  • 21. Data: 2004-12-10 13:52:02
    Temat: Re: rewelacje GW
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 10 Dec 2004, Jarek Spirydowicz wrote:
    [...]
    >+ > Sprzeciw.
    >+ > Jak podatnik NIE zapłaci podatku - to sprawa jest przed sądem,
    >+ > jak rozumiem - NSA. I sąd może orzec zgodnie z Konstytucją, sąd
    >+ > może zwrócić się do TK... nieważne - sąd MOŻE orzec ZGODNIE
    >+ > Z PRAWEM.
    >+ >
    >+ Ale przecież "zgodnie z prawem" to jest "50 proc. od nadwyżki"...

    Nie.
    To będzie "zgodnie z ustawą" !
    A ustawa JEST prawem - ale nie jest JEDYNYM prawem.
    W przypadku jeśli występują dwie sprzeczne regulacje prawne (prowadzące
    do różnych skutków) jest cały stosik zasad które prawnicy mają spisane
    wraz z łacińskimi sentencjami - i jak na mój gust w omawianym przypadku
    zastosowanie zasady "przepis wyższej rangi uchyla przepis niższej
    rangi" będzie oczywiste !

    >+ > Oczywiście wyrok w tej sprawie nie ma znaczenia dla
    >+ > inncyh spraw... ! - ale AFAIK to wcale nie musi być NAJPIERW
    >+ > wyroku TK ani wyrok ten nie musi "działać wstecz" !
    >+ > Dobrze gadam ? ;)
    >+ >
    >+ A nie wiem, bo przyznam, że nie za bardzo rozumiem, co chcesz tu wykazać
    >+ :)

    Ano to że nie jest prawdą jakoby bezprawny przepis obowiązywał
    *obywatela* tylko dlatego że nie został uchylony przez TK.
    Niuans ujęty w gwiazdki wytknęli mi kiedyś na prawo :) no to
    akcentuję: sprawa jest istotna, bo jest wiele takich "śmiesznych"
    kolizji prawnych :] kiedy urzędnik lub funkjonariusz jest
    czymś tam ograniczony - mimo że NIE dotyczy (to "coś") ani
    obywatela ani sądu.
    Od takich drobnych spraw jak udokumentowanie zdarzenia (w postępowaniu)
    za pomocą aparatu cyfrowego przez policjanta (tak, policjant na .prawo
    mi wywiódł że on się zgadza, sam czasem po cichu tak robi, ale FORMALNIE
    to POLICJANT *nie powinien* przedstawiać zdjęcia z cyfrówki jako dowodu,
    mimo że obywatel NIE MOŻE takiego dowodu podważać ani sąd nie ma podstaw
    żeby taki dowód odrzucić... :>).
    Dlaczego nie powinien ? - bo w przepisach dotyczących policji jest że
    ma być przedstawiany ORYGINAŁ :> dowodu. Czytaj: klisza zrobiona na
    miejscu zdarzenia, a nie jakaś "odbitka" czy tym bardziej "wydruk" :>

    No i wracając do tematu: owszem, urzędnik pracujący w dziale X USu
    ma zadanie służbowe: "pilnować czy deklaracje podatników zgodne
    są z artykułem xyz ustawy z dnia UVW".
    No to musi to robić.
    Ale to jeszcze nie znaczy że ten przepis obowiązuje obywatela - bo
    a nuż przepis rangi wyższej go uchyla... ;)

    >+ > Jasne że w tym przypadku to nie "zarabiający" ale jego płatnik powinien
    >+ > się "postawić"... :)
    >+ > Choć... podatnik chyba też może - przy rozliczeniu rocznym...
    >+ >
    >+ Znów mam duże oczy. W każdym razie póki co mamy sytuację, że prezydent
    >+ podpisał i 50% wchodzi. Więc pożyjemy i zobaczymy.

    Ano :)
    IMHO ktoś jednak wniesie do TK a TK wyjątkowo nie odłoży na półkę :>
    (gdzieś "w prasie" widziałem wzmianki o kilku sprawach podatkowych
    które "leżały"...).
    TK *może* zdąży (ze względu na prestiż państwa) nim "efekty uboczne"
    się ujawnią.... ale tak *nie musi* być :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 22. Data: 2005-02-04 15:26:40
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0412101439050.1240@athlon>,

> [...]
    > wraz z łacińskimi sentencjami - i jak na mój gust w omawianym przypadku
    > zastosowanie zasady "przepis wyższej rangi uchyla przepis niższej

    No właśnie nie. Nie ma przepisu wyższej rangi, z którym te 50 proc.
    byłoby (bezpośrednio) sprzeczne. Mylę się?

    --
    pozdrawiam
    Jarek

  • 23. Data: 2005-02-07 10:24:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 4 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    >+ No właśnie nie. Nie ma przepisu wyższej rangi, z którym te 50 proc.
    >+ byłoby (bezpośrednio) sprzeczne. Mylę się?

    Regulacja nie musi być "wprost".
    Oraz dotyczyć nie musi *tego* warunku - konkretnie chodzi o termin
    wprowadzenia, a nie wysokość stawki !

    Jak mniemam jest tak w tym przypadku: to właśnie TK wywiódł z Konstytucji
    iż musi być "wystarczający czas" na vacatio legis dla podatków - i już
    nie pamiętam czy też nie TK :) określił go na (minimum) 30 dni.
    Konstytucji nie zmieniano, wywód mocy nie utracił - no to wychodzi
    iż "50 % wprowadzone w grudniu" jest sprzeczne z Konstytucją :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 24. Data: 2005-02-14 10:26:40
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.61.0502050145270.200@athlon>,

    > [...]
    >
    > Regulacja nie musi być "wprost".

    Nie-wprost też nie ma :)

    > Oraz dotyczyć nie musi *tego* warunku - konkretnie chodzi o termin
    > wprowadzenia, a nie wysokość stawki !

    Zgadza się, o termin.

> [...]
    > Konstytucji nie zmieniano, wywód mocy nie utracił - no to wychodzi
    > iż "50 % wprowadzone w grudniu" jest sprzeczne z Konstytucją :)

    Tak sobie czytam tę Konstytucję RP i nijak mi nie wychodzi, żeby wyroki
    TK były źródłami prawa :)

  • 25. Data: 2005-02-14 17:20:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 14 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:
    >+ Tak sobie czytam tę Konstytucję RP i nijak mi nie wychodzi, żeby wyroki
    >+ TK były źródłami prawa :)

    No i mamy problem: źródłem to nie są, ale skutek wywołują.
    Zastrzegam iż "skutek" należy rozumieć dosłownie, tak samo
    jak złośliwie przytaczany (uważany za demagogiczny acz dowód
    jakoby był demagogiczny jest również demagiczny ;)) wniosek
    że "mafia może więcej niż prezydent"...
    Statustycznego zjadacza prawa ;) interesuje "co z tego będzie
    miał" :) - no i efekt jest prosty. TK nie zaprzeczy sam sobie...
    BTW: dyskusję o podobnym zjawisku gdzieś widziałem - chodziło
    o to czy TK ma prawo wnikania w materialnoprawne efekty wyroku
    czyli w kompetencję sądu :) czy 'tylko' do samego rozstrzygania
    o przepisie.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 26. Data: 2005-02-15 10:17:50
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0502141816060.17456@athlon>,

> [...]
    > jak złośliwie przytaczany (uważany za demagogiczny acz dowód
    > jakoby był demagogiczny jest również demagiczny ;)) wniosek

    Nie mamy. Skutek jest dla konkretnego przepisu. Jak są dwa takie same w
    różnych miejscach, a TK jeden uwali, to drugi nadal obowiązuje.

    > Statustycznego zjadacza prawa ;) interesuje "co z tego będzie
    > miał" :) - no i efekt jest prosty. TK nie zaprzeczy sam sobie...

    Też tak sądzę, chociaż niezbadane są wyroki TK. Ale z tego niewiele
    wynika. U nas (zaznaczam, bo np. bodaj Niemcy mają inaczej) jest tak, że
    decyzja TK nie cofa rzeczy zastanych. Czyli jak Ci np. dziś przywalą
    mandat za przekroczenie prędkości, a jutro TK orzeknie, że ograniczenie
    było sprzeczne z konstytucją, to nie znaczy, że kasę oddadzą. Owszem, w
    określonych przypadkach będzie się można "ubiegać o zwrot".
    Widziałem też w tekstach TK zdanie mniej więcej takie, że wyrok TK nie
    może sankcjonować wcześniejszego łamania prawa. I inne, że obowiązujące
    przepisy korzystają z domniemania zgodności z konstytucją. Na mój gust
    to znaczy, że nie mam prawa stwierdzić "ten przepis łamie moje
    konstytucyjne wolności, więc go nie przestrzegam", bo od orzeczenia, czy
    łamie, jest TK.
    Co innego, gdyby szło o zapis konstytucji dający się stosować
    bezpośrednio - np. jakiś minister wydaje zarządzenie, w którym próbuje
    nałożyć jakieś obowiązki na wszystkich obywateli. Ale w tym przypadku
    nigdzie nie ma, że VL musi być 30 dni, nie ma chyba nawet, że musi być
    jakiekolwiek VL.

