  • 11. Data: 2004-03-11 00:06:32
    Temat: Re: stara prywatna drukarka a DG
    Od: "Atomek" <l...@p...WYTNIJ.onet.pl>

    > A czemu nie?
    > O ile chodzi o jednorazową amortyzację (czyli odpowiednią oprawę
    > formalną operacji) to nie ma żadnych przeszkód.

    =================
    w tym przypadku byłbym ostrożny. podsumujmy:
    1. drukarka zakupiona 3 lata temu
    2. zakladamy że wartość mniejsza niż 3500
    3.zakladamy że działalność jest prowadzona nie w formie spółki

    art 22d definiuje to co zwykliśmy nazywać odpisem jednorazowym. Ale tak
    naprawdę artykuł ten określa nam przypadek w którym odpisów można
    niedokonywać, a wydatki poniesione na nabycie drukarki zaliczyć bezpośrednio
    w koszty.

    w artykule 22 ust.4 jest napisane ze koszty potracane sa tylko w tym roku
    podatkowym w ktorym zostaly poniesione

    drukarka zostala kupiona 3 lata temu dlatego zbuntowalem sie co do
    zaliczenia jej "jednorazowo w koszty"

    Atomek

  • 12. Data: 2004-03-11 01:04:51
    Od: "Atomek" <l...@p...WYTNIJ.onet.pl>

    jest jeszcze art.22f ust.3 i zgodnie z nim, istotnie mozna jednak dac odpis
    jednorazowo w koszty

    Atomek

  • 13. Data: 2004-03-11 06:43:22
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Użytkownik "Aisa_prw" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No trochę dziwne, bo muszę jakoś udokumentować ze mam drukarkę którą
    > wykorzystuję do DG a samymi tuszami to mogę (i to niebardzo) opaprać
    ściany,
    > więc i US by mi je mógł wywalić z kosztów - bo po co tusze skoro nie masz
    > drukarki,

    Co chcesz dokumentować?
    Fakt posiadania drukarki?
    To i owszem bardzo ważne jest.
    Myślę, że jeśli jest to Twoja prywatna
    drukarka, to w zupełności wystarczy,
    że zużywasz ten tusz w celu uzyskania przychodu.
    Nic więcej wg mnie nie potrzeba.
    Nie jest to nawet koszt limitowany.

    Aha, to najprosztszy sposób jaki znam.
    Te inne (ze ŚT) nie są złe,
    ale bardziej skomplikowane.

  • 14. Data: 2004-03-11 09:18:17
    Od: "Krzysztof Gil" <k...@g...pl>

    Użytkownik "Atomek" <l...@p...WYTNIJ.onet.pl> napisał w wiadomości
    > jest jeszcze art.22f ust.3 i zgodnie z nim, istotnie mozna jednak dac
    odpis
    > jednorazowo w koszty

    z drobna uwaga, jezeli autorka watka odliczala ja sobie
    jako osoba prywatna od podatku (wspomniane 3 lata temu)
    to nie radzilbym jej teraz amortyzowac i prowadzac w koszty odpisu.

    pozdr, kg

  • 15. Data: 2004-03-11 10:07:22
    Od: "latet" <l...@w...pl>

    > Krótko mówiąc: uznanie lub nie drukarki za "majątek w DG" IMHO
    > nie ma wpływu na prawo do zaliczenia tuszu/tonera w KUP, zaś
    > dla odmiany uznanie za KUP samej drukarki jest możliwe *wyłącznie*
    > drogą amortyzacji ST (może być jednorazowa ! ale nie "po prostu
    > w KUP" !)

    A ja to taki uparty w swojej glupocie jestem,
    ze wiedząc, ze Gotfryd ma rację i tak wciągnąłem
    stary prywatny komp jednorazowo w KUP (800 zł),
    a nie do ŚT. Dlaczego? Ano poto, aby uniknąc potem
    bujania się z ulepszaniem/nie-ulepszaniem, zeby każdą
    potem zakupioną część normalnie wliczac w KUP.
    Zrobilem tak, bo wiem, ze masa ludzi tak robi (i masa
    ksiegowych tak doradza). Cóż, moze pożałuję tego
    pewnego dnia....

    latet

  • 16. Data: 2004-03-11 12:33:10
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Mar 2004, latet wrote:
    [...]
> [...]
    >+ bujania się z ulepszaniem/nie-ulepszaniem, zeby każdą
    >+ potem zakupioną część normalnie wliczac w KUP.

    Poprotestuję :)
    Weź ty i się zastanów.
    Jak kupujesz "część lub element peryferyjny" o wartości
    mniejszej od 3500 zł to to NIE JEST ulepszenie !!
    A jak zakupisz coś o wartości jednostkowej >3500 zł
    do "nieśrodka trwałego" to DOPIERO masz problem jak
    zjeść tę żabę :[
    Kupujesz HDD, nagrywarkę DVD, skaner - wszystko w KUP.
    Przypomnę iż moim zdaniem literalna interpretacja zapisu
    o ulepszeniu *zakazuje* robienia "ulepszenia" przy zakupach
    elementów do 3,5 kzł.

