  • 11. Data: 2006-05-15 23:03:17
    Temat: Re: renciści a ZUS z działalności
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

    > A ten "rzeczywisty dochód" przy DG to czym jest?
    > Podatkowy nie (...)

    A dlaczego nie?

    Ja widzę kilka mozliwosci:
    1. Od dochodu - płacony % podobnie jak PIT, z wartością stałą zdrowotnego na
    poziomie np. 50zł (płacić musiałby każdy: pracodawca, właściciel firmy,
    pracownik, bezrobotny, niezaleznie od dochodu - chyba ze nie chce byc
    ubezpieczony lub ubezpiecza sie prywatnie - należałoby dopuścić alternatywne
    ubezpieczenia zdrowotne), pozostałe (51 i 53) od dochodu (min. ileś tam %,
    nie mniej niż np. 1000zł rocznie - coś sie jednak nalezy państwu) . Wiem, że
    składki wpływałyby do ZUS zapewne pod koniec roku, ale przedsiebiorca
    powinien umieć myśleć i tak sobie planować wydatki, żeby mu pod koniec roku
    wystarczało na ZUS i PIT
    2. Najlepsze: zmiesienie ZUS i ubezpieczenia dobrowolne (marzenie ściętej
    głowy :)
    3. Połączenie ZUS i PIT z "pitozus" (np. liniowe 35% od dochodu) - niby
    śmieszne, ale wg mnie sensowne. Można to rozszerzyć o zapis taki, że przez
    cały rok są pobierane stałe miesieczne zaliczki na ten "pitozus" w wysokosci
    1/12 łacznego "pitozusu" z roku poprzedniego. Rozliczało by sie to na koniec
    roku - albo byłaby nadpłata , albo niedopłata.
    4. Są i inne mozliwosci, ale moga one przypominać dziwne pomysły naszych
    polityków :)

    Dla mnie rozwiazaniem jest wariant 2 lub 3.

  • 12. Data: 2006-05-16 00:27:40
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl] napisał(a):

> [...]
    > składki wpływałyby do ZUS zapewne pod koniec roku, ale przedsiebiorca
    > powinien umieć myśleć i tak sobie planować wydatki, żeby mu pod koniec roku

    realnie - ta stała składka by była nie mniejsza niż 100zł.

    > 2. Najlepsze: zmiesienie ZUS i ubezpieczenia dobrowolne (marzenie ściętej
    > głowy :)

    za kilkadziesiąt lat byśmy mieli takie demonstracje pod sejmem że by
    nam bokiem wyszła taka oszczędność.

> [...]
    > 1/12 łacznego "pitozusu" z roku poprzedniego. Rozliczało by sie to na koniec
    > roku - albo byłaby nadpłata , albo niedopłata.

    sensownie, ale taki pitozus by musiał wyjść prawie 50%.

    inny wariant:

    5. 1-2% od przychodów, lub 20% od dochodów - płaciłoby się ten wariant
    którego wartość jest większa. (oczywiście prawdopodobnie te 20% to by
    wyszło koniec końców 40% albo i więcej).

    p. m.

  • 13. Data: 2006-05-16 06:57:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 May 2006, it was written:

    > A dlaczego nie?

    Bo "dochód podatkowy" z DG ma się nijak do dochodu kasowego
    w rozumieniu podatkowym oraz nijak do dochodu kasowego w rozumieniu
    że to tak określę: "przeciętnego pracownika budżetówki", który za
    dochód uznaje to co widzi na pasku w pozycji "do wypłaty".

    Najlepiej pokazać to na przypadkach skrajnych, więc spróbujmy.
    Założenie - przyjmujemy skalę miesiąca i przyjmujemy:
    - 5 000 przychodu w postaci faktur "zapłacą albo nie"
    - 2 000 wydatków "różnych" (ZUS, telefony, przejazdy, inne takie)
    - 35 000 wydatków na ulepszenie ST pt. "budynek" (amortyzacja coś 50 lat)

    Zadanie: "określ dochód".

    > 3. Połączenie ZUS i PIT z "pitozus" (np. liniowe 35% od dochodu) - niby
    > śmieszne, ale wg mnie sensowne.

    Ale wszystkie pomysły opierające się dochód podatkowy rozbijają się
    o zakaz zaliczania w koszty wydatków inwestycyjnych (i ujmowanie ich
    przez amortyzację). Tudzież o przyjmowanie że przychodem są wystawione
    faktury - to JUŻ jest problem dla wielu prowadzących DG, chcesz go
    zwiększyć każąc jeszcze płacić ZUS od pieniędzy które "kiedyś będą".

