  • 1. Data: 2004-09-16 05:54:47
    Temat: sp. z o.o. - dopłaty art. 177-179 KSH
    Od: "Łukasz Kaliński" <l...@g...pl>

    Witam,

    nie jestem prawnikiem i niestety nie do końca mam pewność co do dopłat w sp.
    z o.o.

    W umowie spółki A mamy następujący artykuł:
    '1. wspólnicy mogą zostać zobowiązani do wniesienia dopłat
    nieprzekraczających trzykrotnej wartości nominalnej posiadanych przez nich
    udziałów, zgodnie z ich procentowym udziałem w kapitale zakładowym Spółki,
    na mocy uchwały Zgromadzenia Wspólników, w której zostaną określone wysokość
    oraz terminy wniesienia dopłat.
    2. dopłaty zostaną zwrócone Wspólnikom, pod warunkiem, że nie będą wymagane
    na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym Spółki, stosownie do
    postanowień art. 179 KSH'

    Jest to nowa spółka o minimalnym kapitale rozpoczynająca działalność i ze
    względu na spore nakłady inwestycyjne i tymczasowy brak przychodów
    najzwyczajniej zabrakło im kasy.
    Oczywiście metody 'dofinansowania' w takiej sytuacj są przynajmniej dwie:
    - podwyższenie kapitału (akt notarialny, PCC+KRS),
    - pożyczka (PCC-zwolnione, ale dochody kapitałowe pożyczkodawców - w to nie
    chce nam się bawić...)
    i pojawiająca się powyżej metoda trzecia: dopłaty.

    CZY DOBRZE ROZUMIEM, IŻ:
    - dopłata to dopłata (nie pożyczka, nie podwyższenie kapitału) - nie będzie
    objęta ani PCC ani KRS ani, co najważniejsze, nie będzie podatkowego
    "wymogu" wypłaty odsetek dla wspólników????

    Jako komentarz dodam, iż w ciągu następnego półrocza/roku Spółka powinna
    osiągać takie dochody, które pozwolą jej zwrócić dopłaty i funkcjonować
    tylko w oparciu o kapitał minimalny.

    Bardzo proszę o komentarz,

    Pozdrawiam
    Łukasz Kaliński

  • 2. Data: 2004-09-16 07:55:39
    Temat: Re: sp. z o.o. - dopłaty art. 177-179 KSH
    Od: janusz <b...@n...pl>

    Użytkownik Łukasz Kaliński napisał:

> [...]
    > '1. wspólnicy mogą zostać zobowiązani do wniesienia dopłat
    > nieprzekraczających trzykrotnej wartości nominalnej posiadanych przez nich

    Prawie dobrze rozumujesz za wyjatkiem opłaty PCC. Trzeba zapłącic liczac
    od całęgo kapitału i odejmujac róznice juz zapłacona . A tak to
    wszystko sie zgadza i jest to bezpieczna forma wprowadzenia kapitału do
    działalnosci .