  • 1. Data: 2002-08-27 08:42:27
    Temat: umowa użyczenia - działalność gospodarcza
    Od: "Konrad Jagodzinski" <k...@b...pl>

    Witam!

    Chcę prowadzić działalność gospodarczą w domu rodziców, gdzie jestem też
    zameldowany. Wiem, że potrzebuję w takim razie umowy najmu lub użyczenia.
    Odpowiadała mi ta druga forma, gdyż w Urzędzie Skarbowym powiedziano mi, że
    wtedy ja będę co prawda miał przychód, ale rodzice nie. I o to mi chodziło.

    Niestety dziś, gdy dzwoniłem do US, żeby zapytać się o wartość rynkową
    metra kwadratowego, którą należy wpisać do takiej umowy, spotkałem się z
    odmienną interpretacją. Otóż pan urzędnik poinformował mnie, że:
    a) wbrew temu co inny urzędnik mówił wcześniej, to kwota umowy użyczenia
    jest naszą prywatną sprawą,
    b) obie strony muszą wykazać taką umowę jako przychód w zeznaniu rocznym.

    No i mam problem. Z tego co czytałem w archiwum grupy wydaje się że dla
    mojej sytuacji raczej pierwsza interpretacja jest prawdziwa. Ale nie jestem
    pewien i dlatego bardzo prosiłbym o pomoc, gdyż nie chcę popsuć sobie
    kontaktów z rodzicami :-)

    Pozdrawiam,

    Konrad Jagodziński

  • 2. Data: 2002-08-27 13:57:34
    Temat: Re: umowa użyczenia - działalność gospodarcza
    Od: "Miko" <m...@y...com>

    "Konrad Jagodzinski" <k...@b...pl> wrote in message
> [...]
    jestem
    > pewien i dlatego bardzo prosiłbym o pomoc, gdyż nie chcę popsuć sobie

    Niestety dzięki panu Modzelewskiemu każdy urzędnik może Ci próbować narzucać
    własne
    rozwiązanie. Na ogół jest tak, że US nie czepiają się jeżeli kawałek chałupy
    użycza najbliższa
    rodzina do prowadzenia DG. Jeżeli jest to konieczne to zróbcie umowę
    użyczenia za darmo.
    Uwaga tylko wtedy na podatek od nieruchomości, jak się urząd gminy dowie to
    natychmiast
    przywali odpowiednią stawkę. U mnie podatek od 1 m2 pod DG jest 15x wyższy
    od mieszkalnego.

  • 3. Data: 2002-08-27 14:01:33
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Miko" <m...@y...com> napisał w wiadomości

> [...]
    > natychmiast
    > przywali odpowiednią stawkę. U mnie podatek od 1 m2 pod DG jest 15x wyższy

    Wydawalo mi sie, ze bez zmiany przeznaczenia calej nieruchomosci podatek
    pozostaje bez zmiany?

    Karol

  • 4. Data: 2002-08-27 14:25:26
    Od: "Janek" <j...@w...pl>

    Użytkownik "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    > Wydawalo mi sie, ze bez zmiany przeznaczenia calej nieruchomosci podatek
    > pozostaje bez zmiany?

    Oj to chyba tak nie jest.
    Miejscy kontrolerzy łażą i patrzą , czy "na domkach" nie ma jakiegoś nowego
    szyldu
    A jak ktoś ma w chałupie jakiś warsztacik, sklepik, świadczy jakieś usługi,
    to gmina wyciąga chętnie ręce.

  • 5. Data: 2002-08-27 14:41:21
    Od: "Karol" <a...@a...poczta.onet.pl>

    Użytkownik "Janek" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    nowego
    > szyldu
    > A jak ktoś ma w chałupie jakiś warsztacik, sklepik, świadczy jakieś

    Byc moze. Pamietam jednak, ze byl artykul w Rzepie o wyroku NSA w tej
    sprawie.
    W kazdym badz razie osoba zainteresowana powinna to sobie sprawdzic.

    Karol

  • 6. Data: 2002-08-27 14:53:32
    Od: "pix" <p...@w...pl>

    > Byc moze. Pamietam jednak, ze byl artykul w Rzepie o wyroku NSA w tej
    > sprawie.
    > W kazdym badz razie osoba zainteresowana powinna to sobie sprawdzic.

    AFAIR było tak, że jeśli dane pomieszczenie służy _jednocześnie_ do celów
    mieszkaniowych, to żaden podatek sie nie należy.
    Ale lepiej sprawdzić u źródła, bo było to już jakiś czas temu i mogłem coś
    pokręcić.

    Pix

  • 7. Data: 2002-08-27 15:16:19
    Od: "Miko" <m...@y...com>

    "pix" <p...@w...pl> wrote in message news:akg3rq$p5a$1@news.tpi.pl...

> [...]
    > mieszkaniowych, to żaden podatek sie nie należy.
    > Ale lepiej sprawdzić u źródła, bo było to już jakiś czas temu i mogłem coś
    Gmina Warszawa-Mokotów dostała info od US i natychmiast wezwała w celu
    podania powierzchni pod DG i zmiany stawki podatku. Podałem 2,5 m2
    (tyle co pod kpir, ewidencje i komputer)

  • 8. Data: 2002-08-27 16:00:16
    Od: "Konrad Jagodzinski" <k...@b...pl>

    >Na ogół jest tak, że US nie czepiają się jeżeli kawałek chałupy
    > użycza najbliższa
    > rodzina do prowadzenia DG. Jeżeli jest to konieczne to zróbcie umowę
    > użyczenia za darmo.

    Czyli rozumiem, że to czy każą płacić rodzicom podatek od możliwego do
    osiągnięcia przychodu, czy też nie jest kwestią szczęścia, lub jego braku?

    Chyba jednak najprościej będzie, jeśli dadzą mi ten kawałek domu (15 m2) w
    darowiznie?

    pozdrawiam,

    konrad

  • 9. Data: 2002-08-28 06:04:37
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik "Konrad Jagodzinski" <k...@b...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Chyba jednak najprościej będzie, jeśli dadzą mi ten kawałek domu (15 m2) w

    Ja uważam ,że jeśli będzie to umowa użyczenie to rodzice z tego tytułu nie
    mogą płacić podatku.bo korzystają ze zwolnienia.Art.16 punkt 2 PDOF" Jeżeli
    właściciel nieruchomości używa jej na własne potrzeby lub potrzeby członków
    rodziny nie ustala sie wartości czynszowej "
    Jolka.

  • 10. Data: 2002-08-28 09:16:40
    Od: "Konrad Jagodzinski" <k...@b...pl>

    Użytkownik "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    członków
    > rodziny nie ustala sie wartości czynszowej "

    No tak w tym kontekście rzeczywiście tak by było, tylko niepokoi mnie
    rozrzut opinii wśród urzędników US, któremu podlegam.
    W każdym razie dziekuję za wszystkie odpowiedzi, jutro jeszcze przejdę się
    do US, uzbrojony w nowe argumenty i zobaczę co mi powiedzą.

    konrad