  • 1. Data: 2008-11-05 16:25:49
    Temat: rezygnacja z zamowienia
    Od: Ania <a...@g...pl>

    Witam,
    mam pytanie - skladam jako firma zamowienie w innej firmit na towar,
    czas realizacji dosc dlugi bo towar sprowadzany od producenta z wloch, w
    miedzyczasie okazuje sie, ze jeden produkt bedzie mi nie potrzebny i
    chce zrezygnowac z zamowienia go, czy sa jakies przepisy ktore mi to
    uniemozliwiaja? zwrot pozniejszy jest niemozliwy, czy zamowienie samo w
    sobie jest jakas umowa wiazaca, czy moge spokojnie napisac ze rezygnuje
    z tego elementu, poki jeszcze go nie odebralam, a w zamian zamawiam cos
    innego,

    pytam bo sprzedawca poinformowal mnie ze zwrot bedzie niemozliwy, ale
    musi sie na razie zorientowac, w jakim stopniu jest realizowane
    zamowienie, zaznaczam ze jest to firma z ktora wspolpracuje od dluzszego
    czasu, zamierzam z nimi wspolpracowac w przyszlosci i wolalabym zalatwic
    to polubownie, ale wydaje mi sie, ze poki co skoro jeszcze produktu nie
    zakupilam, to nie mam obowiazku odebrania go, zamowienie chyba nie jest
    przymusem do zakupu

  • 2. Data: 2008-11-05 17:11:20
    Temat: Re: rezygnacja z zamowienia
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 5 Nov 2008, Ania wrote:

> [...]
    > miedzyczasie okazuje sie, ze jeden produkt bedzie mi nie potrzebny i chce
    > zrezygnowac z zamowienia go, czy sa jakies przepisy ktore mi to

    Nie.
    Ale proszę nie mylić skutków z przyczynami - "nie uniemożliwiają"
    nie oznacza "umożliwiają wymuszenie rzeczy przeciwnej".

    > zwrot pozniejszy jest niemozliwy, czy zamowienie samo w sobie
    > jest jakas umowa wiazaca,

    Zajrzyj do Kodeksu Cywilnego.
    Jeśli druga strona to zamówienie zaakceptowała na warnkach tego
    zamówienia, to mamy do czynienia z już zawartą umową.
    Tylko od tej drugiej strony zależy, czy zgodzi się odstąpić od umowy.

    > czy moge spokojnie napisac ze rezygnuje

    Ależ pisać sobie możesz :)
    Ale zaakceptowanie tego pisma to ich dobra wola.

    > pytam bo sprzedawca poinformowal mnie ze zwrot bedzie niemozliwy, ale musi
    > sie na razie zorientowac, w jakim stopniu jest realizowane zamowienie,

    Nierzadka praktyka - jak jeszcze nie zaczęli pakować to mogą
    odstąpić bez komplikacji.

    > wydaje mi sie, ze poki co skoro jeszcze produktu nie zakupilam

    Ano wydaje Ci się :D

    Umowa, jak sama nazwa wskazuje, jest zawarta przed jej wykonaniem.
    Fakt, że omawianym przypadku momenty zawarcia umowy oraz przeniesienia
    posiadania i własności są różne może powodować takie wrażenie
    jak usiłujesz przedstawić.
    Ale to jest tak, jakby patrząc z drugiej strony posłać komuś
    towar i dostać od tego kogoś oświadczenie że nie zapłaci :>
    UMOWA zobowiązuje jedną stronę do wydania towaru - a drugą do
    zapłaty. I każda ze stron może dochodzić przed sądem wykonania
    przez stronę przeciwną swojego zobowiazania.

    > to nie mam obowiazku odebrania go

    Chyba masz rację - musisz tylko za niego zapłacić :D

    > zamowienie chyba nie jest przymusem do zakupu

    ...jest oswiadczeniem że się CHCE zawrzeć umowę. Jak druga strona
    również CHCE to mamy wzajemne zobowiązanie i nie można
    jednostronnie się "wypiąć".

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-11-05 17:16:08
    Od: "Gbator" <G...@o...o2.pl>

    Myle ze w drodze postepowania sadowego, sa w stanie wykazac, ze w wyniku
    zamowienia ktore zostalo zlozone poniesli koszty szeregu czynnosci ktore
    beda stawnowic kwote roszczenia. Mysle, ze tylko takie stanowisko moga
    zajac, oprocz zerwania wspolpracy.., ale w dobie kiedy ogolnie rynek slabnie
    to drugie bedzie krotkotrwale - kazdy chce sprzedawac ;-)

    f.