  • 1. Data: 2003-12-29 20:34:16
    Temat: renta i działalność gospodarcza
    Od: "bielizna24.pl" <i...@b...pl>

    Witam,

    Czy ktoś mógłby mi podpowiedzieć, czy osoba bedąca na rencie II grupa, która
    w orzeczeniu lekarskim ma "całkowicie niezdolny do pracy - trwale"
    czy taka osoba może uruchomić działalność gospodarczą nie tracąc przy tym
    prawa do renty ???

    Rafał

  • 2. Data: 2003-12-29 20:47:11
    Temat: Re: renta i działalność gospodarcza
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik bielizna24.pl napisał:

> [...]
    > w orzeczeniu lekarskim ma "całkowicie niezdolny do pracy - trwale"
    > czy taka osoba może uruchomić działalność gospodarczą nie tracąc przy tym

    Chyba jak "calkowicie niezdolny do pracy" to nie II grupa.
    Bo gdzie wtedy I?

    Zresztą grup podobno juz niema.

    Ale wracając do meritum, teoretycznie utrate renty może spowodować
    przekroczenie limitu dochodów, ale jak to tu kiedys chyba Gotfryd
    wyjasniał, jest to niemozliwe matematycznie bo dla ZUSu z działalności
    masz dochód taki jak obowiązująca podstawaw składek na ub. społeczne,
    czyli 60% średniej krajowej a zarobic możesz (chyba) 70% średniej.
    ZUSu nie interesuja faktyczne dochody z DG (paranoja, swoja droga, znam
    renciste który nawet z niepracującą zona jest daleko w trzecim progu
    podatkowym a renta sobie płynie i ZUSu nie płaci).
    ZUS sobie przyjął dochody wirtualne usrednione i już. Jak zarobisz mniej
    Twoja strata (np. kiedy musisz płacic ZUS) a jak więcej to Twój zysk.

    Jedyny problem to żeby nie wyszło że osoba niezdola do pracy np. biega
    po rusztowaniach albo wykonuje inne wymagające sprawności fizycznej zajęcia.
    Ale w sumie nie słyszałam żeby ZUS sprawdzał co naprawdę robi
    przedsiębiorca w ramach swojej działalności.

    Druga sprawa - mozna podnieśc argument że inwalida nie ma szansy na
    pracę u kogoś ze względu na swoje inwalidztwo, ale jako przedsiębiorca
    przestaje byc tylko i wyłacznie identyfikowany ze stanem swojego zdrowia
    więc tylko tak może cos zarobić.

    Na oko więc nie ma przeszkód, ale może ktos zna to z autopsji.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2003-12-29 21:11:06
    Od: "bielizna24.pl" <i...@b...pl>

    > Na oko więc nie ma przeszkód, ale może ktos zna to z autopsji.

    No właśnie z ZUS'em to na teoretycznie i logicznie w zasadzie się nie da.
    Dokładnie tak jak w przyjętej zasadzie otworzyłeś działalność to czy
    osiągasz dochody czy tez nie płać składkę od 60% średniej krajowej.
    A powracając do meritum osoba z taką decyzją renty nie może podjąć pracy
    "oficjalnie" (na umowę), skoro nie może zatrudnić się u kogoś to wychodziło
    by analogicznie, że nie może również prowadzić działalności gospodarczej.
    cyt za orzeczeniem lekarskim został uznany(a) za " całkowicie - niezdolnego
    do pracy, trwale.
    Zatem jak by nie patrzeć prowadzenie działalności gospodarczej jaka by ona
    nie była, lekka, chałupnicza to wykonywanie jakiejś pracy.

    Hmmm .... dylematy ...
    Rafał

  • 4. Data: 2003-12-29 21:34:30
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

> [...]
    > "oficjalnie" (na umowę), skoro nie może zatrudnić się u kogoś to wychodziło

    Ale przeciez może. W ramach wyznaczonych przez lekarza (np. ograniczone
    godziny, zakres czynności, przerwy, itp) ale można.
    Inaczej byłoby to niezgodne z konstytucją. Nie mozna komukolwiek odebrac
    prawa do pracy. Renat inwalidzka to nie zasiłek dla bezrobotynych który
    przysługuje gdy nie ma pracy. Renta przysługuje z tytułu niepełnosprawności.
    Na dodatek ulgę od PFRONu dostaje sie tylko na tych ciężej
    niepełnosprawnych.
    Znam sporo firm w których pracuja pobierający rente inwalidzi dawnej I
    i II grupy, teraz z orzeczeniami o znacznej niepelnosprawności i
    niezdolności do pracy, bo tych sie opłaca przyjmować.
    Fakt że głównie to ciecie ale pracują za wiedzą i akceptacja ZUSu.

    Jeżeli niepelnosprawnośc faktycznie jest duża a jednoczesnie znalazł sie
    ktos kto tego niepełnosprawnego zatrudni to nie ma podstaw do odebrania
    rent.

    Chyba że zostanie udowodnione że orzeczenie jest fałszywe.
    Ale to juz inna sprawa.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-12-30 07:02:26
    Od: "Lopesjus" <p...@e...com.pl>

    Czy nie jest błędem założenie, że jeśli praca to koniecznie fizyczna? Znam
    wielu inwalidów (znaczne upośledzenie fizyczne), którzy doskonale radzą
    sobie prowadząc działalność doradczą czy biuro projektowe...

    Pozdrawiam
    Przemek Banaś

  • 6. Data: 2003-12-30 14:37:14
    Od: "bielizna24.pl" <i...@b...pl>

> [...]
    > wielu inwalidów (znaczne upośledzenie fizyczne), którzy doskonale radzą
    > sobie prowadząc działalność doradczą czy biuro projektowe...

    No tak jak dobrze rozumiem, działalnoiść może być prowadzona, wcześniej
    należy powiadomić o tym fakcie ZUS.
    Inaczej zapytam w związku z tym faktem osoba taka po zarejestrowaniu
    działalnosci odprowadza tylko zdrowotne z tytułu składki ZUS ???

    Rafał