    I tak ci którzy mają naprawdę duże dochody nie mogliby finansować
    ZUSu (jeśliby taki miał być ukryty zamiar), bo kiedyś TK już orzekał
    że skoro jest limit emerytury to składka też musi być limitowana
    (a przypomnę iż limit emerytury jest od czasu jak spółka wypłaciła
    stróżowi miliardową emeryturę :> i wyszło że mu się emerytura
    w wysokości kilkudziesięciu średnich krajowych należy)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 14. Data: 2006-05-16 07:06:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 May 2006, mvoicem wrote:

    > za kilkadziesiąt lat byśmy mieli takie demonstracje pod sejmem że by
    > nam bokiem wyszła taka oszczędność.

    ...jedno słowo było nieprawidłowe: "ubezpieczenia obowiązkowe".
    Jak to zrobić pokazuje przykład OC (razem z funduszami gwarancyjnymi
    i resztą mechanizmów).
    Oczywiście nie przejdzie nie tylko z powodu "przeszłych emerytur",
    bo jest grupa która za nic nie chce mieć "normalnych" emerytur (a ma
    niskie). Tak, rolnicy. Tez problem RÓWNIEŻ trzeba rozwiązać.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 15. Data: 2006-05-16 11:42:25
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Gotfryd Smolik news napisał(a):
> [...]
    > (a przypomnę iż limit emerytury jest od czasu jak spółka wypłaciła
    > stróżowi miliardową emeryturę :> i wyszło że mu się emerytura
    ^^^^^^^^^^
    chyba pensję?
    > w wysokości kilkudziesięciu średnich krajowych należy)

    No ale skoro przedsiębiorca płaci tak czy inaczej podatek dochodu
    podatkowego i jakoś go to nie zabija, to jak mu dojdzie zus też jakoś
    przeżyje. Oczywiście jeżeli dobrać jakiś sensowny procent a nie np. 40%.

    p. m.

  • 16. Data: 2006-05-16 22:21:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    > ^^^^^^^^^^
    > chyba pensję?

    Tak, rozpędziłem się, dopiero afera była o emeryturę.
    Premię AFAIR mu wypłacili.

    > No ale skoro przedsiębiorca płaci tak czy inaczej podatek dochodu podatkowego
    > i jakoś go to nie zabija, to jak mu dojdzie zus też jakoś przeżyje.

    Część prowadzących po prostu uzna że woli być pracownikami.
    A że bezrobotnymi to inna sprawa.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 17. Data: 2006-05-17 01:22:13
    Od: mvoicem <m...@g...com>

> [...]
    > Premię AFAIR mu wypłacili.

    > Część prowadzących po prostu uzna że woli być pracownikami.

    Ale będzie można wreszcie otworzyć DG na zasadzie "a nuż się uda i będą
    z tego jakieś pieniądze".

    Bo w tym momencie, jeżeli ktoś ma pomysł na biznes - to jeżeli nie ma
    kasy na start, a nie ma pewności że od samego początku będzie miał
    dochody > 700zł, to po prostu nie rozpoczyna DG. Zaczyna działalność bez
    rejestrowania czegokolwiek z myślą że jak się rozwinie do zarejestruje.
    Szybko dostrzega uroki bycia w szarej strefie i jak już się rozwinął to
    mu się do wracania na łono legalności nie pili :).

    W przypadku ZUSU płaconego od dochodu, lub choćby od przychodu -
    ryzykuje najwyżej tym że przez kilka miesięcy nie będzie miał co do
    garnka włożyć. A bez dochodów (lub z minimalnymi) da się kilka miesięcy
    przeżyć. Z regularnym (i niemałym) obciążeniem - nie.

    p. m.

  • 18. Data: 2006-05-17 15:37:39
    Od: Prusak <p...@p...pl>

    "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net> wrote in

    > I ciągle bedzie sprawiedliwosci brak :(
    > Moze w końcu zrobia po równo - uczciwie dla każdego. Dlaczego KRUSowcy,
    > renciści mają być uprzywilejowani? Dlaczego w przypadku tych drugich ja
    > mam ze swojej kasy dokładać do ich życia (renty mająm.in. z mojej kasy)?

    A jak jest z placeniem skladek ZUS przez osoby, ktore pracuja na etacie i
    prowadza dzialalnosc gospodarcza? Czy oni placa pelna skladke ZUS, czy tylko
    skladke na ubezpieczenie zdrowotne?

    Pozdrawiam
    Prussak

  • 19. Data: 2006-05-17 17:49:18
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Prusak napisał(a):
> [...]
    > prowadza dzialalnosc gospodarcza? Czy oni placa pelna skladke ZUS, czy tylko

    A z etatu to nie płacą składek, co?

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 20. Data: 2006-05-17 18:03:34
    Od: Prusak <p...@p...pl>

    Maddy <m...@e...com.pl> wrote in news:e4fnqp$61g$2@nemesis.news.tpi.pl:

    > A z etatu to nie płacą składek, co?

    Moze nie jasno sie wyrazilem. Czy procz skladek z etatu placa takze wszystkie
    skladki z prowadzonej dzialalnosci gospodarczej? I czy ma jakies znaczenie na
    jaka czesc etatu pracuje sie? Pytam sie, bo nie wiem tego.

    Pozdrawiam
    Prussak