  • 1. Data: 2007-02-16 18:42:36
    Temat: pytanie o nazwe na fakturze
    Od: "Sz" <p...@o...pl>

    1 os DG. Nazwa pelna firmy zlozmy "PLUTO" JAN KOWALSKI.

    2 pytania:
    - Czy na fakturze VAT moze byc jedynie Jan Kowalski? (bez nazwy PLUTO)
    - Czy na fakturze VAT moze byc PLUTO Jan Kowalski, czy musi byc "PLUTO" Jan
    Kowalski?

    Sz.

  • 2. Data: 2007-02-16 18:56:07
    Temat: Re: pytanie o nazwe na fakturze
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 16-02-2007 o 19:42:36 Sz <p...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > - Czy na fakturze VAT moze byc jedynie Jan Kowalski? (bez nazwy PLUTO)
    > - Czy na fakturze VAT moze byc PLUTO Jan Kowalski, czy musi byc "PLUTO"

    Z rozporządzenia:

    "
    (...)
    1. Faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać co najmniej:
    1) imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy
    oraz ich adresy;
    (...)
    "

    Zależnie jak interpretować mamy:
    a) (imiona i nazwiska) lub (nazwy bądź nazwy skrócone)
    b) (imiona i nazwiska lub nazwy) bądź (nazwy skrócone)

    Dla osoby fizycznej wychodzi mi, że albo dajesz na fakturze:
    a) imię i nazwisko - najpopularniejszy pogląd
    b) nazwę skróconą - mniej popularny i kontrowersyjny, aczkolwiek czytałem
    że niektóre USy to dopuszczają

    Stąd wynika jak dla mnie, że dopisek PLUTO jest tylko informacją a nie
    obowiązkowym elementem faktury.
    Co do PLUTO a "PLUTO" to, IMHO, jeśli już pisać to tak jak masz zgłoszone,
    żeby nie wprowadzać
    w błąd co do firmy, aczkolwiek trzymając się ściśle rozporządzenia faktura
    byłaby formalnie poprawna
    nawet jakby wpisać AKUKU.

    pozdr

    --
    ZUS * PIT * VAT => Kroją Cię na dzień dobry z 55% twoich zarobków.
    Samochód,piesek,alkohol,papierosy i mnóstwo innych - tracisz kolejne

  • 3. Data: 2007-02-17 21:47:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 16 Feb 2007, t wrote:

> [...]

    A jaka nazwa skrócona?
    Przecież nazwa skrócona nie jest "wymysłem" - ją się *rejestruje*!
    Kilka lat miałem zarejestrowaną (niedawno usunąłem z wpisu).

    IMO - nie.
    Jak ma zarejestrowane DG z "określeniem" np. "PTH PLUTO" (nazwa pełna)
    oraz "PLUTO" (nazwa skrócona) to może pisać "PTH PLUTO JAN KOWALSKI"
    albo "PLUTO JAN KOWALSKI".

    IMO pierwsza forma jest prawidłowa.
    Ale drugiej bym się nie czepiał, bo mi na wpisie kiedyś też ujęli
    owo "określenie" w cudzysłowy :|
    Inaczej mówiąc, sugeruję że jeśli w rejestracji jest:
    +++ Domniemany cytat z wpisu +++
    Oznaczenie przedsiębiorcy:
    przedsiębiorca: (tu imie i nazwisko, ew. PESEL)
    nazwa: PLUTO
    ---

    ...to IMO powinien pisać PLUTO Jan Kowalski.
    A jak napisano:
    nazwa: "PLUTO"
    no to "PLUTO" Jan Kowalski.

    > b) (imiona i nazwiska lub nazwy) bądź (nazwy skrócone)

    Mi się ta sugestia nie podoba :| ale oficjalna interpretacja
    Rady Języka Polskiego dotycząca priorytetu i przemienności
    (lub nie) operatorów "lub" oraz "bądź" nie jest mi znana.

    > b) nazwę skróconą - mniej popularny i kontrowersyjny,

    Ściślej - są wątpliwości jak czytać zapis o nazwach skróconych
    z Kodeksu Cywilnego, ze względu na fakt iż jakiś ekhm...
    sprytny :> umieścił go z artykule odwołującym się do osób
    prawnych - acz ustęp w którym jest "o nazwach" już się nie
    odwołuje.

    > Stąd wynika jak dla mnie, że dopisek PLUTO jest tylko informacją a nie
    > obowiązkowym elementem faktury.

    IMO interpretacja "b" jest wątpliwa :)

    > Co do PLUTO a "PLUTO" to, IMHO, jeśli już pisać to tak jak masz zgłoszone,
    > żeby nie wprowadzać w błąd co do firmy,

    Zgoda.

    > aczkolwiek trzymając się ściśle rozporządzenia faktura
    > byłaby formalnie poprawna
    > nawet jakby wpisać AKUKU.

    A tu się nie zgadzam. Idzie o to, że nie wolno posługiwać się
    niezarejestrowaną nazwą.
    Po prawdzie na fakturze *mogą* byc dowolne inne dane, IMO jednak
    nie w polu które jest opisane.
    Znaczy POD lub NAD polem "wystawca" (lub "sprzedawca" lub jak
    tam je kto tytułuje) można sobie dopisać co się chce.
    Ale wpisanie tam AKUKU Jan Kowalski to tak jakby w kwotach
    na fakturze dopisać zbędne cyfry i twierdzić ze tak wolno ;)

    pzdr, Gotfryd