    >+ Zrobilem tak, bo wiem, ze masa ludzi tak robi (i masa
    >+ ksiegowych tak doradza). Cóż, moze pożałuję tego
    >+ pewnego dnia....

    ...no właśnie, po co "kombinować" z uproszczeniem sobie
    wpisu ? :) Bo w zakresie "dokupowania" to IMHO *nic* sobie
    nie 'uprościłeś' !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 17. Data: 2004-03-11 12:43:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 11 Mar 2004, Atomek wrote:
    [...a to chyba Maddy...]
> [...]
    >+ >
    >+ =================
    >+ w tym przypadku byłbym ostrożny. podsumujmy:

    Zakładamu że nie wykorzystana do odliczeń od podatku :)

    >+ 2. zakladamy że wartość mniejsza niż 3500
    >+ 3.zakladamy że działalność jest prowadzona nie w formie spółki
    >+
    >+ art 22d definiuje to co zwykliśmy nazywać odpisem jednorazowym.

    Zdecydowanie NIE.
    Art. 22d definiuje coś co w PK nazywa się "niskocenne" czy jakoś
    tak, a w zakresie KPiR uregulowane jest w rozporządzeniu i nazywa
    się "wyposażenie" !

    Amortyzacja jednorazowa to jest art.22f.3 !

> [...]
    >+ niedokonywać, a wydatki poniesione na nabycie drukarki zaliczyć bezpośrednio

    Dokładnie tak.
    Maddy napisała o "oprawie" i "amortyzacji" co niewątpliwie odnosi
    się do zrobienia wpisu w EST :) czyli 22f.3 właśnie.
    Przyczepiłeś się IMHO słusznie treści "zaliczenia w KUP" ale
    z powołaniem się na 22d jako "odpisu jednorazowego" zgodzić się
    nie mogę bo to jest "zwykłe uznanie za KUP" :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 18. Data: 2004-03-12 08:55:09
    Od: "latet" <l...@w...pl>

> [...]
    > Przypomnę iż moim zdaniem literalna interpretacja zapisu
    > o ulepszeniu *zakazuje* robienia "ulepszenia" przy zakupach

    Gotfrydzie, dziękuję za cierpliwość :-)
    Wziąłem i się zastnanowiłem.
    Wciąż mam "otwarte" ostatnie miesiące i mozliwosc zmiany zdania.

    Nie martwi mnie już rozliczanie zakupow nowych części,
    skoro jest tak, jak napisałeś powyżej.

    Pozostają mi jednak jeszcze takie wątpliwosci/niejasnosci:

    1. czy tak samo bedzie z czesniami wymienianymi np, dysk-->dysk?
    (sądzę, że tak)

    2. czy nie jest się trudniej pozbyć częsci komputera, ktore wraz
    z nim (na początku) stały się ŚT? Przez "pozbyć" rozumiem
    inne formy zniknięcia niż sprzedaż - np. awaria, lub po prostu
    odłożenie do szuflady po wymianie na część nowszą?
    Czy jeśli zamarzy mi się wymiana ngrywarki CD na nowszą,
    a na starej nie chcę sprzedać, tylko trzymać w rezerwie,
    to czy bede musiał pisać jeskieś durne i fikcyjne protokoły
    zniszczenia, aby mieć prawo zakupu nowej częsci?
    A jesli caly, caliem nowy komp bede kiedyś chcial kupić
    na firmę, a stare częsci wykrozystać rozne, lub porozdawać,
    to tez będę musiał kombinować z dziwnymi protokołami?

    3. co do kupowanych nowych czesci <3500. OK, idę w KUP,
    to jest jasne i przyjemne. Ale czy mimo to, nie wiążą się
    w jakiś inny sposob (nie finansowy) ze ŚT, do którego
    fizycznie są podłączone? Znów mam tu na mysli swobodę
    wymiany w przyszłosci (powiedzmy, ze czesci <1500zł).

    Jesli zechcesz rozwiać i te wątpliwosci, to nie bede juz
    widział przeszkód i obwa, aby postąpić w sposób,
    jaki uwazasz za właściwy (choć pamiętam, że nie doradzasz,
    tylko komentujesz :-)

    P.S.
    Dziwny jestem, bo samochod mam w ŚT i jakos mi to nie przeszkadza :-))
    Choć wlasnie mam kupować opony letnie i aż się boję spytać,
    ale spytam, na czym w koncu stanęły dawne dyskusje na temat opon?
    Kupuję nie jako fanaberię - stare letnie sie starły i zostały wyrzucone....
    ale oczywiscie nie sporządziłem żadnego Protokołu Wyłysienia....

