    From: Maddy <m...@e...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: Re: samochód prywatny w spółce z o.o.
    Date: Thu, 06 Mar 2003 07:57:27 +0100

    Dnia 06-03-2003 00:01, Użytkownik Ryszard G napisał:
    > Użytkownik "Magdalena" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie znam się na podatku dochodowym od osób prawnych, ale czy to normalne,
    > że "funkcją" udziałowca są wjazdy do klientów i nie ma on z tego żadnego
    > wynagrodzenia ? Mam wątpliwości, czy wydatki związane z takimi wyjazdami
    > są KUP ? Czy nie jest to zwykłe "wyprowadzenie kasy" z firmy ?

    Hmm... jest to zwykłe "wyprowadzanie kasy".
    Zacznijmy od początku w sposób jak najbardsziej "potoczny" - udzialowiec
    dla spółki z o.o jest osoba "obca".
    Jako tylko i wyłacznie posiadacz udziałów nie ma prawa reprezentowania
    spółki, działania w jej imieniu, jego nieodpłatna praca na rzecz spółki
    powinna zostac uznana za przychód spółki.
    Jakim prawem udziałowiec reprezentuje spółkę w kontaktach z klientami?

    Żeby reprezentowac spółke, musi byc pełnomocnikiem, członkiem zarządu,
    pracownikiem, zleceniobiorcą - czymkolwiek *więcej* niż tylko udziałowcem.

    Spółka z o.o. działa we własnym imieniu - jej udziałowcy maja na jej
    działanie wpływ pośredni - mogą "sterować" zarządem w sprawach istotnych
    dla istnienia spółki (a raczej wywierać naciski - jeżeli zarząd nie
    działa po mysli wspólników to sie go zwalnia, odmawia absolutorium, itp.
    ale uchwałą ZW nie da sie sterować sprawami bierzącymi poza jednym
    przypadkiem - gdy jakas sprawa wymaga ustawowo zgody ZW ze względu na
    wielkośc zaciaganego zobowiązania, ale ten przepis może wyłączyc umowa
    spółki, co jest dziś dośc częste).

    Niemniej jednak w sytuacji kontaktów handlowych z udziałowcem mamy do
    czynienie z podmiotami powiązanymi, a więc ewentualny wynajem samochodu
    musi być po cenie rynkowej.
    Poza tym jeżeli spółka wynajmuje samochód od udziałowca to udziałowiec
    nie może nim jeździć, bo potrzeby udziałowca nie są potrzebami spółki.

    Byc może w pytanie okreslenie "udziałowiec" było nieścisłe i chodzi np.
    o udziałowca - prokurenta albo udziałowca - członka zarządu.
    Bo sam udziałowiec to osoba która spółce daje kapitał w zamian za zyski
    z niego z ewentualnym, dość jednak ograniczonym, prawem do ingerencji w
    działanie spółki.

    A więc czy mówimy o udziałowcu sensu stricto, czy tez nasz udziałowiec
    pełni poza tym inne funkcje w spółce?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk