  • 1. Data: 2003-12-01 08:45:23
    Temat: um. kupna-sprzedaży
    Od: "m.d." <m...@t...pl>

    Witam.
    Firma (jednoosobowa d.g. vatoowiec) kupuje od osoby fizycznej (sprzet foto,
    oprogramowanie) na umowe kupno-sprzedaz. (ponizej 3500 pln)
    1. jak to ksiegować?
    2. czy jest jakas kwota min. transakcji dla której nie sklada sie pcc-1?
    3. Czy vatowiec placi podatek 2% od wartosci umowy?
    Pozdrawiam
    Miro

  • 2. Data: 2003-12-01 12:11:29
    Temat: Re: um. kupna-sprzedaży
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 1 Dec 2003, m.d. wrote:

    >+ Witam.
    >+ Firma (jednoosobowa d.g. vatoowiec) kupuje od osoby fizycznej (sprzet foto,
    >+ oprogramowanie) na umowe kupno-sprzedaz. (ponizej 3500 pln)
    >+ 1. jak to ksiegować?

    A to zależy.
    Zależy jaki rodzaj rozliczeń stosujesz, tak na początek (KP/KPiR/ryczałt)
    Zakładając że KPiR, to też zależy. Towar handlowy w inną kolumnę
    niż koszty, a jak wpiszesz do EŚTiWNiP to na dodatek pośrednio.

    A *jakbyś* tak miał na myśli zupełnie inne pytanie, czyli "co jest
    dokumentem księgowym" ;>, no to podejrzewam ze rachunek !
    A nuż widelec może ci jeszcze o co innego chodzi niż "jak" oraz "co"... ?
    Na szczęście możliwość komisu wykluczyłeś :) pisząc "kupno-sprzedaż".

    >+ 2. czy jest jakas kwota min. transakcji dla której nie sklada sie pcc-1?

    AFAIK 1000 zł

    >+ 3. Czy vatowiec placi podatek 2% od wartosci umowy?

    Umowa nie podlega pod VAT, bo VAT "zalicza się" *sprzedawcy*, a rzeczony
    sprzedawca VATmanem nie jest (kupujący nie ma nic do rzeczy, chyba
    że na inne podstawie - jakiś import albo co - podlegałby pod VAT).
    Znaczy: "płaci się".

    pozdrowienia, Gotfryd [dywagujący]
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-12-02 10:57:55
    Od: "m.d." <m...@t...pl>

    > AFAIK 1000 zł

    Czy wysokosc tej kwoty jest gdzies zawarta w przepisach?
    Miro

  • 4. Data: 2003-12-02 12:06:52
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2003, m.d. wrote:

> [...]
    >+ > AFAIK 1000 zł
    >+
    >+ Czy wysokosc tej kwoty jest gdzies zawarta w przepisach?

    Nie wiem.
    W przepisach jest kwota zwolnienia od podatku:
    ++++
    Art. 9. Zwalnia się od podatku następujące czynności cywilnoprawne:
    6) sprzedaż rzeczy ruchomych, jeżeli podstawa opodatkowania nie
    przekracza 1000 zł,
    ----

    ...ale nie wiem czy jest gdzieś zapis że przy mniejszych kwotach
    nic się nie składa bądź że składa się dopiero jak jest podatek
    do zapłacenia.
    Faktem jest że przy pytaniu o PCC-1 od niższej kwoty kazali
    mi (z US) sobie pójść (i nie zawracać głowy) :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-12-02 16:38:16
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

> [...]
    >
    > A *jakbyś* tak miał na myśli zupełnie inne pytanie, czyli "co jest
    > dokumentem księgowym" ;>, no to podejrzewam ze rachunek !
    A kto ten rachunek wystawia?

    Mirek

  • 6. Data: 2003-12-02 23:07:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 2 Dec 2003, Miki wrote:
    [...]
    >+ > >+ Firma (jednoosobowa d.g. vatoowiec) kupuje od osoby fizycznej
    [...]
    >+ > dokumentem księgowym" ;>, no to podejrzewam ze rachunek !
    >+ A kto ten rachunek wystawia?

    Oczywiście sprzedający !
    I dla kupującego jest to dokument księgowy - podstawa zaliczenia
    w koszt.
    BTW: Jako dane identyfikacyjne z p. widzenia podatku dobrze
    byłoby wpisać NIP, ale z p. widzenia "cywilnego" nie zaszkodzi
    jakiś identyfikator "ogólny" - np. nr dowodu osobistego.
    IMHO dobrze wpisać oba numerki :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 7. Data: 2003-12-03 19:40:22
    Od: "Miki" <m...@f...icn.pl>

    wiadomości
    zjan.zabrze.pl...
> [...]

    ^^^^^^^^^^^^^
> [...]
    > byłoby wpisać NIP, ale z p. widzenia "cywilnego" nie zaszkodzi
    > jakiś identyfikator "ogólny" - np. nr dowodu osobistego.
    W tym przypadku sądzę, że dokumentem księgowym będzie umowa kupna-sprzedaży.
    Mirek

  • 8. Data: 2003-12-03 20:08:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 3 Dec 2003, Miki wrote:

> [...]
    >+ > >+ > >+ Firma (jednoosobowa d.g. vatoowiec) kupuje od osoby fizycznej
    >+ > >+ > dokumentem księgowym" ;>, no to podejrzewam ze rachunek !
    [...]
    >+ W tym przypadku sądzę, że dokumentem księgowym będzie umowa kupna-sprzedaży.

    W tym przypadku *absolutnie* się nie zgodzę !
    :)
    Umowa umową, może być nawet na tym samym "papierku" co rachunek,
    to dla jasności.
    Podejdźmy do sprawy formalnie (merytorycznie nie chce mi się
    kłócić): który paragraf i punky rozporządzenia o KPiR proponujesz
    jako podstawę do uznania umowy za dokument księgowy ?
    I w szczególności: z czego ma wynikać że umowa została wykonana ?

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 9. Data: 2003-12-05 14:44:44
    Od: "Kura-chan" <k...@w...pl>

    Witam,

> [...]
    > Zakładając że KPiR, to też zależy. Towar handlowy w inną kolumnę
    > niż koszty, a jak wpiszesz do EŚTiWNiP to na dodatek pośrednio.

    A jak zaksięgować (ewidencjonować) taki zakup jeśli się rozlicza na ryczałt?
    To znaczy, na każdy towar, który sprzedaję, muszę mieć potwierdzenie
    zakupu/fakturę/rachunek
    W tym wypadku co powinnam posiadać (jako dowod zakupu towaru?)

    Pozdrawiam
    Ureshii-chan

  • 10. Data: 2003-12-05 16:02:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 5 Dec 2003, Kura-chan wrote:
    [...]
> [...]
    >+ zakupu/fakturę/rachunek
    >+ W tym wypadku co powinnam posiadać (jako dowod zakupu towaru?)

    Przecież sama napisałaś !
    Faktury ci nie wystawi, wobec tego - pozostaje rachunek.
    Co się nie zgadza ??

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)