    Dzieki,

    Pozdrawiam,

    latet

  • 19. Data: 2004-03-12 11:55:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Mar 2004, latet wrote:
    [...]
    >+ 1. czy tak samo bedzie z czesniami wymienianymi np, dysk-->dysk?
    >+ (sądzę, że tak)

    Zdecydowanie tak a nawet lepiej. "zwykły remont" (czyli nie
    powodujący "znaczącego podniesienia użyteczności") jest
    kosztem ZAWSZE :)

> [...]
    >+ na firmę, a stare częsci wykrozystać rozne, lub porozdawać,
    >+ to tez będę musiał kombinować z dziwnymi protokołami?

    Ale tu nie ma różnicy między odkładaną na półkę nagrywarką
    kupioną "do ST" czy "do PCta na wyposażeniu" :)
    W obu przypadkach trzeba najpierw wyciągnąć ową f-rę ze stosu
    (wcale nie mówię iż kontrola tego nie zrobi :)) i spytać "a co
    się z tym stało ?") :)

> [...]
    >+ fizycznie są podłączone? Znów mam tu na mysli swobodę
    >+ wymiany w przyszłosci (powiedzmy, ze czesci <1500zł).

    J.w. - nie widzę różnicy. W jednym i drugim przypadku "części"
    nie są ewidencjonowane. W jednym i drugim masz mieć opis na
    fakturze co "z tym dingsem" zrobiłeś. W jednym i drugim musisz
    umieć racjonalnie wytłumaczyć gdzie owa nagrywarka wyparowała :)
    Krótko mówiąc: jak planujesz spisać protokół - to bez różnicy
    czy dla 1. czy 2. przypadku...

    [...]
    >+ Choć wlasnie mam kupować opony letnie i aż się boję spytać,
    >+ ale spytam, na czym w koncu stanęły dawne dyskusje na temat opon?
    >+ Kupuję nie jako fanaberię - stare letnie sie starły i zostały wyrzucone....

    No to "zwykłe zużycie" i wymiana. Jak dla mnie - w koszt bez
    namysłu !

    >+ ale oczywiscie nie sporządziłem żadnego Protokołu Wyłysienia....

    Zaraz wyłysiejesz :> (ty !)
    A poważniej - to na fakturze (odwrocie) wpisując "do użytku
    wewnętrzeego" zapisałbym szczegółowo "wymiana starych, zużytych
    w stopniu wymagającym wymiany". I tyle..

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 20. Data: 2004-03-12 22:58:08
    Od: "latet" <l...@w...pl>

> [...]
    > fakturze co "z tym dingsem" zrobiłeś. W jednym i drugim musisz
    > umieć racjonalnie wytłumaczyć gdzie owa nagrywarka wyparowała :)

    No dobrze, rozwiales juz 99% moich watpliwosci,
    została ostatnia - wyparowanie.

    Załóżmy modelowo, ze nie chcę nic "kombinować",
    ze sprzet (część) naprawde się zespuł lub po prostu zestarzał.

    Czy mam obowiązek oddania do naprawy gwarancyjnej
    sprzetu na gwarancji? Czy np, mogę uznać, że mi się nie chce,
    i zapisać na odwrotcie faktury za np,. płytę główną,
    ze 4 miesiące po jej zakupie po prostu przestała działać i tyle.
    I kupuję nową i już.

    Pewnie w wiekszosci przypadkow drobnego sprzetu tak sie
    robi i nikt sie nie czepia, ale... no wlasnie - kiedy zaczynaja sie schody?

    Zwlaszcza komputery szybko sie starzeją, są przez to sepcyficznym sprzetem.
    Czy prowadzący DG i majacy peceta w ŚT ma prawo iść żwawo
    z postepem technologicznym i często zmieniać częsci na nowsze,
    tylko dlatego, ze uwaza, że starsze juz są stare? Nie chcę starej
    sprzedać, chcę ją po prostu odłożyć do szuflady.
    Czy kontrola z US moze wymagać okazania takich częsci,
    bo skoro ich nie sprzedalem, to musze je mieć?
    Jesli tak, to sensowniej jest je uznać za zepsute....
    No, ale i tutaj chyba są jakieś granice rozsądku i tolerancji
    kontrolerów...?

    Czy mozliwa jest hipotetyczna sytaucja, ze konroler przeczepia
    się, że wymienilem Pentium II na Pentium IV, bo jego zdaniem
    do wypisywania faktur i, powiedzmy, robienia tlumaczen testkow,
    wystarcza Pentium II? No wiem, ze paranoya, ale przeciez
    nie jest tak, ze wolno wszystko (wpsiać w koszt),
    wiec gdzies lezy grancia i nie bardzo ją czuję....

    Skoro i tak nic mi nie da niewspisanie kompa do ST,
    to go tam wpisze, aby spac spokojniej. Wiem tez,
    ze dzieki temu bedzie mniejszy problem przy ew. zaknieciu
    dzialanosci, bo nic nie trzeba robić.
    Wiem, ze trzeba cos robic ze sprzetem w EW.
    A ze sprzetem <1500 zl też nic?

    Dzieki,

    latet