  • 1. Data: 2002-05-01 10:53:02
    Temat: ubezpieczenie chorobowe - jaka podstawa
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Czy ktos z was znalazł może zapis w ustawie o ubezpieczenia społeczych
    zapis, że podstawa składki na wszystki ubezpieczenia społeczne musi
    byc identyczna?

    Sprawa dotyczy takie sytuacji - przedsiębiorca chce podnieść sobie
    ubezpieczenie chorobowe (czyli w praktyce podstawe naliczania składek)
    żeby w razie potrzeby zasiłek chorobowy miał jakąś przyzwoitą wysokość.
    Niestety, ZUS twierdzi, że w taki wypadku trzeba podnieść podstawy
    *wszystkich* składkek na ubezpieczenia społeczne.
    Niestety, paniusia w ZUSie na pytanie o podstawe prawną mówi "jest w
    ustawie" ale również "ja nie mam czasu dla pani po paragrafach
    szukać". I tyle.
    Ja sie jakoś takiego obowiązku nie mogę doszukać.
    Na dodatek podstawę naliczania składek deklaruje sie osobono dla
    ubezp. emerytalnego i rentowego, osobno dla chorobowego i wypadkowego.
    Na logike wychodzi, że wystarczyłoby podnieśc te drugą, pal sześc te
    podwyzszone składki wypadkowe.
    Ale ponieważ z logiką w naszych aktach prawnych jest różnie, dlatego
    mam wątpliwości.

    A co jeżeli chcę sie ubezpieczyc dobrowolnie(DG + etat). Czy mogę
    wybrać tylko chorobowe? Czy tez wszystko albo nic?
    Wtedy impreza przestaje sie opłacac, i może o to ZUSowi chodzi?

    Sprawa jest o tyle istotna, że od tej podstawy zalezy nie tylko
    wysokośc zasiłku chorobowego, ale też macierzyńskiego.
    A spaść nagle do 800zł na rękę + noworodek do kompletu, to nie jest
    miła perspektywa.

    Ktoś może spotkał sie juz z takim dylematem?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-05-07 15:21:45
    Temat: [OT]: ubezpieczenie chorobowe - jaka podstawa
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 May 2002, Maddy wrote:
    [...zagwozdka właściwa - brak pomysłu...]
    >+ Czy ktos z was znalazł może zapis w ustawie o ubezpieczenia społeczych
    >+ zapis, że podstawa składki na wszystki ubezpieczenia społeczne musi
    >+ byc identyczna?
    [...]
> [...]
    >+ wybrać tylko chorobowe? Czy tez wszystko albo nic?
    >+ Wtedy impreza przestaje sie opłacac, i może o to ZUSowi chodzi?

    Jeśli chodzi o "opłacanie", to ja cały czas mam w pamięci
    wypowiedź prezesa ZUSu gdzieś tak za rządów Mazowieckiego:
    chodziło o sprawę dobrowolnych składek emerytalnych,
    wpłacanych w latach 70' przez "prywaciarzy".
    Komentarz był taki: "no tak, przykra sprawa, ale przepisy
    nie pozwalają z tego tytułu podwyższyć emerytury".
    I podejrzewam, że tak zostało... :<

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-05-07 15:42:26
    Temat: Re: ubezpieczenie chorobowe - jaka podstawa
    Od: "jacek" <k...@p...onet.pl>

    nie jest to odpowiedz pelna na twoje pytanie

    moze tu chodzi o to , mowiac o ubezpieczeniach spolecznych wszystkie ustawy
    maja na mysli to co w nie wchodzi , placąc zus - ubezpieczenia spoleczne
    placi sie razem z jednym kodem, zdrowotne z innym, i FP i FGSP z innym

    jacek

  • 4. Data: 2002-05-09 09:55:32
    Od: bromden <b...@p...gazeta.pl>

    Art. 20. 1. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe oraz
    ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na
    ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem
    ust. 2 i ust. 3.

  • 5. Data: 2002-05-10 09:58:49
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik bromden napisał:
> [...]
    > ubezpieczenie wypadkowe stanowi podstawa wymiaru składek na
    > ubezpieczenie emerytalne i ubezpieczenia rentowe, z zastrzeżeniem

    O właśnie, dzieki, chyba przeoczyłam. A więc kalapa...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl