  • 1. Data: 2008-09-28 15:29:54
    Temat: Dotpay, wpływy z płatności, umowa o dzieło a konieczność założenia działalności.
    Od: sawic <s...@w...to.gmail.com>

    Witam,

    Prowadzę serwis internetowy. Zamierzam wprowadzić dział z
    wartościowszymi informacjami, który byłby dostępny po opłaceniu opłaty
    abonamentowej.

    Nie prowadzę żadnej działalności, jestem osobą fizyczną zatrudnioną na
    podstawie umowy o pracę.

    Dotpay umożliwia zbieranie płatności przez osoby fizyczne. Dowiedziałem
    się, że aby uzyskać wypłatę zgromadzonych środków należy wygenerować
    odpowiedni raport i przesłać im go jako rachunek. Na stronie dotpay
    znalazłem informację: "Opracowanie raportu jest zawarciem umowy o dzieło
    (art. 734 § 1 KC)"

    Czyli teoretycznie wszystko ok.
    Pytanie tylko, czy US czasem nie potraktuje tego jako DG.
    Chciałbym zapłacić od tego wszystkie należne podatki, ale w żaden sposób
    nie mogę założyć DG.

    Kolejne pytanie, to gdyby jednak US kiedyś uznał to jako DG, to czy może
    mi nakazać założyć DG ?
    Jeżeli tak, to z jaką datą ? Moment przyjęcia pierwszej wpłaty, moment
    pierwszej wypłaty zgromadzonych środków, czy też moment w którym US
    zakwestionował sposób zbierania środków na podstawie umowy o dzieło ?

    Nie jestem za mocno zorientowany w sprawach podatkowych.

    Za wszelkie odpowiedzi z góry dziękuję.

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2008-09-28 22:26:44
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "sawic" <s...@w...to.gmail.com> napisał w wiadomości
    > Witam,
    >
    > Prowadzę serwis internetowy. Zamierzam wprowadzić dział z wartościowszymi
    > informacjami, który byłby dostępny po opłaceniu opłaty abonamentowej.

    No to zaczniesz działalność prowadzić.

  • 3. Data: 2008-09-29 05:51:44
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>

    Dnia Mon, 29 Sep 2008 00:26:44 +0200, Cavallino napisał(a):

    > No to zaczniesz działalność prowadzić.

    W takim razie w jakim celu DotPay prowadzi usługi dla osób bez DG ?

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    http://foto.3mam.net/ - galeria z Dni Transportu Publicznego 2008

  • 4. Data: 2008-09-29 05:56:46
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    Krzysztof 'kw1618' z Warszawy wrote:

    > W takim razie w jakim celu DotPay prowadzi usługi dla osób bez DG ?

    W celu osiągnięcia zysku? ;-)

    Piotrek

  • 5. Data: 2008-09-29 08:26:34
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 'kw1618' z Warszawy" <a...@m...www.pl> napisał w
    wiadomości news:gbpqdk$4m2$1@inews.gazeta.pl...

    > W takim razie w jakim celu DotPay prowadzi usługi dla osób bez DG ?

    A co ma piernik do wiatraka?
    Co oni, urząd skarbowy, żeby pilnowali jak podatki rozliczasz?

  • 6. Data: 2008-09-29 11:25:26
    Od: sawic <s...@w...to.gmail.com>

    Cavallino pisze:

    > A co ma piernik do wiatraka?
    > Co oni, urząd skarbowy, żeby pilnowali jak podatki rozliczasz?

    No fakt, ale w takim razie korzystając z definicji działalności
    gospodarczej mogę stwierdzić, że:

    "Działalność dokonywana w sposób ciągły, ale niezorganizowany, albo w
    sposób zorganizowany, ale nie ciągły, nie jest działalnością gospodarczą."

    I teraz:
    Skoro wypłata zgromadzonych środków może wystąpić dopiero po zawarciu
    umowy o dzieło, to oznacza to, że pobieram opłaty za dostęp abonamentowy
    nie we własnym imieniu, ale w imieniu Dotpay. To dopiero Dotpay płaci mi
    po jakimś czasie za "załatwienie" im klientów.
    W takim wypadku, samo pobranie opłaty abonamentowej, które było by
    wykonywane w sposób ciągły, mnie nie dotyczy, bo niejako to nie ja ją
    pobieram.
    Dotyczy mnie tylko moment wypłaty zgromadzonych środków, czyli zawarcie
    umowy o dzieło z firmą Dotpay. Wystarczy, że wypłacał będę w sposób nie
    ciągły, czyli powiedzmy co 3 do 9-ciu miesięcy, i już definicja DG nie
    ma tu zastosowania.

