  • 1. Data: 2003-11-03 02:03:32
    Temat: Re: VAT a Wspólnota mieszkaniowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Nov 2003, Karol wrote:

    >+ Jak nalezy rozumieć artykuł z Rzepy
    >+ http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_031030/p
    rawo/prawo_a_6.html
    >+ odnosnie płacenia VAT przez wspolnoty ?
    [...]
    >+ Czy z tego wynika, ze wspolnota powinna zarejestrowac sie jako płatnik VAT

    Karolu, w wątku "Vat we wspólnocie" - widziałeś namiar na artykuł
    z inforu ? W tytule jest CIT, ale tam jest podrozdział o VAT.
    *Jeśli wspólnota uzyskuje przychody* - to jest podatnikiem.
    IMO - na tej zasadzie, że w różnych miejscach różnych ustaw
    wspomina się o "innych podmiotach[/organizacjach] nie posiadających
    osobowości prawnej" (a wspólnota ułomną osobowość - może pozywać
    i być pozywana - ma).

    >+ i wystawiac faktury VAT dla swoich członków ?

    ...no ja tu Internet zapycham że jak się bardzo postara
    to *z pewną trudnością* *może się uchylić* od tego obowiązku
    (choć Marek usiłuje nas przekonać że nie :)) a ty usiłujesz
    nas pytać czy może :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 2. Data: 2003-11-04 07:07:58
    Temat: VAT a Wspólnota mieszkaniowa
    Od: "Karol" <a...@W...onet.pl>

    Jak nalezy rozumieć artykuł z Rzepy
    http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_031030/p
    rawo/prawo_a_6.html
    odnosnie płacenia VAT przez wspolnoty ?

    W szczególności fragment: "Gdyby natomiast odpowiednie pełnomocnictwa zostały
    udzielone, to wspólnota odsprzedawałaby ciepło właścicielom lokali,
    dokumentując tę sprzedaż odpowiednimi fakturami. Przy tym, aby np. właściciele
    lokali użytkowych, którzy prowadzą w tych lokalach działalność gospodarczą i
    nie korzystają ze zwolnienia VAT, mogli odliczyć podatek zawarty w cenie ciepła
    dostarczonego do lokalu, wspólnota także powinna nie korzystać ze zwolnienia. A
    ponadto, jeśli wspólnota nie chce, by właściciel zapłacił ze ciepło więcej, niż
    zapłaciła ona sama, nabywając je od dostawcy, to powinna odsprzedać mu to
    ciepło, stosując takie same wartości netto i brutto i taki sam podatek. Te same
    zasady odsprzedaży mogą dotyczyć też dostaw wody i odbioru ścieków bądź innych
    mediów (por. wyrok NSA 22 marca 1999r. sygn. I S. A. /Ka 1375/97 i z
    25.10.2001r. sygn. III S. A. 1466/00). Tak też mogłyby być dalej odsprzedawane
    te usługi najemcom lokali użytkowych przez ich właścicieli."

    Czy z tego wynika, ze wspolnota powinna zarejestrowac sie jako płatnik VAT i
    wystawiac faktury VAT dla swoich członków ?
    Teoretycznie sprawa prosta i efekt bedzie na "0" pomijajac kwestie wprowadzenia
    innego ksiegowego systemu rozliczeń zaliczek i fakturowania.

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 3. Data: 2003-11-04 09:25:57
    Od: "Karol" <a...@W...onet.pl>

    > ...no ja tu Internet zapycham że jak się bardzo postara
    > to *z pewną trudnością* *może się uchylić* od tego obowiązku

    Musisz skrócic swoje wypowiedzi, bo jak jestem pod koniec, to zapominam co było
    na poczatku. Jakos sie nie doszukalem argumentu, ze mozna sie "uchylic" od
    bycia płatnikiem VAT.

    > (choć Marek usiłuje nas przekonać że nie :)) a ty usiłujesz
    > nas pytać czy może :)

    Nie "może" tylko czy "musi" :-)

    Pozdrawiam,
    Karol

  • 4. Data: 2003-11-04 11:17:39
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 4 Nov 2003, Karol wrote:
    [...]
    >+ Musisz skrócic swoje wypowiedzi, bo jak jestem pod koniec, to zapominam co było
    >+ na poczatku. Jakos sie nie doszukalem argumentu, ze mozna sie "uchylic" od
    >+ bycia płatnikiem VAT.

    OK. Może "się zwolnić" :)
    Źle ująłem "uniknięcie obowiązku składania raz na miesiąc VAT-7".
    W sprawie CIT może wystąpić do US o zwolnienie z obowiązku składania
    comiesięcznego CIT-ileś. Roczny CIT duża wspólnota chyba musi
    złożyć.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-11-04 12:07:04