  • 1. Data: 2003-09-05 11:56:53
    Temat: stawka VAT za licencje...
    Od: "Adam" <k...@w...pl>

    Witam,
    Jestem VAT'owcem. Oprocz tego jestem autorem projektow graficznych
    przygotowanych dla pewnej firmy. Aby wszystko bylo OK, udzielam licencji (za
    ktora pobieram oplate) na prawa autorskie do w/w projektow. I pytanie: czy
    licencja powinna byc wyszczegolniona w fakturze VAT, i jakiej stawce VAT
    podlega?
    Jak na razie dowiedzialem sie, ze licencje wyszczegolnia sie w fakturze VAT,
    ale w rubryce stawka VAT wpisuje sie "nie dotyczy". Czy to mozliwe? Jesli
    ktos z Was wie lub przerabial ten temat, bardzo prosze o informacje.

    Pozdrawiam,
    Adam

  • 2. Data: 2003-09-05 13:08:05
    Temat: Re: stawka VAT za licencje...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Sep 2003, Adam wrote:

> [...]
    >+ ale w rubryce stawka VAT wpisuje sie "nie dotyczy". Czy to mozliwe?

    Tak *byłoby8 jakby licencja nie była ujęta w przepisach
    o VAT. A tak AFAIK nie było nigdy kiedy VAT mamy: dawniej
    było "zwolnione" (inna "prawa" są nadal zwolnione !) a od
    jakiegoś czasu jest "normalne" 22% VAT.
    Nawet ci powiem jaka była argumentacja: "przecież straciliśmy
    tyle VATu, który zapłaciłyby banki informatyzując się" :>

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2003-09-05 19:59:53
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > Tak *byłoby8 jakby licencja nie była ujęta w przepisach
    > o VAT. A tak AFAIK nie było nigdy kiedy VAT mamy: dawniej
    > było "zwolnione" (inna "prawa" są nadal zwolnione !) a od
    > jakiegoś czasu jest "normalne" 22% VAT.

    Gotfrydze, przeciez licencja na projekt graficzny to nie jest licencja
    na program komputerowy, a tylko takie sa ovatowane.
    No i zanim licencje na programy zostały objęte VATem oczywiście mu NIE
    PODLEGAŁY. Nie były zwolnione, ale jak każde inne prawa nie byly ujęte w
    ustawie o PTU.

    Sama na co dzien mam do księgowania faktury np. za zdjęcia oraz za
    licencję na ich wykorzystanie. Pierwsze na 22% VAT drugie opisane "nie
    podlega".
    Ponieważ faktury takie wystawiają wielkie agencje ktore mają sztaby
    prawnikow i księgowych więc nie sądzę żeby nikt tam nie przeanalizował
    ustawy o PTU.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2003-09-05 20:40:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Sep 2003, Maddy wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Gotfrydze, przeciez licencja na projekt graficzny to nie jest licencja
    >+ na program komputerowy, a tylko takie sa ovatowane.

    Ufff... coś na niedowidzenie jest potrzebne :(
    Oczywiście, przepraszam, nie wiem gdzie ja te programy widziałem :[

    >+ No i zanim licencje na programy zostały objęte VATem oczywiście mu NIE
    >+ PODLEGAŁY.

    ...no to już i refresh mi wysiadł. Wrrr.... !
    Thx. za korekty ! - i mieć nadzieję że pytający je przeczytał.

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2003-09-07 19:33:57
    Od: "Adam" <k...@w...pl>

    Pytajacy przeczytal i bardzo Wam dziekuje :)))

    Pozdrawiam serdecznie,
    Adam

  • 6. Data: 2003-09-09 07:55:24
    Od: Beata Podpora <b...@i...net.pl>

> [...]
    > No i zanim licencje na programy zostały objęte VATem oczywiście mu NIE
    > PODLEGAŁY. Nie były zwolnione, ale jak każde inne prawa nie byly ujęte w

    Witam szanowne grono!
    I mam pytanko w temacie vat-u na projekty graficzne.
    Prawde mowiac zdziwil mnie odrobinke post Maddy, ze projekty graficzne
    nie podlegaja o-vat`owaniu.
    Dostalam juz kilka faktur na wykonanie projektow graficznych pewnych
    serwisow. Na kazdje z nich widnieje 22% stawka vat.
    Wlos mi sie na glowie zjezyl....bo przeciez od jakiegos czasu odliczam
    sobie ten vat - a skoro faktury sa blednie wystawiane, to robie to
    niezgodnie z przepisami.
    I teraz kolacze mi w glowie jedna mysl - korekty!!!!! :-(

    ALe rozmawialam z pania z US i ona twierdzi, ze jest to prawidlowa
    stawka. Przewertowala wszystkie swoje "papierki" i niegdzie nie znalazla
    informacji, aby takie uslugi nie podlegaly ustawie o Vat.
    W tym momencie juz sama nic nie wiem.
    Jaka jest podstawa prawna "nie podlegania" pod vat projektow
    graficznych?
    A tak w ogole to jaki jest numer PKWiU tego typu uslug?

