  • 1. Data: 2004-07-23 07:57:26
    Temat: reprezentacja
    Od: aga<k...@p...fm>

    Mam fakturę na zakup : słodycze (poczęstunek dla kontrahentów),
    kwota netto 20 + podatek Vat 4,40. Odliczam ten Vat i naliczam czy
    nie, wystawiam f-rę wewnętrzną czy nie? Co do KPiR a co do rej.
    zakupu i sprzedaży?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 2. Data: 2004-07-23 09:03:29
    Temat: Re: reprezentacja
    Od: "L." <h...@i...pl>

    Użytkownik "aga" <k...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > kwota netto 20 + podatek Vat 4,40. Odliczam ten Vat i naliczam czy
    > nie, wystawiam f-rę wewnętrzną czy nie? Co do KPiR a co do rej.

    do rejestru VAt zakupów i do rejestru vat spredaży jako faktura wewnetrzna.
    fizycznie wypisujesz fakture wewnetrzna gdzie piszesz reprezentacja (reprez.
    i reklama 0,25% przychodu) oraz netto + vat...

    w KPIR wpisujesz kwotą brutto 24,40zł
    sprawdzasz czy nie przekroczyłas tego 0,25%, bo wtedy nie jest kosztem

    L.

  • 3. Data: 2004-07-23 09:14:36
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "L." <h...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > w KPIR wpisujesz kwotą brutto 24,40zł
    > sprawdzasz czy nie przekroczyłas tego 0,25%, bo wtedy nie jest kosztem

    Wklejam komentarz z Rzepy 22.07.2004
    (bo za chwilę przejdzie do płatnych)

    "W nowej ustawie o VAT nie ma już pojęcia wydanie towarów
    na cele reprezentacji i reklamy. Opodatkowane jest jednak
    nieodpłatne przekazanie towarów należących do przedsiębiorstwa
    podatnika na cele inne niż związane z tym przedsiębiorstwem.
    Ustawa rozumie przez takie przekazanie w szczególności
    wydanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika,
    jego pracowników, udziałowców i innych osób wskazanych
    w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT. Ponadto opodatkowaniu
    podlegają także wszelkie inne nieodpłatne wydania towarów
    - w tym na cele reprezentacji i reklamy (art. 7 ust. 2 pkt 2).
    Zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów podatek należy
    naliczyć tylko wtedy, gdy wydanie lub zużycie dotyczy towarów,
    co do których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia
    podatku naliczonego. Wątpliwości może budzić w szczególności
    zapis, że opodatkowaniu podlegają jedynie nieodpłatne przekazania
    towarów na cele inne niż związane z działalnością przedsiębiorstwa.
    Można bowiem przyjąć tezę, że wydanie towarów na cele
    reprezentacji i reklamy jest zawsze związane z prowadzonym
    przedsiębiorstwem, gdyż ma na celu reklamę oraz budowanie
    dobrej marki tego przedsiębiorstwa. Taka interpretacja powodowałaby jednak,
    że art. 7 ust. 3 ustawy byłby w zasadzie bezprzedmiotowy. Przepis jest
    niestety
    niejasny i to może w praktyce przysporzyć kłopotów.

    Nie ma natomiast żadnej wątpliwości, że zużycie towarów na cele
    reprezentacji i reklamy w przypadku gdy beneficjentem jest kontrahent
    podatnika
    - osoba trzecia niebędąca pracownikiem, udziałowcem ani inną osobą
    związaną
    z podatnikiem, która została określona w art. 7 ust. 2 pkt 1 ustawy - nie
    stanowi
    czynności opodatkowanej. "Zużycie" nie ma definicji ustawowej,
    więc należałoby przyjąć potoczne znaczenie tego słowa.

    Jaka jest różnica między słowami wydanie i zużycie? Z wydaniem
    mamy do czynienia wtedy, gdy towar przekazywany jest osobie
    trzeciej w celu umożliwienia jej jego swobodnego wykorzystania.
    Dla odmiany zużycie ma miejsce wtedy, gdy w wyniku używania
    towaru następuje jego wyczerpanie lub utrata właściwości, przez co
    towar ten nie nadaje się do dalszego użytku. Różnicę tę można
    zilustrować następującym przykładem.

    Pozostawienie do dyspozycji gościom wody mineralnej w butelkach,
    w sytuacji kiedy mogą oni tą wodą dowolnie dysponować, np. wynieść
    po spotkaniu z firmy, jest wydaniem na cele reprezentacji i zgodnie
    z ustawą o VAT podlega opodatkowaniu.

    Natomiast zaparzenie kawy i podanie filiżanki tej kawy gościowi jest
    zużyciem towaru na cele reprezentacji (porcja kawy została zużyta
    w procesie zaparzania) i taki poczęstunek zgodnie z literalnym
    brzmieniem przepisów nie powinien podlegać VAT.

    Można przyjąć tezę, że wydanie towarów na cele reprezentacji i reklamy
    jest zawsze związane z prowadzonym przedsiębiorstwem, gdyż ma na
    celu reklamę oraz budowanie dobrej marki tego przedsiębiorstwa.

    Oprac. ANNA GRABOWSKA
    RP 22.07.2004 Dobra Firma"