    From: Maddy <m...@i...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: środki trwałe - granice mozliwych korekt
    Date: Thu, 07 Feb 2002 14:01:37 +0100

    mam pytanko do tęgiej głowy (np. głowy Orki).

    Muszę uporządkować rejestr środków trwałych.
    Nie ja go prowadziłam, ten kto go prowadził odszedł okryty niesławą
    (chyba były tam ze 3 ręce przez ostatnie 3 lata).
    i znajduje w nim takie kwiatki:

    Przyp. 1
    Noże co cięcia PCV (komplet, kilkadziesiąt sztuk), kosztowały łacznie
    ponad 20000 - trzeba je sprowadzac z niemiec więc sprowadza sie je raz
    na jakis czas, hurtowo. Taki nożyk wytrzymuje max. 2 miesiące.
    Cała partie wpisano jako jedna pozycję w rejestrze środków trwałych w
    roku 1999.
    Nozy dawno nie ma. Co z tym zrobić?
    W 1999r był spory zysk i co za tym idzie podatek, koszty by sie
    przydały, a noże amortyzowano 6% rocznie (przypisane do dziwnej grupy
    651 której nie ma).
    Co z tym teraz zrobić, ciągle wisi prawie 17tys zł. Zlikwidować?
    Korygować?
    Rachunkowo jeszcze pół biedy, ale podatkowo?
    Zaznaczam że nie ja zamykam rok 2001 i nie mam możliwości upchnąć tego
    w 2001.

    Przyp. 2 (podobny)
    Cos co nazywa się "głowica do frezarki" (takie cos co trzyma nóż).
    Głowicę kupiono żeby wymienić zużytą, kosztowała ok 15tys, na dodatek
    została zamontowana w wynajętej maszynie.
    I cóz widzimy - jest to inwestycja w obcym środku trwałym! I znowu
    dziwna grupa 651 i 6% amortyzacji liniowo.
    Jak to odkręcić?

    Przyp.3
    Zestawy komputerowe amortyzowane liniowa 30%, a na dodatek rozbite na
    : komputer, monitor, drukarkę, modem zewnęrzny(!!!) - kupione w 2000r.
    Od 2002 przejde na przyspieszona, ale za porzednie lata chyba juz nic
    nie da się zrobić, prawda?

    Przyp.4
    Zestaw komputerowy amortyzowany:
    1 rok : 30% liniowo (2 miesiące)
    2 rok: przyspieszona *2
    3 rok: z powrotem 30% liniowa (chociaz w opisie metody amortyzacji na
    2001r. jest przyspieszona, naliczono amortyzacji tylko 30%)
    Rozumiem, że od nowego roku moge wrócić na przyspieszoną?
    To by rozwiązało sprawę - zamortyzacja zamknełaby sie w tym roku.

    Przyp. 4
    Do części środków trwałych są źle przypisane rodzaje z kjlasyfikacji,
    a co za tym idzie, również stawki.
    Np. sprężarka - dziwna grupa 651 i stawka 6% liniowo zamiast grupy 444
    (jak byk "sprężarki", nawet myslec nie trzeba) degresywnie (w roku
    przyjęcia do użytkowania i rok później był duży zysk, teraz jest
    strata).
    O ile metody juz zmienić nie mogę, to czy moge zmienic stawkę na 14% -
    obecnie obowiązującą, czy może tak jak było w 1999 - max 12,5%
    Czy da sie to jakos skorygować w latach poprzednich ze względu na
    błędne zakwalifikowanie środka?

    Orko, HELP!
    Mam złe przeczucia że to nie wszystki kwiatki, jestem w połowie
    rejestru...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk