  • 1. Data: 2008-09-29 09:24:35
    Temat: przeznaczenie ST do sprzedaży
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

    Witam

    Mam nastepujący problem:
    1 osobowa DG, KPiR - amortyzuję jeden samochód osobowy

    od października chciałbym przyjąć na stan nowy samochód a dotychczasowy
    zdjąć ze stanu i tu jeszcze nie wiem: albo zostaje w domu na np. 1 rok
    (napewno nie na 5, żeby uzyskać zwolnienie) lub przeznaczę go do sprzedaży
    ale faktyczna sprzedaż w najgorszym przypadku może nastapić np. za kilka
    miesięcy, napewno w przyszłym roku

    1) jaką przyczynę likwidacji podać likwidując dotychczasowy samochód / czy w
    ogóle go likwidować?
    2) jeżeli sprzedam go faktycznie np. za rok to wówczas księgowania w
    KPiR????
    powiedzmy że na dzień dzisiejszy jego hipotetyczna wartość netto to 20 000,
    rynkowa 25 000: więc przychód do opodatkowania 5000zł
    za rok odpowiednio wart.netto 20 000 (jeżeli nie będzie amortyzowany od
    października) i wartość rynkowa 20 000 lub nawet 18 000???, więc przychód do
    opodatkowania 0 zł lub nawet strata

    jak to rozpisać w księgach i ewidencji ST?
    nie ukrywam, że jedną z przyczyn zmiany samochodu jest fakt, iż cena rynkowa
    zaczyna przewyższać wartość netto i koszt amortyzacji staje się złudny, z
    drugiej strony likwidowany samochód jest w świetnym stanie i może posłużyć
    troszkę w rodzinie, w szczególności żonie ;-) (jezeli nie zostanie sprzedany
    za sensowne pieniądze).

    Pozdrawiam
    Marek

  • 2. Data: 2008-09-30 20:43:35
    Temat: Re: przeznaczenie ST do sprzedaży
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 29 Sep 2008, Auto wrote:

> [...]
    > miesięcy, napewno w przyszłym roku
    >
    > 1) jaką przyczynę likwidacji podać likwidując dotychczasowy samochód / czy w

    A skąd wziąłeś "likwidację"?? :O
    "przezaniecznie na potrzeby osobiste".
    Jakiś przepis pozwala na robienie wpisów niezgodnych z prawdą?
    BTW: a VAT był odliczany i ile lat amortyzacji?
    Zaraz będzie dyskusja z Gonią nt. "korekta VAT" :P

    > 2) jeżeli sprzedam go faktycznie np. za rok to wówczas księgowania
    > w KPiR????

    Oczywiście.
    Ba, nawet jakby w międzyczasie zakończyć prowadzenie DG, to owo
    zakończenie REJESTROWANEJ DG nie jest tożsame z zaprzestaniem
    uzyskiwania przychodów z DG (i ponoszeniu kosztów też - przecież
    mogą być jakieś obowiazki np. gwarancyjne).
    Ustaw określa że to przychód z DG i nakazuje prowadzenie KPiR
    oraz wpisywanie przychodów z DG - no to o co jeszcze pytać? :O

    > powiedzmy że na dzień dzisiejszy jego hipotetyczna wartość netto to 20 000,

    Dla dochodowego przecież nie liczy się "hipotetyczna wartość" lecz
    UZYSKANY PRZYCHÓD.
    Odczep się od "wartosci rynkowej", ona może być co najwyżej przyczyną
    kontroli jeśli sprzedaż była za tanio/za drogo, ale na podatek nijak
    nie wpływa.

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-10-01 08:19:38
    Od: "Auto" <m...@w...pl>

> [...]
    > BTW: a VAT był odliczany i ile lat amortyzacji?
    > Zaraz będzie dyskusja z Gonią nt. "korekta VAT" :P

    Amortyzacja: 18-20 m-cy, VAT nie był odliczany
    Reasumując: zaprzestaję prowadzenia odpisów amort. w książce wpisuję
    przeznaczenie na potrzeby osobiste, w momencie sprzedaży wpisuję do KPiR

    dzięki

  • 4. Data: 2008-10-02 09:42:26
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Oct 2008, Auto wrote:

    > Amortyzacja: 18-20 m-cy, VAT nie był odliczany

    Jak nie przysługiwało odliczenie, to wszystko pasuje.

    > Reasumując: zaprzestaję prowadzenia odpisów amort. w książce wpisuję
    > przeznaczenie na potrzeby osobiste, w momencie sprzedaży wpisuję do KPiR

    "jakoś tak" :)

    Oczywiście w momencie sprzedaży trzeba się przyjrzeć konstrukcji:
    +++
    - wydatki te, zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone
    o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, sš
    jednak kosztem uzyskania przychodów przy okreœlaniu dochodu z odpłatnego
    zbycia rzeczy okreœlonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d), oraz gdy
    odpłatne zbycie rzeczy i praw jest przedmiotem działalnoœci gospodarczej,
    a także w przypadku odpłatnego zbycia składników majštku zwišzanych z
    działalnoœciš gospodarczš, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1, bez
    względu na czas ich poniesienia,
    ---

    ...szczególnie z tym "pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych"
    Idzie o to, że niezamortyzowana część to jest "niekoszt podatkowy".
    Czyli dochodem jest "standardowo" różnica między przychodem a kosztem
    nabycia, ale w tym przypadku obniżona o amortyzację (bo ta oddaje
    "zużycie na cele DG") a pozostała cześć (niezamortyzowana) już nie.
    W sąsiednim poście wspominam właśnie o "konstrukcji inwwestycji" a to
    też jest jeden z elementów :)

    pzdr, Gotfryd