? Cały czas mam wątpliwości czy można pełnić jakiekolwiek funkcje
    (w tym wypadku prezesa zarządu) za przysłowiowe "friko". Czy to nie będzie
    podpadające?

    Pozdrowienia

    Tomek B.

  • 5. Data: 2003-09-04 23:58:34
    Temat: Re[2]: prezes zarzadu
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    ntp> Wspolnicy moga wybrac osobe do pelnienia funkcji prezesa zarzadu bez
    ntp> przyznania wynagrodzenia.(...)
    ntp> andy

    ntp> Dzięki za odpowiedĽ. Czy jest jaki? akt prawny, który to dokładnie
    ntp> definiuje?

    Sprawy funkcjonowania czlonkow zarzadu (w tym prezesa) reguluje Kodeks
    Spolek Handlowych. Te zapisy, ktore Cie najbardziej interesuja to:
    - art. 201:
    "§1. Zarząd _prowadzi sprawy spółki i reprezentuje spółkę_. (...)"
    - art. 202:
    "§1. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, mandat członka zarządu
    wygasa z dniem odbycia zgromadzenia wspólników zatwierdzającego
    sprawozdanie finansowe za pierwszy pełny rok obrotowy _pełnienia
    funkcji_ członka zarządu. (...)"
    - art. 203:
    "§1. Członek zarządu może być w każdym czasie odwołany uchwałą
    wspólników. Nie pozbawia go to roszczeń ze _stosunku pracy lub innego
    stosunku prawnego dotyczącego pełnienia funkcji członka zarządu_.
    (...)"

    ntp> Cały czas mam w?tpliwo?ci czy można pełnić jakiekolwiek funkcje
    ntp> (w tym wypadku prezesa zarz?du) za przysłowiowe "friko". Czy to nie będzie
    ntp> podpadaj?ce?

    Nie ma przepisow, ktore zabraniaja pelnic funkcje czlonka zarzadu
    bezplatnie i to wystarczy. Chyba nie chcialbys, zeby przepisy
    wskazywaly Ci _wylacznie_ to, co wolno robic?

    Nota bene, umowa zlecenia, ktora IMO jest dosc podobna do pelnienia
    funkcji*, rowniez moze byc wykonywana bez wynagrodzenia.

    Serdecznie pozdrawiam.

    * w KSH jest nawet zostosowane odeslanie do przepisow o umowie
    zlecenia: "Do złożenia rezygnacji przez członka zarządu stosuje się
    odpowiednio przepisy o wypowiedzeniu zlecenia przez przyjmującego
    zlecenie."

    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl