  • 1. Data: 2002-10-10 06:35:05
    Temat: rozpoczęcie DG
    Od: "ND" <n...@p...onet.pl>

    Witam wszystkich,

    Od pierwszego listopada rozpoczynam DG, a ze jestem w tej dziedzinie calkiem
    zielony (moze poza pewnymi drobiazgami) to chcialbym sie Was poradzic w
    sprawie, ktora zapewne dla wiekszosci nie stwarza zadnego problemu. Gdzie
    moge znalezc jakies informacje, ktore oswieca mnie jak sie rozliczac na
    poczatek z ZUS i VAT - ksiegowosc bede prowadzil na podstawie KPiR. W
    listopadzie zamierzam wystawic pierwsza fakture, i jesli ktos moglby mi
    wskazac jak od przychodu za przykladowy miesiac odliczyc podatek, ZUS, VAT
    itp (w jakiej kolejnosci, ile musze zadeklarowac minimum do ZUS, ew. czy
    moge tak zrobic). Przyznam sie ze mam niemaly metlik w glowie bo przyklady
    ktore dotad przegladalem niekiedy, wzajemnie sie wykluczaja, badz nie sa w
    pelni objasnione. Interesuje mnie przedewszystkim ile z danego przychodu
    pozostanie mi pieniedzy po odliczeniach. Do tej pory albo zle szukalem
    informacji, albo jej brak.
    Jesli sa jakies fachowe ksiazki dla poczatkujacych to chetnie bym skorzystal
    z Waszych propozycji.

    Z gory dziekuje za pomoc.

    --
    Norbert Dabrowski
    n...@p...onet.pl

  • 2. Data: 2002-10-10 08:55:00
    Temat: Re: rozpoczęcie DG
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    ZUS za listopad będziesz płacił dopiero 10 grudnia. Wszystkie stawki i kwoty
    od minimalnej podstawy znajdziesz zawsze w prasie fachowej. Na bieżący
    kwartał jest to:
    - podstawa wymiaru 1237,17 zł,
    - ubezp. em. 19,52% podst. czyli 241,50 zł
    - ubezp. rent. 13,00% podst. czyli 169,83 zł,
    - ubezp. chor. 2,45% podst. czyli 30,31 zł,
    - ubezp. wyp. 1,62% podst. czyli 20,04 zł,
    - ub.zdrow. 7,75% podst. czyli 95,88 zł,
    - skł na FP 2,45% podst. czyli 30,31 zł.
    Stawki procentowe są stałe, podstawa wymiaru zmienia się kwartalnie.
    VAT rozliczasz najwcześniej w miesiącu następnym za m-c poprzedni 25-go
    (chyba że będziesz to robił metodą kasową kwartalnie). Podatek dochodowy (o
    ile przekroczysz w listopadzie kwotę wolną) zapłacisz 20-go grudnia w
    podwójnej wysokości (czyli zaliczkowo za listopad i grudzień), a rozliczysz
    w rozliczeniu rocznym do 30 kwietnia 2003 r. To tak ogólnie wszystko.
    Ubezpieczenie społeczne odliczasz sobie w PIT-5, ub. zdrowotne odliczasz od
    dochodu, a wydatki na FP wpisujesz w książkę w koszty.
    Pozdrawiam, Graszka

  • 3. Data: 2002-10-10 09:48:48
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    > Ubezpieczenie społeczne odliczasz sobie w PIT-5,
    > ub. zdrowotne odliczasz od dochodu,

    zdrowotne to raczej od podatku....

    > a wydatki na FP wpisujesz w książkę w koszty.
    > Pozdrawiam, Graszka

    pozdr
    KTP

  • 4. Data: 2002-10-10 11:32:35
    Od: bromden <b...@g...pl>

    > Ubezpieczenie społeczne odliczasz sobie w PIT-5, ub. zdrowotne odliczasz od
    > dochodu, a wydatki na FP wpisujesz w książkę w koszty.

    najwygodniej jest wpisac ub. spol. do kpir (razem z FP)

  • 5. Data: 2002-10-10 13:39:14
    Od: "ND" <n...@p...onet.pl>

> [...]
    od
    > dochodu, a wydatki na FP wpisujesz w książkę w koszty.

    Dziękuję uprzejmie za wszystkie wskazówki,

    Pozdrawiam,
    --
    Norbert Dabrowski
    n...@p...onet.pl