  • 1. Data: 2003-03-03 06:40:07
    Temat: samochód prywatny w spółce z o.o.
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    Jak zwrócić udziałowcowi sp. z o.o. (nie zatrudnionemu w spółce) koszty
    przejazdów prywatnym samochodem do klientów??
    - Czy można mu wypłacić ryczałt samochodowy? (wydaje mi się że nie)
    - umowa użyczenia? (jak powinna wyglądać, wspólnik poza tym nie prowadzi
    działalności gosp.)

    Magdalena

  • 2. Data: 2003-03-05 21:07:49
    Temat: samochód prywatny w spółce z o.o. jeszcze raz
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

> [...]
    > - Czy można mu wypłacić ryczałt samochodowy? (wydaje mi się że nie)
    > - umowa użyczenia? (jak powinna wyglądać, wspólnik poza tym nie prowadzi

    Coś sama wymysliłam , może ktoś z grupy powie o słabych stronach tego
    rozwiązania.
    Spisujemy jako spółka umowę najmu samochodu za jakąś opłatę (niezbyt dużą),
    opłata ta, jak i koszty zakupu benzyny (oczywiście w cenach brutto) jest dla
    nas KUP.
    Udziałowiec (nie prowadzi dz. gosp.) zgłasza, że chce się ryczałtowo
    opodatkować na okoliczność wynajmu i płaci od tych przychodów zaliczkę na
    PDOF 8,5%.

    Czy widzicie słabe strony tego rozwiązania?? Może Maddy się wypowie??

    Imienniczka Maddy - Magdalena Piwowarczyk

  • 3. Data: 2003-03-05 23:01:36
    Temat: Re: samochód prywatny w spółce z o.o.
    Od: "Ryszard G" <r...@w...pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > - Czy można mu wypłacić ryczałt samochodowy? (wydaje mi się że nie)
    > - umowa użyczenia? (jak powinna wyglądać, wspólnik poza tym nie prowadzi

    Nie znam się na podatku dochodowym od osób prawnych, ale czy to normalne,
    że "funkcją" udziałowca są wjazdy do klientów i nie ma on z tego żadnego
    wynagrodzenia ? Mam wątpliwości, czy wydatki związane z takimi wyjazdami
    są KUP ? Czy nie jest to zwykłe "wyprowadzenie kasy" z firmy ?

    pozdrawiam
    Ryszard

  • 4. Data: 2003-03-06 06:57:27
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Dnia 06-03-2003 00:01, Użytkownik Ryszard G napisał:
> [...]
    > wynagrodzenia ? Mam wątpliwości, czy wydatki związane z takimi wyjazdami
    > są KUP ? Czy nie jest to zwykłe "wyprowadzenie kasy" z firmy ?

    Hmm... jest to zwykłe "wyprowadzanie kasy".
    Zacznijmy od początku w sposób jak najbardsziej "potoczny" - udzialowiec
    dla spółki z o.o jest osoba "obca".
    Jako tylko i wyłacznie posiadacz udziałów nie ma prawa reprezentowania
    spółki, działania w jej imieniu, jego nieodpłatna praca na rzecz spółki
    powinna zostac uznana za przychód spółki.
    Jakim prawem udziałowiec reprezentuje spółkę w kontaktach z klientami?

    Żeby reprezentowac spółke, musi byc pełnomocnikiem, członkiem zarządu,
    pracownikiem, zleceniobiorcą - czymkolwiek *więcej* niż tylko udziałowcem.

    Spółka z o.o. działa we własnym imieniu - jej udziałowcy maja na jej
    działanie wpływ pośredni - mogą "sterować" zarządem w sprawach istotnych
    dla istnienia spółki (a raczej wywierać naciski - jeżeli zarząd nie
    działa po mysli wspólników to sie go zwalnia, odmawia absolutorium, itp.
    ale uchwałą ZW nie da sie sterować sprawami bierzącymi poza jednym
    przypadkiem - gdy jakas sprawa wymaga ustawowo zgody ZW ze względu na
    wielkośc zaciaganego zobowiązania, ale ten przepis może wyłączyc umowa
    spółki, co jest dziś dośc częste).

    Niemniej jednak w sytuacji kontaktów handlowych z udziałowcem mamy do
    czynienie z podmiotami powiązanymi, a więc ewentualny wynajem samochodu
    musi być po cenie rynkowej.
    Poza tym jeżeli spółka wynajmuje samochód od udziałowca to udziałowiec
    nie może nim jeździć, bo potrzeby udziałowca nie są potrzebami spółki.

    Byc może w pytanie okreslenie "udziałowiec" było nieścisłe i chodzi np.
    o udziałowca - prokurenta albo udziałowca - członka zarządu.
    Bo sam udziałowiec to osoba która spółce daje kapitał w zamian za zyski
    z niego z ewentualnym, dość jednak ograniczonym, prawem do ingerencji w
    działanie spółki.

    A więc czy mówimy o udziałowcu sensu stricto, czy tez nasz udziałowiec
    pełni poza tym inne funkcje w spółce?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 5. Data: 2003-03-08 20:03:28
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    "Maddy" <m...@e...com.pl> wrote in message

> [...]
    > działanie spółki.
    >
    > A więc czy mówimy o udziałowcu sensu stricto, czy tez nasz udziałowiec

    udziałowiec jest członkiem zarządu - spółka to grupa informatyków, muszą
    jeździć do klientów na wdrożenia, ale nie są zatrudnieni na umowę o pracę.
    Przy wynajmie samochodu chodzi raczej o opłaty symboliczne niż o
    wyprowadzanie pieniedzy z kasy firmy (bo tej kasy jeszcze nie ma ;-(
    Co myślicie o tym??

    Magdalena

  • 6. Data: 2003-03-08 23:11:57
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

> [...]
    > Przy wynajmie samochodu chodzi raczej o opłaty symboliczne niż o
    > wyprowadzanie pieniedzy z kasy firmy (bo tej kasy jeszcze nie ma ;-(

    Niech informatycy dogadaja sie z wlascicielem samochodu bez posrednictwa
    spolki.

    Karol

  • 7. Data: 2003-03-09 10:47:48
    Od: "Magdalena" <m...@o...pl>

    "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl> wrote in message

    > Niech informatycy dogadaja sie z wlascicielem samochodu bez posrednictwa
    > spolki.
    >
    > Karol

    a tego to nie rozumiem. Stan faktyczny jest taki:
    udziałowiec = członek zarządu (nie zatrudniony na umowe o prace) =
    właściciel samochodu prywatnego

    a do klientów trzeba pojechać i jak zwrócić te koszty (jeździć ma nie tylko
    właściciel samochodu ale też inni członkowie zarządu)

    Magda

  • 8. Data: 2003-03-09 11:11:27
    Od: "Karol" <a...@p...antyspam.onet.pl>

> [...]
    tylko
    > właściciel samochodu ale też inni członkowie zarządu)

    Pisalas, ze informatycy na wdrozenia.
    Jezeli ma jezdzic tez zarzad to podpiszczie umowe wynajmu jako spolka i po
    sprawie.
    Przeciez juz Maddy o tym pisala.

    Karol