  • 1. Data: 2006-11-10 19:58:32
    Temat: sprzedaż prywatnego samochodu a VAT w DG
    Od: "Hanss" <h...@w...pl>

    -= DG+VAT+Ryczałt=-

    W ramach prowadzonej DG używałem prywatnego samochodu, do którego
    kupowałem w przypadku usterek części na firmę (na podstawie FVAT
    dokonywałem odliczeń VAT).

    Wczoraj sprzedałem ten samochód prywatnej osobie za 1000 zł, mam
    umowę sprzedaży. Co w takim przypadku z VAT'em za części, który
    odliczyłem? Muszę cały zwrócić do US czy jest to potraktowane jako
    materiały eksploatacyjne i nie muszę ich zwracać? Jak to wpisać do
    ewidencji ?

    Pozdro i dzięki za wszelką pomoc :-)

  • 2. Data: 2006-11-10 21:07:46
    Temat: Re: sprzedaż prywatnego samochodu a VAT w DG
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Hanss" <h...@w...pl> napisał w wiadomości
    .com...
    -= DG+VAT+Ryczałt=-

    >W ramach prowadzonej DG używałem prywatnego samochodu, do którego
    >kupowałem w przypadku usterek części na firmę (na podstawie FVAT
    >dokonywałem odliczeń VAT).

    Na podstawie książki przebiegu pojazdu, czy auto było wpisane do EŚT?

  • 3. Data: 2006-11-10 22:27:21
    Od: "Hanss" <h...@w...pl>

    Cavallino napisał(a):
    > Użytkownik "Hanss" <h...@w...pl> napisał w wiadomości
    .com...
    > -= DG+VAT+Ryczałt=-

    > Na podstawie książki przebiegu pojazdu, czy auto było wpisane do EŚT?

    Ani to ani to. Ponieważ auto nie zostało przepisane na firmę i było
    nadal prywatne to tylko na umowę użyczenia jako DW. Samochód o
    wartości w momencie sporządzenia umowy 1500zł.

  • 4. Data: 2006-11-11 08:00:44
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Na podstawie książki przebiegu pojazdu, czy auto było wpisane do EŚT?

    >Ani to ani to. Ponieważ auto nie zostało przepisane na firmę i było
    >nadal prywatne to tylko na umowę użyczenia jako DW.

    No to nie miałeś żadnego prawa ani odliczać VAT, ani dochodowego.
    A co za tym idzie powinieneś jak najszybciej dokonać korekt wszystkich
    zakupów które zostały wrzucone w koszty, VAT-u oczywiście też.

  • 5. Data: 2006-11-11 08:01:38
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    Użytkownik "Hanss" <h...@w...pl> napisał w wiadomości news:

    > Ponieważ auto nie zostało przepisane na firmę i było
    >nadal prywatne to tylko na umowę użyczenia

    Nie ma takiej opcji, żeby na umowę użyczenia swój samochód użyczać sobie.
    Taka umowa jest w świetle prawa nieważna.

  • 6. Data: 2006-11-11 09:20:43
    Od: "Hanss" <h...@w...pl>

    Cavallino napisał(a):

    > Nie ma takiej opcji, żeby na umowę użyczenia swój samochód użyczać sobie.
    > Taka umowa jest w świetle prawa nieważna.

    Czyli jak prawidłowo powinienem to zrobić? Wnieść w momencie DG
    samochód do ŚT ? I nadal samochód mieć zarejestrowany na mnie jako
    osobę prywatną a nie na firmę ?
    Wolałbym poprawić papiery u siebie niż składać korekty w US :-)
    W sumie było tego nie tak wiele ~ 200 zł VAT'u.

  • 7. Data: 2006-11-11 09:38:36
    Od: "Hanss" <h...@w...pl>

> [...]
    > Wolałbym poprawić papiery u siebie niż składać korekty w US :-)
    > W sumie było tego nie tak wiele ~ 200 zł VAT'u.

    Odpowiem sobie sam :-)
    Mam do wyboru: wprowadzić go do ewidencji ŚT lub prowadzić EPP
    i na tej podstawie określić limit przysługującego odliczenia
    podatku VAT od napraw i części eksploatacyjnych - zgadza się ? Nie
    chcę wprowadzać go jako ŚT, więc wybiorę to drugie, wtedy nie
    będę musiał składać korekt ? A co w przypadku sprzedaży tego
    samochodu (umowa CP).

  • 8. Data: 2006-11-11 11:53:08
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>

    > A co w przypadku sprzedaży tego samochodu (umowa CP).

    Wg mojej wiedzy, jeśli samochód jest/był wprowadzony do EŚT, to sprzedaż
    jego normalnie fakturujesz jak każdą inną sprzedaż. Nie wiem do końca jak
    jest z VATem, ale chyba jest w ten sposób, że jeśli był powyzej pół roku w
    EŚT to sprzedajesz go ze stawka ZW. Kwota otrzymana ze sprzedaży jest Twoim
    przychodem, niezamortyzowana część jest kosztem.

    Pamietaj też, że pojazd wprowadozny EŚT jest nadal Twoim *prywatnym*
    samochodem, wykorzystywanym jednak tylko do prowadzonej dzialnosci. Środka
    trwałego nie wolno Ci wykorzystywać do celów osobistych. Firma to *Ty*. Co
    do zasady, majątku tzw. firmowego (ale ciągle prywatnego, bo to Twoje) nie
    powinieneś wykorzystywać do celów osobistych (tylko kto tak robi :)

    Jesli prowadzileś tylko ewidencję przebiegu to sprzedajesz go na umowę K-S.

    Co do odliczeń VATu od częsci samochodowych - jak pojazd jest w EŚT to
    odliczasz normalnie ten VAT.
    Nie prowadzę kilometrówki, wieć nie wiem, jak jest w tym przypadku. Było to
    jednak wałkowane kilka razy, wieć w archiwum na pewn znajdziesz info na ten
    temat.

  • 9. Data: 2006-11-11 16:42:44
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    >Czyli jak prawidłowo powinienem to zrobić? Wnieść w momencie DG
    >samochód do ŚT ? I nadal samochód mieć zarejestrowany na mnie jako

    To jedna opcja.
    Druga to prowadzenie ewidencji przebiegu.

    > Wolałbym poprawić papiery u siebie niż składać korekty w US :-)

    No ale musiałbyś jeszcze tą umowę sprzedaży zmienić na fakturę.

  • 10. Data: 2006-11-11 16:43:46
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

> [...]

    >podatku VAT od napraw i części eksploatacyjnych - zgadza się ? Nie
    >chcę wprowadzać go jako ŚT, więc wybiorę to drugie, wtedy nie

    Dokładnie tak.
    Przy czym nie możesz odliczyć więcej niż wynika z przebiegu.
    No i takie drukowanie tej ewidencji wstecz to proszenie się o kłopoty.