  • 1. Data: 2002-05-01 11:06:32
    Temat: Re: nowelizacja updf i brak oświadczeń
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik ppinq napisał:
    (trochę ciach)

    > "Po wejściu w życie nowelizacji, pracownik będzie miał możliwość wyboru,
    > czy zawiadomić pracodawcę o tych zmianach, z tym że jeżeli tego nie
    > uczyni, pracodawca będzie nadal dokonywał zmniejszenia zaliczki na
    > podatek, co może skutkować koniecznością dokonania przez pracownika
    > dopłaty do podatku przy składaniu rocznego zeznania podatkowego".
    >
    > Może ktoś mnie oświecić w jakich okolicznościach i z jakiego przepisu
    > miałaby wynikać konieczność dopłaty ?
    > Jakoś nigdzie nie mogę się tego doszukać.
    To wynika wprost z zasad liczenia podatku.
    Podatek od wynagrodzenia jest co miesiąc pomniejszany o 1/12 kwoty
    obniżenia zaliczki ( to te 518.16 zł z tabelki podatkowej).
    A w przypadku DG opodatkowanej na zasadach ogólnych musisz co miesiąc
    obliczac zaliczki zgodnie z wspomniana wyżej tabelą, czyli równiez
    pomniejszac podatek o ta kwotę. A więc wychodzą dwa odliczenia, z
    czego tylko jedno należne.
    Niestety nie możesz zrezygnować z tego odliczenia w PIT-5, bo podatek
    ma byc policzony zgodnie za skalą w art. 27 ustawy. Sprawdziłam na
    sobie - US każe korygowac, bo takiego wyliczenia "system nie
    przyjmuje" - podatek jest nieprawidlowo wyliczony, nie szkodzi że na
    korzyśc SP. Zresztą coś tu juz kiedys o tym pisałam.

    Jeżeli zawiadomisz pracodawcę, że rozpocząłes działalność, to ten nie
    bedzie Ci podatku od wynagrodzenia obniżał i jestes wobec budżetu
    państwa na zero (no, jeżeli zmieścisz się w progu 19%).
    Ale skoro już upowazniłes go do obniżania zaliczek (złozyłeś
    pracodawcy PIT-2) to jeżeli nie zgłosisz mu faktu prowadzenia
    działalności, to "naciagasz" skarb państwa na te 43,18zł miesięcznie.
    Oczywiście, w tym projekcie państwo zgadza sie na takie naciąganie w
    zaliczkach, przeciez w rozliczeniu rocznym wszystko i tak sie wyrówna.

    Ale na koniec roku będziesz musiał oddać jedno odliczenie.
    Jest to taki mały kredycik z budżetu :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-05-01 11:53:55
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik ppinq napisał:

    > BTW - faktycznie jest jakiś przepis, który obligowałby do
    > uwzględniania tej kwoty w PIT-5, czy to tylko kwestia czysto
    > techniczna wynikająca z niewielkiej elastyczności oprogramowania?
    Nie bezpośrednio, ale kwota obniżenia zaliczki jest częścią skali
    podatkowej, a skoro ustawa każe nam wyliczać zaliczke na PIT-5 wg
    skali z art. 27, to nieobniżenie zaliczki jest wyliczeniem podatku
    niezgodnie ze skalą.
    Uff, ale długie zdanie... :-)))

    > Co grozi obecnie, przed nowelizacją, za takie wymuszone podwójne
    > odliczanie (oczywiście przy zwrocie różnicy w rozliczeniu rocznym)?
    Właściwie nic mi nie przychodz do głowy. Ale poszukam, bo mam wrażenie
    że gdzieś widziałam sankcję za niezgłosznie pracodawcy konieczności
    rezygnacji z pomniejszania zaliczki na podatek.
    Swoja droga, znam takich, co zgłaszaja, że mają przychody z wynajmu
    mieszkania "po babci". Pracodawca sprawdzic tego nie może a musi
    zaprzestać obniżania zaliczek.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-05-07 10:26:27
    Temat: nowelizacja updf i brak oświadczeń
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

    Witam

    Proponowana obecnie nowelizacja updf znosi obowiązek zawiadamiania
    pracodawcy o rozpoczynaniu DG przez pracownika (PIT-2, zmiana art.32 u.4).
    Wszystko byłoby dobrze, lecz w uzasadnieniu rządowym do projektu jest
    m.in. taki komentarz do tego punktu:

    pozdr. PinQ
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl

  • 4. Data: 2002-05-07 11:07:17
    Od: k...@v...com.pl (Krzys)

  • 5. Data: 2002-05-07 11:34:29
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    >obliczac zaliczki zgodnie z wspomniana wyżej tabelą, czyli równiez
    >pomniejszac podatek o ta kwotę. A więc wychodzą dwa odliczenia, z

    A więc to tak !
    Byłoby to po prostu kosekwencją podwójnego odliczania.

> [...]
    >przyjmuje" - podatek jest nieprawidlowo wyliczony, nie szkodzi że na
    >korzyśc SP. Zresztą coś tu juz kiedys o tym pisałam.
    (..)
    >Ale na koniec roku będziesz musiał oddać jedno odliczenie.
    >Jest to taki mały kredycik z budżetu :-)

    Dla mnie to jednak trochę dziwne.
    Z punku widzenia fiskusa po co dopuszczać podwójne odliczanie
    jeśli można było zwyczajnie wprowadzić dowolność uwzględniania
    tych 43.18zł w PIT-5 - koszy przeróbki owego "systemu" ?

  • 6. Data: 2002-05-07 12:43:10
    Od: "ppinq" <p...@h...pl>

> [...]
    > podatkowej, a skoro ustawa każe nam wyliczać zaliczke na PIT-5 wg
    > skali z art. 27, to nieobniżenie zaliczki jest wyliczeniem podatku

    Ale całkiem czytelne :-) Thx.

    > Właściwie nic mi nie przychodz do głowy. Ale poszukam, bo mam wrażenie
    > że gdzieś widziałam sankcję za niezgłosznie pracodawcy konieczności
    > rezygnacji z pomniejszania zaliczki na podatek.

    Zastanawiam się, czy w takim przypadku w rozliczeniu rocznym
    nie należałoby sobie czasem policzyć karnych odsetek od tych
    43.18zł z każdego miesiąca.

    > Swoja droga, znam takich, co zgłaszaja, że mają przychody z wynajmu
    > mieszkania "po babci". Pracodawca sprawdzic tego nie może a musi
    > zaprzestać obniżania zaliczek.

    Nie zawsze niestety to takie proste :-(