> [...]
    > o to czy TK ma prawo wnikania w materialnoprawne efekty wyroku
    > czyli w kompetencję sądu :) czy 'tylko' do samego rozstrzygania

    A to się chyba wciąż jeszcze kształtuje.

  • 27. Data: 2005-02-15 10:23:41
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

> [...]

    > czyli w kompetencję sądu :) czy 'tylko' do samego rozstrzygania
    > o przepisie.

    A to się chyba wciąż jeszcze kształtuje.

    Ps. A że sprawa tych 50 proc. wcale nie jest taka oczywista, to można
    wnosić choćby z faktu odroczenia rozprawy. A powtórka dzisiaj, niedługo
    powinniśmy coś wiedzieć :)

  • 28. Data: 2005-02-15 13:40:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 15 Feb 2005, Jarek Spirydowicz wrote:

> [...]
    >+ Nie mamy. Skutek jest dla konkretnego przepisu. Jak są dwa takie same
    >+ w różnych miejscach, a TK jeden uwali, to drugi nadal obowiązuje.

    Trzeba określić co to znaczy "obowiązuje" - a jak wychodzi z rozważań
    (widzianych m.in. na .prawo) wcale takie to proste nie jest.
    Konkretnie: urzędnik musi zastosować się do takiego przepisu (który
    jest bezprawny) - chyba że ma ścieżkę skierowania owego przepisu
    do "reklamacji" i zechce z niej skorzystać.
    Obywatel... obywatel to ma (nie)stety wybór.
    Jak przepis jest bezprawny to obywatel może uznać że go nie obowiązuje.
    O słuszności owego "uważania" będzie rozstrzygał sąd - i to sąd
    (jako niezawisły, niezależny od ustawodawcy (!) i władzy wykonawczej)
    podmiot rozstrzyga zgodność przepisu z przepisami nadrzędnymi.
    Też ma kilka dróg do wyegzekwowania owej zgodności - i jak pamiętam to
    *na pewno* NSA poważał już się na uznanie za niekonstytucyjne przepisów
    rangi rozporządzenia (*wprost*, bez odwoływania się do TK !!), jak
    wygląda sprawa z ustawami... głowy nie dam. Ale zdaje mi się iż sąd
    ("każdy zwykły sąd" żeby jasność była) *również* ma prawo stosowania
    Konstytucji, aktów UE, umów międzynarodowych i co tam jeszcze podejdzie
    (nic nie podejdzie ;)) *wprost*. Może - ale nie musi odwoływać się
    do TK, jak się drugiej stronie nie podoba to jej z kolei przysłuży
    się prawo do wołania TK o pomstę ;)

    No i sprawa jest prosta: jeśli przepis "A" był niezgodny z Konstytucją
    to wydany w niezmienionej otoczce prawnej (znaczy: bez zmiany
    Konstytucji !) przepis "B" co może być ? ;)

> [...]
    >+ Też tak sądzę, chociaż niezbadane są wyroki TK. Ale z tego niewiele
    >+ wynika. U nas (zaznaczam, bo np. bodaj Niemcy mają inaczej) jest tak, że

    Nieprawda w odniesieniu do *tego co złożył skargę*.

    >+ Czyli jak Ci np. dziś przywalą
    >+ mandat za przekroczenie prędkości, a jutro TK orzeknie, że ograniczenie
    >+ było sprzeczne z konstytucją, to nie znaczy, że kasę oddadzą.

    ...oddadzą tym którzy złożyli skargę do TK - innym nie.
    Niedawno był "w prasie" (tej ze stron www :)) artykulik o tym iż
    jest to swoista "nagroda" dla tych co podjęli walkę z bezprawiem.
    Nie pamiętam kiedy był :(, jak się potknę to spróbuję zapodać.
    A jakby kto z grupowiczów miał pod ręką... to proszę o wsparcie :)

> [...]
    >+ to znaczy, że nie mam prawa stwierdzić "ten przepis łamie moje
    >+ konstytucyjne wolności, więc go nie przestrzegam", bo od orzeczenia, czy

    Ech...
    Przecież NIE BYŁO "wcześniejszego łamania prawa" skoro Konstytucja
    wyraźnie stanowi co w prawie może być a co nie.

> [...]
    >+ nałożyć jakieś obowiązki na wszystkich obywateli. Ale w tym przypadku
    >+ nigdzie nie ma, że VL musi być 30 dni, nie ma chyba nawet, że musi być

    Poczekaj na wyrok TK.

