  • 1. Data: 2009-03-17 19:01:29
    Temat: ulga meldunkowa - darowizna
    Od: "Aga" <o...@n...pl>

    Witam, prosze o interpretacje, bo opinie doradcy podatkowego, notariusza,
    prawnika i pani w Urzedzie Skarbowym sa rozbiezne.
    W lutym 2007 dostałam z mężem w formie darowizny mieszkanie od moich
    rodziców. Podatku u notariusza nie pobrano. Byliśmy zameldowani w mieszkaniu
    kilka lat wcześniej i jesteśmy do dziś. Minęło trochę ponad 2 lata od
    darowizny i chcemy mieszkanie sprzedać a 100% środków ze sprzedaży
    przeznaczyć na zakup nowego. Jak to jest z podatkiem?
    - wg doradcy podatkowego: obejmuje nas ulga meldunkowa (zniesiona co prawda
    z 1 stycznia 2009 ale nadal stosowana dla mieszkań między 1 stycznia 2007 a
    1 stycznia 2009 niezależnie od formy wejścia w nabycie mieszkania). Skoro
    jesteśmy zameldowani ponad 12 miesięcy - podatku nie ma, pomimo, że nie
    minęło ustawowe 5 lat
    - wg prawnika - tak samo
    - wg notariusza - sprzedajemy przed okresem 5 lat od nabycia więc musimy
    zapłacić 20 % z ceny sprzedaży
    - wg pani w Urzędzie Skarbowym - ja nie płacę (jako córka - I linia), mąż
    płaci 20 % z róznicy pomiędzy deklarowaną ceną mieszkania w darowiźnie a
    ceną sprzedaży.

    Ktoś wie, która z wersji jest ostateczna i wiążąca? Może mieliście taki
    przypadek?
    Dziękuje z góry
    Aga

  • 2. Data: 2009-03-17 19:23:35
    Temat: Re: ulga meldunkowa - darowizna
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Aga wrote:
    > W lutym 2007 dosta?am z me?em w formie darowizny mieszkanie od moich
    > rodziców. Podatku u notariusza nie pobrano.

    Pytanie podstawowe.
    Dlczego nie pobrano podatku?
    Jak to wyjaśnisz to ci odpowiem dalej

  • 3. Data: 2009-03-18 15:08:34
    Od: "Aga" <o...@n...pl>

    > Pytanie podstawowe.
    > Dlczego nie pobrano podatku?

    Nie pobrano podatku na podstawie ustawy z 16 listopada 2006 r. zmieniającej
    ustawę z dnia 28 lipca 1983 r o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2006
    r. Nr 222, poz. 1629)
    - z art. 4a ust. 1 - odnośnie darowizny między moimi rodzicami a mną,
    - z art 16 ust. 1 - między moimi rodzicami a moim mężem
    przy zapewnieniu strony obdarowanej, że spełnia i spełniać będzie wymogi
    wynikające z art. 4a i 16 wyżej cytowanej ustawy.

  • 4. Data: 2009-03-18 15:46:49
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Aga wrote:
    > U?ytkownik "witek" <w...@g...pl.invalid> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Nie pobrano podatku na podstawie ustawy z 16 listopada 2006 r. zmieniaj?cej
    > ustawe z dnia 28 lipca 1983 r o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2006
    > r. Nr 222, poz. 1629)
    > - z art. 4a ust. 1 - odno?nie darowizny miedzy moimi rodzicami a mn?,
    > - z art 16 ust. 1 - miedzy moimi rodzicami a moim me?em
    > przy zapewnieniu strony obdarowanej, ?e spe?nia i spe?niaae bedzie wymogi
    > wynikaj?ce z art. 4a i 16 wy?ej cytowanej ustawy.

    No to w zasadzie sobie sama odpowiedziałaś.
    Twoja darowizna jest zwolniona z podateku bez warunkowo
    Darowizna na męża jest zwolniona pod warunkiem zapisanym w art 16, a
    tam jest zapis mówiący o zamieszkiwaniu przez 5 lat (w zasadzie 6)

    W zasadzie wszystkie odpowiedzi są poprawne tylko ze odpowiadali na
    różne pyatnia.

    1. tak, oboje nie zapłacicie podatku DOCHODOWEGO bo mieszkacie tam przez
    rok i oboje skorzystacie z ulgi meldunkowej

    2. tak, mąż zapłaci zawieszony podatek OD DAROWIZNY jesli sprzedacie to
    mieszkanie przed upływem 5 lat liczonego od UWAGA!!! konca roku w
    ktorym skladaliscie zeznanie podatkowe(spisano akt darowizny). To moze
    byc prawie 6, jesli np. US dostal dokumenty w styczniu.

    Przy czym przeczytaj dokładnie ten art 16, tam jest pare wyjątków kiedy
    jednak podatku od darowizny sie nie zapłaci. M.in jesli zbycie jest
    uzasadnione koniecznoscia zmiany miejsca zamieszkania lub warunkow
    lokalowych. Wiec moze wam sie udac,ale trzeba ostrożnie.

    Wiec jak widzisz, kazdy odpowiedział dobrze tylko na inne pytania.

  • 5. Data: 2009-03-18 15:53:20
    Od: "Aga" <o...@n...pl>

    Dzięki za odpowiedź. W takim razie mąż jesli teraz sprzedamy i nie uda się
    tego podciągnąć pod konieczność zmiany warunków płaci podatek. W jakiej
    wysokości? A co z tą ulgą meldunkową? Nie może z niej skorzystać?

