  • 1. Data: 2007-08-30 10:51:05
    Temat: rezygnacja z biura rachunkowego - jakie procedury
    Od: zagloba <c...@w...cc>

    Witam,

    prowadzę działalność gospodarczą - do tej pory księgowość prowadziło mi
    biuro rachunkowe, ponieważ jednak panna narobiła trochę błędów biorąc
    przy tym całkiem sporą kasę, postanowiłem przejśc na e-księgowość. W
    związku z tym kilka pytań:
    - pewnie będę musiał rozwiązać z nią umowę na piśmie. Jakie punkty
    radzicie mi w takiej umowie zawrzeć?
    - co muszę zrobić i kogo powiadomić o zmianie sposobu prowadzenia
    księgowości: US, ZUS? Panna miała moje pełnomocnictwo - gdzie mam się
    udać, żeby je odwołać
    - proszę o inne cenne wskazówki w zaistniałej sytuacji
    - gdy już będę sam prowadził e-księgowość, czy muszę wysyłać jakieś
    deklaracje? Według mojej wiedzy do US nie - wystarczą comiesięczne
    wpłaty PIT-5 i nie trzeba składać deklaracji. Natomiast jak ma się
    sprawa z ZUS-em? Dodam, że ponieważ pracuję jeszcze na umowę o prace i
    osiągam więcej niż 936 zł brutto, płace tylko zdrowotne.

    Z góry dzięki za pomoc

    Pozdrawiam
    Zagłoba

  • 2. Data: 2007-08-30 11:13:08
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 30-08-2007 o 12:51:05 zagloba <c...@w...cc> napisał(a):

> [...]
    > związku z tym kilka pytań:
    > - pewnie będę musiał rozwiązać z nią umowę na piśmie. Jakie punkty

    Najlepiej wszystkie :) Tzn żebyś miał potweirdzenie każdego świstka
    i każdej czynności którą panna wykonała - juz to kiedyś przerabiałem
    i potem naprawdę się przydaje mieć dowód, że z KKSu kogoś innego lepiej
    ściagać :)

    > - co muszę zrobić i kogo powiadomić o zmianie sposobu prowadzenia
    > księgowości: US, ZUS? Panna miała moje pełnomocnictwo - gdzie mam się
    > udać, żeby je odwołać

    AFAIK pełnomocnictwo odwołujesz poprzez zabranie pannie oryginału(tego ze
    znaczkami za 15 zeta).
    To też warto zapisać w protokole.

    US i ZUS zawiadamiasz na NIP-1 i ZFA.

    > - proszę o inne cenne wskazówki w zaistniałej sytuacji

    Jak wyżej - wszytsko na papierze, KPiR + inne ewidencje i dowody
    wytworzeone przez panne
    - skserować spiąć i niech podpisze itd.

> [...]
    > sprawa z ZUS-em? Dodam, że ponieważ pracuję jeszcze na umowę o prace i
    > osiągam więcej niż 936 zł brutto, płace tylko zdrowotne.

    Deklaracje do ZUS - DRA, chyba że nic się nie zmienia w stosunku do poprz
    miesiąca
    i płacisz tylko za siebie, wtedy wystarczy zrobić sobie egzemplarz i
    zapłacić tylko składki.
    Do US tylko VAT-7(K) się składa obecnie, dla przeciętnej DG z KPiR+VAT.
    Jeśli nie masz
    VATu, to tylko płacisz zaliczki na PIT-36(czyli były PIT-5).

    pozdro

  • 3. Data: 2007-08-30 11:29:35
    Od: WAM <n...@n...nopl.pl>

    On Thu, 30 Aug 2007 12:51:05 +0200, zagloba <c...@w...cc> wrote:

    >- pewnie będę musiał rozwiązać z nią umowę na piśmie. Jakie punkty
    >radzicie mi w takiej umowie zawrzeć?
    Hmmm... Dziwne pytanie :) Umowe zawarles (byc moze ustna) przed tym
    jak zaczela Ci prowadzic dokumentacje. W tej umowie okresliliscie
    warunki (co ma robic, za ile i jaki jest sposob rozwiazania umowy,
    okres wypowiedzenia itp). To teraz sie zastosuj do tej umowy.

    Jak dostaniesz dokumenty od niej to bedziesz widzial kopie tego co
    wysylala (albo i nie wysylala) - wysylasz to samo... Zasadniczo w
    minimalnej mozliwej wersji wysylania papierow nie skladasz co
    miesiac/kwartal nic :) tylko roczne rozliczenie... Ale to zalezy co
    tam za dzialalnosc prowadzisz i jakie masz sposoby rozliczen wybrane.

    WAM
    --
    nad morze? www.nadmorze.pl