    >+ Ps. A że sprawa tych 50 proc. wcale nie jest taka oczywista, to można
    >+ wnosić choćby z faktu odroczenia rozprawy. A powtórka dzisiaj, niedługo
    >+ powinniśmy coś wiedzieć :)

    :)
    IMHO ciekawe że nikt nie próbował skorzystać z zeszłorocznej "wpadki"
    bazującej na tym samym argumencie - ale fakt iż "przesłanki" (chodzi
    o słynną literówkę a/ą) były słabe. No i trzeba było mieć "na zbyciu"
    zbędne niezamortyzowane ST.

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 29. Data: 2005-02-15 15:56:41
    Od: bo <a...@a...edu.pl>

    Gotfryd Smolik news wrote:

    [...]
    > Poczekaj na wyrok TK.

    Juz jest....

    I chialbym widziec teraz TEGO REDAKTORA GW
    "z wyliczeniem w zebach",
    ile to my podatnicy musimy teraz doplacic..

    Boguslaw

  • 30. Data: 2005-02-16 11:01:51
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <Pine.WNT.4.60.0502151424540.4032@athlon>,

> [...]
    > jest bezprawny) - chyba że ma ścieżkę skierowania owego przepisu
    > do "reklamacji" i zechce z niej skorzystać.

    Ano. Powiedzmy: przepis ma status "obowiązujący".

    > Obywatel... obywatel to ma (nie)stety wybór.
    > Jak przepis jest bezprawny to obywatel może uznać że go nie obowiązuje.

    Oczywiście. Zauważ tylko, że równie dobrze może tak uznać "bo układ plam
    na Słońcu na to wskazuje" :)

> [...]
    > rangi rozporządzenia (*wprost*, bez odwoływania się do TK !!), jak
    > wygląda sprawa z ustawami... głowy nie dam.

    Też coś takiego pamiętam, chyba miało związek z parkowaniem w Warszawie.
    Ale sądząc po tym, co do mnie trafia, sądy raczej rzadko się nad takim
    rzeczami zastanawiają. Częście spotyka się podejście "przepis jest
    przepis".

    > Ale zdaje mi się iż sąd
    > ("każdy zwykły sąd" żeby jasność była) *również* ma prawo stosowania
    > Konstytucji, aktów UE, umów międzynarodowych i co tam jeszcze podejdzie
    > (nic nie podejdzie ;)) *wprost*.

    Nie musi Ci się zdawać. W Konstytucji stoi jak byk "stosuje się wprost,
    o ile K. nie stanowi inaczej".

    > Może - ale nie musi odwoływać się
    > do TK, jak się drugiej stronie nie podoba to jej z kolei przysłuży
    > się prawo do wołania TK o pomstę ;)

    Zgoda.

    > No i sprawa jest prosta: jeśli przepis "A" był niezgodny z Konstytucją
    > to wydany w niezmienionej otoczce prawnej (znaczy: bez zmiany
    > Konstytucji !) przepis "B" co może być ? ;)

    A to różnie, zwłaszcza z punktu widzenia szarego zjadacza. Weźmy takie
    rozporządzenie dotyczące dodatków mieszkaniowych (stosunkowo świeży
    wyrok TK, z 1 lutego). No i ubezpieczenie, podatek od nieruchomości i
    opłaty za wieczyste użytkowanie to są koszty mieszkania liczone do
    dodatku, których minister nie miał prawa wyłączyć, a opłaty za prąd i
    gaz już nie, i te ostatnie minister wykluczył prawidłowo.
    Żeby było śmieszniej, teraz i jedne, i drugie nie liczą się do kosztów
    służących do obliczania dodatku.

    > Nieprawda w odniesieniu do *tego co złożył skargę*.

    Hehe, zależy kto zacz :)

    > ...oddadzą tym którzy złożyli skargę do TK - innym nie.

    Też nie do końca tak. Jest jeszcze instytucja wznawiania postępowania
    zakończonego na podstawie niekonstytucyjnych przepisów...

> [...]
    > Przecież NIE BYŁO "wcześniejszego łamania prawa" skoro Konstytucja
    > wyraźnie stanowi co w prawie może być a co nie.

    Ale bo ona właśnie bardzo niewyraźnie stanowi. A do tego może być
    jeszcze, że wszystko ładnie, tylko przepis niezgodnie z procedurą...

    > Poczekaj na wyrok TK.

    Jest taki, jak się spodziewałem. Ale nadal ten miesiąc VL to
    "kształtująca się praktyka", a nie "obowiązujące prawo" :)