  • 6. Data: 2009-03-18 16:21:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Aga wrote:
    > Dzieki za odpowied 1/4 . W takim razie m?? jesli teraz sprzedamy i nie uda sie
    > tego podci?gn?ae pod konieczno?ae zmiany warunków p?aci podatek. W jakiej
    > wysoko?ci? A co z t? ulg? meldunkow?? Nie mo?e z niej skorzystaae?

    wlasnie korzystacie

    Są dwa podatki nakłdające się na siebie

    1) podatek od darowizny, wymagany w momencie darowizny.

    - ty nie zapłaciłaś na podst art 4A
    - mężowi został "zawieszony", Zostanie odwieszony jeśli nie spełni
    warunków zapisanych w art 16

    Czemu w ogole darowizna poszla na oboje a nie tylko na ciebie. Wówczas
    nie byłoby problemów.

    2) podatek dochodowy wymagany w momencie sprzedazy
    - tu oboje zostaniecie zwolnieni na podstawie ulgi meldunkoej.
    Gdyby tego nie było zapłacilibyście 20% ceny sprzedaży jak podatek.

    jasne?

    Przy czym uwaga.
    Ten "zawieszony" podatek od darowizny zostanie policzony wg przepisow z
    2007 roku ale od AKUTALNEJ wartosci mieszkania. Średnio 7%. Dokładną
    tabelke podatku masz w ustawie o podatku od spadków i darowizn.

  • 7. Data: 2009-03-18 17:01:00
    Od: "Aga" <o...@n...pl>

    Znalazłam takie coś: "Przy ustalaniu wysokości podatku przyjmuje się kwoty
    wartości rzeczy i praw majątkowych oraz skale podatkowe obowiązujące w dniu
    powstania obowiązku podatkowego." Czyli mąż zapłaci podatek od kwoty
    sprzedaży. Ale od połowy? Bo połowa mieszkania jest moja, tak? A aktualne
    stawki w I grupie to 822 zł 20 gr i 7% nadwyżki ponad 20'556 zł?

    Dzieki

  • 8. Data: 2009-03-18 17:49:45
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Aga wrote:
    > Znalaz?am takie co?: "Przy ustalaniu wysoko?ci podatku przyjmuje sie kwoty
    > warto?ci rzeczy i praw maj?tkowych oraz skale podatkowe obowi?zuj?ce w dniu
    > powstania obowi?zku podatkowego." Czyli m?? zap?aci podatek od kwoty
    > sprzeda?y. Ale od po?owy? Bo po?owa mieszkania jest moja, tak? A aktualne
    > stawki w I grupie to 822 z? 20 gr i 7% nadwy?ki ponad 20'556 z??

    Ten podatek nie ma nic wspólnego ze sprzedażą.

    To co zapłaci twój mąż to będzie podatek od wartosci tego co dostał w
    darowiźnie.
    Skoro dostał pół domu to będzie to podatek od wartości połowy domu.
    Tak jak piszesz 822 zł i 7% od nadwyżki ponad 20 556.

    Teraz zdefiniujmy "wartość" darowizny.
    Mąż zapłaci podatek od wartości tej połowy domu wycenianej na dzień
    dzisiejszy, ale za stanu na dzień otrzymania darowizny.
    To oznacza, że jeśli dostał ruderę i wyremontował, to US wyceni ile ta
    rudera byłaby warta dzisiaj gdyby jej nie wyremontował.
    Jeśli dostał pałac i doprowadził do ruiny to US wyceni ile taki pałac
    byłby wart dzisiaj. Wyceniany jest stan na dzień darowizny ale wg cen
    dzisiejszych.

    Wycena US ma się nijak do tego za ile wy to sprzedacie i czy w ogóle
    sprzedacie. Wystarczy. zeby złamał zapisy par 16 a podatek stanie sie
    należny. Kiedy tak sie może stać? np kiedy przeprowadzicie sie gdzie
    indziej a to np. wynajmiecie. Wowczas mimo niesprzedania podatek i tak
    sie bedzie nalezał.

    Podatek od sprzedaży to zupełnie niezależna historia. W waszym przypadku
    20% jak nie skorzystacie z ulgi meldunkowej.

  • 9. Data: 2009-03-18 18:35:44
    Od: "Aga" <o...@n...pl>

    Oki, już wszystko rozumiem, dzięki wielkie. Porady naprawdę nieocenione :).
    To ostatnie pytanie: zakładając, że dziś sprzedamy mieszkanie - ile czasu
    mamy na ewentualne zgłoszenie sprzedaży i wyliczenie należnego podatku? Jak
    to załatwić w praktyce?

  • 10. Data: 2009-03-18 18:51:22
    Od: TomN <s...@i...dyndns.org>

    Aga w <news:gprf8q$783$1@nemesis.news.neostrada.pl>:

    > Oki, już wszystko rozumiem, dzięki wielkie. Porady naprawdę nieocenione :).

    Kilka spraw... formalnych:

    1. Skąd wiesz, że witek jest uprawniony do udzielania porad
    podatkowych
    2. Dlaczego toppostujesz zamiast odpowiadac pod cytatem?
    3. Dlaczego nie wycinasz cytatów?

    --
    Tomasz Nycz
    [priv-->>X-Email]