    Czy dobrze kombinuję i przeszło by coś takiego ?

    Prosił bym też, żeby mi ktoś napisał jakie konsekwencje mógłbym ponieść,
    gdybym wprowadził w życie powyższe rozważania, a US po jakimś czasie
    byłby odmiennego zdania.

    Jestem z wykształcenia informatykiem i wyuczono mnie matematycznego
    podejścia do wielu spraw. Niestety w przypadku podatków jakoś nie da się
    tego zastosować ;)

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2008-09-29 11:44:03
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

> [...]
    > umowy o dzieło, to oznacza to, że pobieram opłaty za dostęp abonamentowy
    > nie we własnym imieniu, ale w imieniu Dotpay.

    Nie.
    To Dotpay musiałby pobierać opłaty, jednocześnie zawierając z Tobą umowę o
    dzieło.
    A kto odpowiada wobec klientów?

  • 8. Data: 2008-09-29 11:57:55
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Mon, 29 Sep 2008 13:25:26 +0200, sawic napisał(a):

    Może jednak przybliż nam w jaki sposób ten dotpay działa i jaka ma być
    twoja rola w tej działalności. Nie znam tego tematu za dobrze, ale wydawało
    mi się, że dotpay jest po prostu systemem zbierania płatności. Np gdy
    sklep internetowy przyjmuje zapłatę przez dotpay, to jego klienci płacą za
    pośrednictwem dotpay a dotpay później wypłaca właścicielowi sklepu
    pieniądze po potrąceniu swojej prowizji. W tej sytuacji zawarcie umowy o
    dzieło (pobrania pieniędzy od klientów) miałoby sens, ale wykonawcą tej
    umowy byłby dotpay a nie ty.

    Tymczasem ty przedstawiasz to w ten sposób, że niby ty masz im w jakiś
    sposób naganiać klientów, za co oni ci płacą tworząc fikcję prawną, jakoby
    zapłata następowała za wygenerowanie raportu a nie za naganianie klientów.
    Coś mi tu bardzo nie pasuje. Dopóki nie wyjaśnimy tych szczegółów cała
    dyskusja jest nieco bezprzedmiotowa.

  • 9. Data: 2008-09-29 12:23:12
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    No dobrze przeczytałem jeszcze raz twój pierwszy post ;)

    Twoim problemem nie jest wcale rozliczanie się z dotpay. A umowa o dzieło
    zawarta z nimi zapewne jest tak jak pisałem umową zlecajacą im pobranie
    płatności przenaczonych dla ciebie. To oni są jej wykonawcami. I ten
    element twojej działalności dla ciebie nie stanowi żadnego ryzyka
    podatkowego.

    To co może zostać i zapewne zostanie zakwalifikowane jako działalność
    gospodarcza, to prowadzenie płatnego serwisu internetowego. Nie zależy to
    w żaden sposób od sposobu przyjmowania płatności.

  • 10. Data: 2008-09-29 12:37:33
    Od: sawic <s...@w...to.gmail.com>

    jureq pisze:
    > To co może zostać i zapewne zostanie zakwalifikowane jako działalność
    > gospodarcza, to prowadzenie płatnego serwisu internetowego. Nie zależy to
    > w żaden sposób od sposobu przyjmowania płatności.

    Czyli podatek należny od zawartej umowy o dzieło powinienem przyjąć jako
    swoje koszty ?

    Strasznie to zagmatwane, i z tego wynika, że jakby nie patrzyć to
    możliwość zbierania płatności przez osoby fizyczne, którą umożliwia
    Dotpay, to bujda.

    A proszę mi jeszcze powiedzieć co by było w przypadku, gdybym płatności
    zbierał, widniały by na moim koncie w Dotpay, jednak nie zawarł bym z
    nimi umowy o dzieło i nie dokonał wypłaty. W takim wypadku, przed
    dokonaniem jakiejkolwiek wypłaty, prowadzę DG, czy też nie ?

    Pytanie z innej beczki.
    Jeżeli jakaś osoba fizyczna przyjmuje na ogrodzenie swojego domu reklamę
    od jakiejś firmy i wystawia jej za to rachunek, to z tego ci się
    orientuję nie musi prowadzić DG, pomimo, że jest to ciągły sposób
    zarobku. Pod jaki § to podchodzi i jak się ma analogiczna sprawa w
    przypadku udostępniania powierzchni reklamowej na stronie www ?