    Przepraszam, za tak dlugie uzewnetrznienia:-)
    I prosze o komentarz :)

    Beata

  • 7. Data: 2003-09-09 10:06:16
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, Beata Podpora wrote:

> [...]
    >+ I mam pytanko w temacie vat-u na projekty graficzne.
    >+ Prawde mowiac zdziwil mnie odrobinke post Maddy, ze projekty graficzne

    Bo klasyfikacja jest lekko skomplikowana :(
    Jeśli kupujesz "dobro niematerialne" pt. "prawa do projektu"
    to to jest coś nie będącego usługą, a więc w przepisach VAT
    jako Maddy rzekła tego *nie ma*. Nie wiem skąd mi błysnęła
    (i zgasła :>) koncepcja o zwolnieniu :(
    Jeśli kupujesz usługę.... to właśnie nie wiem :(
    Dokładniej: nie wiem, czy jest *przymus* sklasyfikowania
    jako "prawo" wszystkiego co pod prawo autorskie podlega.
    Z p. widzenia prawa autorskiego podlega przymusowo...

    >+ Dostalam juz kilka faktur na wykonanie projektow graficznych pewnych

    "na wykonanie" czy "za wykonanie", bo widzę sprzeczność
    w tym kto płacił :) ?

> [...]
    >+ stawka. Przewertowala wszystkie swoje "papierki" i niegdzie nie znalazla
    >+ informacji, aby takie uslugi nie podlegaly ustawie o Vat.

    Bo jeśli zapłaciłaś za *usługę*, to... IMO nie ma dość jasnej
    wykładni. Ma ktoś argument w postaci np. wyroku NSA ?

    >+ W tym momencie juz sama nic nie wiem.
    >+ Jaka jest podstawa prawna "nie podlegania" pod vat projektow
    >+ graficznych?

    ...bycie "prawem autorskim", jak mniemam. To samo źródło
    klasyfikacji, które powoduje że umowa o dzieło pt. "namalowanie
    strony" (wykonywane przez osobę fizyczną poza DG) *nie jest*
    z punktu widzenia podatku "umową wykonywaną osobiście"
    - a "przychodem z kapitału i praw majątkowych" !

    >+ A tak w ogole to jaki jest numer PKWiU tego typu uslug?

    A wszystkie "prawa i przychody" są w PKWiU ??
    Pewnie walnę jak kulą w płot - ale jak zażądasz odsetek
    karnych albo odszkodowania "za coś tam" - to to będzie
    sklasyfikowane w PKWiU ? Chyba nie...
    Oczywiście zawsze można się zastanawiać czy to nie "inne
    gdzie indziej nie ujęte" :]

    >+ Przepraszam, za tak dlugie uzewnetrznienia:-)
    >+ I prosze o komentarz :)

    ...komentarz był dłuższy :] !

    ...i czeka na dalsze komentarze :)

    A na deser: pisemne pytanie do US: 5 zł. Inna sprawa że
    niedawno NSA musiał bronić podatnika, do którego po
    pisemnym pytaniu... przyszła kontrola ukarać go za
    błędy o które pytał :>
    Wrrrr...

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 8. Data: 2003-09-09 10:15:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    update:

    On Tue, 9 Sep 2003, Gotfryd Smolik news wrote:

> [...]
    >+ Bo jeśli zapłaciłaś za *usługę*, to... IMO nie ma dość jasnej
    >+ wykładni. Ma ktoś argument w postaci np. wyroku NSA ?

    A, przypomniało mi się że taka kołomyja była również
    w czasach kiedy oprogramowanie również nie było ujęte
    w VAT.
    Jedni wystawiali faktury "22%", inni rozbijali na
    nośnik, licencję i dokumentację. Pamiętam że US
    parę takich przypadków zaskarżył (i zdaje się
    wygrał) - *o ile* nie można było *osobno* kupić
    każdego z tych elementów :) (słusznie ! - a były
    i są programy do których tak można :))
    Przy sprzedaży "wiązanej" nakazywano AFAIK naliczać
    VAT *od całości* !
    Pomijając taki szczegół że przepisy (wszystkie powiązane,
    prawa autorskiego nie wyłączając) tak ze 114 razy nam
    się zmieniły :> - to można by kombinować że naliczenie
    VAT nie musi być nieprawidłowe...
    Ale przyznam że nie wiem, dlatego jakieś przemyślenia
    sędziów NSA by się przydały :]

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 9. Data: 2003-09-09 10:28:53
    Od: Beata Podpora <b...@i...net.pl>

    > Bo klasyfikacja jest lekko skomplikowana :(

    Tia......o tym sie juz zdazylam dosc dawno przekonac :-)

> [...]
    > jako "prawo" wszystkiego co pod prawo autorskie podlega.
    > Z p. widzenia prawa autorskiego podlega przymusowo...

    No wlasnie.....
    Z licencja jest sprawa jasna.....
    Ale w moim przypadku mialy miejsce zakupy zamowionej uslugi w postaci
    wykonania projektu graficznego.

    > "na wykonanie" czy "za wykonanie", bo widzę sprzeczność
    > w tym kto płacił :) ?

    wrrr...... jak ja uwielbiam jak mnie ktos za slowka lapie;-))
    To oczywiste, ze faktura byla ZA wykonana usluge!!:-)

    > Bo jeśli zapłaciłaś za *usługę*, to... IMO nie ma dość jasnej
    > wykładni. Ma ktoś argument w postaci np. wyroku NSA ?

    Na fakturach jest po prostu napisane:
    "projekt graficzny serwisu ....takiego i takiego"

    > A wszystkie "prawa i przychody" są w PKWiU ??
    > Pewnie walnę jak kulą w płot - ale jak zażądasz odsetek
    > karnych albo odszkodowania "za coś tam" - to to będzie
    > sklasyfikowane w PKWiU ? Chyba nie...

    Wszystkie towary i uslugi zostaly sklasyfikowane w PKWiU.
    Hmm.....praw tam nie ma....popraw mnie jak sie myle
    I skoro prawa nie maja PKWiU - to nie podlegaja Vat, ale jezeli jest
    zamowiona usluga wykonania np. grafiki, ktora jest prawem - to sprawa
    sie komplikuje :-(

    > A na deser: pisemne pytanie do US: 5 zł. Inna sprawa że
    > niedawno NSA musiał bronić podatnika, do którego po
    > pisemnym pytaniu... przyszła kontrola ukarać go za
    > błędy o które pytał

    Super....noz mi sie w kieszeni otwiera .....wrrr
    Mialam juz do czynienia z bardzo wyczerpujacymi odpowiedziami US na
    postawione problemy......
    Generalnie ich ustosunkowanie sie do mojego pisama postawilo mnie w
    sytuacji wyjsciowej :-)
    (ale to juz jest temat na osobny watek - zreszta problem dotyczy rowniez
    uslug IT i stawki Vat)
    Zatem......nie, dziekuje.....
    Pozdarwiam
    Beata

  • 10. Data: 2003-09-09 18:26:37
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Beata Podpora napisał:

> [...]
    > I skoro prawa nie maja PKWiU - to nie podlegaja Vat, ale jezeli jest
    > zamowiona usluga wykonania np. grafiki, ktora jest prawem - to sprawa

    Wroc, wróć...

    Grafika NIE JEST PRAWEM. Jest DZIEŁEM, mozna sprzedac prawa osobno a
    dzieło osobno.

    Wykonanie projektu graficznego nie jest równoznaczne z przekazaniem praw
    autorskich do niego. Jeżeli na fakturze mam "wykonanie projektu
    graficznego" i nic poza tym to o ile nie ma odpowiednio skonstruowanej
    umowy to praw do projektu nie sprzedaję.

    Czy ktos widzi tą róznicę?
    Mnie się zawsze wydawała oczywista.
    Ale ja mam na co dzien do czynienia z zakupem projektów graficznych i
    dzieł (zdjęcia, filmy, obrazy) i praw do nich.
    Jedno jest owatowane, drugie nie podlega VAT.

    Mozna sprzedac projekt - np. projekt domu jednorodzinnego, bez
    przekazywania praw autorskich - nabywca może zbudowac wg. niego dom lub
    nie ale nie może go sprzedać/oddac koledze ani go modyfikować.

    Można tez sprzedac projekt tegoż domu wraz z prawa autorskimi - wtedy
    nabywca może np. zmodyfikowac projekt, wykorzystac jego część w innym
    itp itd. (czywiście taką sprzedaz praw też mozna ograniczyć - typu: może
    zmodyfikowac a nie może sprzedac dalej lub odwrotnie)

    Sprzedaz praw nie jest opodatkowana VATem poniewaz prawo do czegos to
    ani towar ani usługa. Wyjątkiem są licencje na programy komputerowe, i
    jest to kuriozum, bo taka licencja tez nie jest ani usługa ani towarem.
    Została sztucznie wpieta do ustawy, taka trzecia rączka.

    Trzeba tez pamiętac że jeżeli sprzedajemy projekt graficzny i mamy umowę
    która wyraźnie definiuje że sprzedaz oznacza tez przeniesienie praw
    autorskich bez wyznaczania osobnego za nie wynagrodzenia to całośc jest
    owatowana.

    Jeżeli nie ma umowy lub nie jest to wyraźnie na dokumencie sprzedaży
    okreslone to sprzedając projekt NIE przekazujemy praw autorskich.

    I tu uwaga do nabywców - jeżeli autor wyraźnie nie zadeklarował (na
    pismie!) że przekazuje prawa autorskie tylko mamy to "na gębę" to możemy
    sie kiedys zdziwić... jak mu sie odmieni i stwierdzi że te prawa
    złamaliśmy bo nie mamy nigdzie na piśmie potwierdzenia że kiedykolwiek
    je nabyliśmy.

    To taki wyciąg z moich własnych obserwacji i niemiłych doświadczeń
    znajomych.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk